خبرگزاری کار ایران

در گفتگوی قادر آشنا با ایلنا مطرح شد؛

رضایت دبیر جشنواره تئاتر فجر از کم و کیف آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۲۴

برای دبیری جشنواره تئاتر فجر باید نظام‌نامه‌ای چهارساله داشته باشیم تا دبیر بتواند حاصل برنامه‌ریزی خود را طی یک بازه زمانی مشاهده کند / بیشتر شاهد رضایت به ویژه در بخش صحنه‌ای بودم.

ایلنا: هم‌زمان با به نیمه راه رسیدن برگزاری جشنواره تئاتر فجر، قادر آشنا(دبیر دوره سی و یکم) ضمن ارائه گزارشی؛ نظر خود را در مورد بعضی آثار حاضر در مهمترین رویداد تئاتری کشور بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آشنا در بیان نظر خود درخصوص برگزاری هفته نخست جشنواره تئاتر فجر ضمن تقدیر از زحمات همکاران اداره کل هنرهای نمایشی و اعضای دبیرخانه اظهار داشت: آنچه سختی کار را آسان کرد، فعالیت همکاران بود که با دل و جان زحمت کشیدند و گاهی تا ساعت‌ها پس از نیمه شب مشغول برنامه‌ریزی برای پیش‌برد کارها بودند. به نظرم باید قضاوت در مورد کیفیت برگزاری جشنواره را بر عهده مردم و مخاطبان است اما اجراها منظم و به موقع پیش می‌روند. شاید گاهی مشکلی برای آغاز اجرا سر ساعت مقرر وجود داشته باشد اما به هرحال با توجه به فشار کار تاخیر چند دقیقه‌ای امری طبیعی است و ضعف جشنواره محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: طی این مدت هنرمندی را ندیدم که از ما شکوه داشته باشد و رسانه‌ها هم در زمینه اطلاع‌رسانی همکاری خوبی با جشنواره داشتند و انتقاد زیادی را از جانب آن‌ها شاهد نبودیم.

این مدیر تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که در این دوره قابل توجه به نظر می‌رسد؛ این است که کمتر شاهد خروج تماشاگران از سالن هنگام اجرای آثار هستیم و تا آنجا که من به تماشای نمایش‌ها نشستم، بیشتر شاهد رضایت به ویژه در بخش صحنه‌ای بودم. نمایش‌های اجرا شده در بخش بین‌الملل هم تا آنجا که من تماشا کردم از کیفیت خوبی برخوردار بودند به جز یک مورد که به نظرم اجرای شریفی بود اما محتوای محکمی نداشت که درباره این ضعف‌ها پس از جشنوراه با رسانه‌ها صحبت می‌کنیم.

آشنا به استقبال مردم از اجرای نمایش‌های خیابانی اشاره کرد و گفت: حقیقتا انتظار این همه استقبال از اجرای آثار خیابانی را به خصوص در زندان‌ها نداشتم. در همین راستا مدیرکل امور زندان‌های کشور بسیار به ما لطف داشتند و در خصوص ادامه همکاری‌هایی از این دست ابراز کردند.

وی افزود: این درست که عده‌ای از هموطنان باید به هر دلیل زمانی را در زندان سپری کنند، اما باید به عنوان انسان به آن‌‌ها توجه کنیم و با ابزاری مثل هنر نمایش شرایطی را فراهم بیاوریم که به شادابی و نشاط این افراد کمک شود. از همین رو اجرای نمایش‌های خیابانی را به زندان‌ها بردیم که گویا بسیار با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط پیش آمده برای این دوره، اگر قرار باشد سال آینده نیز در همین سمت فعالیت کند چه نکته‌ای را رعایت خواهد کرد؛ اظهار داشت: پاسخ به این سوال می‌تواند شائبه برانگیز باشد، اما چون در گذشته نیز به نکاتی اشاره کرده بودم تاکید می‌کنم که ما برای دبیری جشنواره تئاتر فجر باید نظام‌نامه‌ای چهارساله داشته باشیم تا دبیر بتواند حاصل برنامه‌ریزی خود را طی یک بازه زمانی مشاهده کند و این یکی از نکات بسیار مهم برای برگزاری دور آینده جشنواره تئاتر فجر خواهد بود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آشنا همچنین درخصوص اجرای نمایندگان شهرستان‌ها در جشنواره گفت: اجرای نمایش‌های شهرستان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی آثاری که از شهرستان میهمان تهران هستند و دیگر آثاری که در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر در دیگر استان‌ها روی صحنه می‌روند. در این ارتباط هم اعتقاد دارم نمایش‌های شهرستانی میهمان در تهران با استقبال تماشاگران مواجه شدند، چراکه برای رسیدن به این رویداد از آزمون‌های استانی و منطقه‌ای گذشتند و زحمت زیادی متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: درخصوص نمایش‌های اجرا شده در دیگر استان‌ها نیز با نظری در گزارش‌های دریافتی از استان‌های گلستان، مشهد، و جزیره کیش می‌توانم به جرات بگویم که آثار در این مناطق با استقبال تماشاگران روبرو شده و تماشاگران از کیفیت کارها رضایت داشتند، تنها از لرستان بی‌خبر هستم که طی چند روز آینده گزارش را دریافت خواهم کرد.

دبیر جشنواره در انتها ضمن پاسخ به این سوال که تا امروز کدام‌ اثر را بیشتر پسندیده است؛ بیان کرد: برای اجتناب از به وجود آمدن جانب‌داری توسط دبیر جشنواره ترجیح می‌دهم به این سوال پس از برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برگزیده توسط هیئت داوران پاسخ دهم، اما در نمایش‌های بخش بین‌الملل کار گروه لهستان به نظرم قابل تامل بود. اثر درباره جهان خالی از معنویت امروز سخن می‌گفت و با احترام از اهمیت انسان یاد می‌کرد، نکته‌ای که ایرانیان و مردم مشرق زمین همواره در ادیان و فرهنگ خود به آن توجه داشته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز