خبرگزاری کار ایران

راه اندازی فضای دوستدار کودک در جامعه توسط هلال احمر

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۰۲

موضوع دیگر که می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین هلال احمر و یونیسف باشد، مساله کودکان کار یا کودکان خیابانی است و این مساله نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان وجود دارد.

ایلنا: رئیس سازمان جوانان هلال احمر از راه اندازی فضای دوستدار کودک در سطح کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، " وحید قبادی دانا " در ابتدای دیدار با محمد منیر صفی الدین نماینده یونیسف در ایران با تبریک سالروز ولادت پیامبر رحمت و عدالت حضرت محمد(ص) گفت: قبل از ظهور اسلام در جزیره العرب، تبعیض جنسیتی و رفتارهای خشونت آمیز در بالا‌ترین درجه خود رایج بود و داشتن فرزند دختر مایه شرمساری و ذلت تلقی می‌شد و زنده بگور کردن دختران در جزیره العرب آن روز به انجام می‌رسید اما آموزه‌های اسلام و وحی و توجه ویژه حضرت محمد(ص) در زمان حیات مبارکشان به دختر گرامیشان، خط بطلانی بر این تبعیض جنسیتی و اعمال خشونت علیه کودکان بود.

وی افزود: در حال حاضر هم خانواده‌های ایرانی فرزند دختر را نه تنها شرم نمی‌دانند بلکه آن را برکت و نعمت خداوند تلقی می‌کنند و حتی برخی خانواده‌هایی که فرزند پسر دارند علاقه دارند فرزند دختر هم داشته باشند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اضافه کرد ممکن است برخی کودکان در مواجهه با بلایای طبیعی، بیماری و معضل اعتیاد، خانواده‌های خود را از دست داده و بی‌سرپرست یا بد سرپرست باشند که برای این مساله سازمان‌های حمایتی لازم پیش بینی شده و سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت‌هایی در رابطه با این کودکان دارند.

همچنین ممکن است در برخی مناطق کمتربرخوردار کشور شرایطی وجود داشته باشد و برخی کودکان این مناطق از برخی امکانات مانند امکانات آموزشی محروم باشند.

رییس سازمان جوانان هلال احمر تسکین آلام بشری، تامین سلامت انسان‌ها، تامین کرامت و احترام انسانی و تلاش برای برقراری صلح، دوستی و تفاهم بین انسان‌ها را از اهداف جمعیت هلال احمر خواند و گفت: این سازمان در نظر دارد فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی را از ابتدای دوران طلایی یادگیری برای کودکان ایجاد کند و مفاهیم بشر دوستی و نفی خشونت را از دوران مهد کودک و دبستان به صورت غیر مستقیم و از طریق فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی به کودکان آموزش دهد.

قبادی دانا همچنین از آمادگی سازمان جوانان هلال احمر برای ارایه تجربیات خود به کشورهای در حال توسعه منطقه و سایر کشورهای جهان خبر داد.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به اینکه در سطح جهان، کودکانی وجود دارند که قربانی خشونت هستند یا توسط بزرگسالان مورد خشونت واقع می‌شوند و یا از آن‌ها به عنوان کودکان کار بهره کشی می‌شود، سازمان جوانان هلال احمر این آمادگی را دارد در زمینه حل اینگونه مسائل و مشکلات با یونیسف همکاری‌های مشترک داشته باشد.

قبادی دانا با بیان اینکه در کشور ما برخی کودکان از معلولیت بویژه معلولیت مادر زادی رنج می‌برند گفت: متاسفانه به دلیل آمار بالای ازدواج‌های فامیلی در ایران نسبت به سایر کشور‌ها، معلولیت‌های ناشی از این ازدواج‌ها قابل توجه است.

رییس سازمان جوانان هلال احمر طرح کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در بین کودکان و نوجوانان و طرح مستند سازی فعالیت‌های جوانان هلال احمر در حوادثو بلایا را از جمله طرح‌های مشترک بین این سازمان و نمایندگی یونیسف در ایران خواند و از مسئولان نمایندگی یونیسف در ایران به خاطر همکاری مشتاقانه و دوستانه و نزدیک در این زمینه قدردانی کرد.

قبادی دانا در ادامه از آمادگی سازمان جوانان هلال احمر برای همکاری مشترک با یونیسف در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، الکل و مواد روان گردان در بین کودکان و نوجوانان خبر داد.

وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد فرصت برای امکان شکوفایی استعداد کودکان مستعد برای آموزش، سازمان جوانان هلال احمر ۱۴ مجتمع دانش آموزی در پنج استان ایجاد کرده است گفت: این مجتمع‌ها ویژه دانش آموزانی است که محل سکونت خانواده‌هایشان با محل تحصیل بیش از ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و اگر در مجتمع‌ها حضور نداشته باشند از تحصیل محروم می‌شوند.

رییس سازمان جوانان هلال احمر یادآور شد: البته تعداد مجتمع‌های دانش آموزی هلال احمر در گذشته بیش از ۸۰ مجتمع بود که با اقدامات وزارت آموزش و پرورش و توسعه مدارس در مناطق کمتربرخوردار کشور، نیاز به مجتمع‌ها کاهش یافته است.

قبادی دانا با بیان اینکه سازمان جوانان هلال احمر در زمینه این مجتمع‌ها و ایجاد فرصت برای دانش آموزان آمادگی همکاری با یونیسف را دارد گفت: همچنین این آمادگی را داریم تجربیات خود را در این زمینه در اختیار سایر کشورهای در حال توسعه جهان قرار دهیم.

وی توضیح داد: در مجتمع‌های دانش آموزی، دانش آموزان با یکدیگر زندگی کرده و زندگی جمعی را تجربه می‌کنند و تحت نظارت مربیان تربیتی آموزش دیده، قرار دارند و خلاء‌های عاطفی ناشی از دوری خانواده را با قرار گرفتن در بین همسالان و مربیان پر می‌کنند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: در واقع این مکان‌ها، فضاهای ۲۴ ساعته دوستدار کودکان و نوجوانان هستند و اقامت شبانه روزی و تغذیه دانش آموزان مجتمع‌های دانش آموزی رایگان است و هزینه‌ها توسط سازمان جوانان هلال احمر تامین می‌شود.

قبادی دانا با بیان اینکه کرامت انسانی دانش آموزان مجتمع‌های دانش آموزی هلال احمر حفظ می‌شود گفت: ‌ این دانش آموزان در مدارسشان به عنوان دانش آموزان هلال احمری شناخته می‌شوند و در بین همسالان خود به ماموریتی که به آن‌ها داده شده افتخار می‌کنند و شخصیت و کرامت انسانی آن‌ها به نحو شایسته حفظ می‌شود.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در ادامه به تشکیل کانون‌های بشردوستانه هلال احمر در مراکز اصلاح و تربیت اشاره کرد و گفت: سازمان جوانان اقدام به راه اندازی کانون‌های بشردوستانه در مراکز اصلاح و تربیت در سطح کشور کرده که طرح این کانون‌ها موفق به کسب جایزه «جوانان در حرکت» فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۲۰۱۳ میلادی شد.

وی افزود: بر این اساس سازمان جوانان هلال احمر در تلاش است فضای دوستدار کودکان و نوجوانان را بیش از پیش در سطح کشور راه اندازی و تقویت کند.

قبادی دانا همچنین در مورد کانون غنچه‌های هلال گفت: ‌در ارتباط با مهدهای کودک، تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی کشور داریم که بر اساس آن مفاهیم مورد تاکید هلال احمر در محتواهای آموزشی مهدهای کودک گنجانده می‌شود.

وی به عضویت سازمان جوانان هلال احمر در شورای ساماندهی کودکان خیابانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود: با توجه به سرعت توسعه در کشور ما، بحثکودکان کار و کودکان خیابانی می‌تواند در آینده مبتلابه جامعه ما باشد و برای این مساله در حال تدوین برنامه مدون هستیم.

بر اساس این گزارش، نماینده یونیسف نیز در ادامه این دیدار گفت: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های دنیاست که نسبت به کشورهای دیگر فعالیت‌های بسیار متعدد و متنوعی دارد و حتی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که در کشورهای دیگر توسط سازمان‌هایی غیر از هلال احمر مثل سازمان پیشاهنگی انجام می‌شود.

محمد منیر صفی الدین افزود: علاوه بر این، توانایی و ظرفیت هلال احمر ایران در تشویق و فراهم کردن امکان فعالیت نوجوانان و جوانان و جذب آن‌ها بسیار و چشمگیر است.

وی گفت: ‌نقش هلال احمر ایران در پاسخ دهی به موارد اضطراری و سوانح و بلایا به خصوص پاسخ دهی‌های به موقع بسیار سریع و قابل تقدیر است.

نماینده یونیسف در ایران اضافه کرد: از همکاری مشترکی که با سازمان جوانان هلال احمر داریم بسیار خرسند هستیم و امیدواریم فضاهای بیشتری را برای همکاری‌های بیشتر ایجاد کنیم و تا کنون نیز همکاری‌های خوبی صورت گرفته که امیدواریم ادامه یابد.

صفی الدین ابراز امیدواری کرد همکاری مشترک نمایندگی یونیسف در ایران در زمینه کاهش سوانح و حوادثرانندگی با سازمان جوانان هلال احمر ادامه یابد و به حوزه‌های جدید مورد اشاره رییس سازمان جوانان هلال احمر نیز پرداخته شود.

وی گفت: برخی از حوزه‌هایی که مورد اشاره شما قرار گرفت می‌تواند محور خیلی خوبی برای کارهای مشترک بین سازمان جوانان هلال احمر و یونیسف در آینده باشد.

نماینده یونیسف در ایران توضیح داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد اشاره قرار گرفت، مساله کودکان کانون‌های اصلاح و تربیت هستند.

وی افزود: هلال احمر نقش خیلی مهمی در حمایت و حفاظت از این کودکان می‌تواند داشته باشد تا آن‌ها معارض قانون نباشند.

صفی الدین افزود: یکی از مسایل جدی این است که بسیاری از جوانان و نوجوانانی که در زندان به سر می‌برند به دلیل جرایم جزئی راهی زندان شده‌اند.

وی گفت: اینکه قوانین جدی در کشور وجود دارد و منجر به حفاظت جامعه از جرایم می‌شود خیلی خوب است ولی باید این مساله را نیز در نظر گرفت که بسیاری از نوجوانان درک درست و اطلاع کاملی از قوانین ندارند و همین مساله منجر شده معارض قانون باشند.

نماینده یونیسف در ایران اظهار داشت: هلال احمر می‌تواند نقش ارزشمندی در مورد آموزش قوانین به نوجوانان ایفا کند و این مساله ارتباط زیادی با فعالیت‌های سازمان جوانان هلال احمر در زمینه پیشگیری از خشونت دارد.

صفی الدین ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک بین یونیسف و هلال احمر، مساله آموزش والدین است زیرا برخی والدین ارتباط مناسبی با کودکان خود ندارند و این تصور هم وجود دارد که هر کسی که تحصیل کرده و به بلوغ رسیده می‌تواند ازدواج کند و والدین خوبی برای فرزندان خود باشد در حالی که واقعیت این نیست و نیازمند آموزش والدین هستیم.

نماینده یونیسف در ایران اضافه کرد: یونیسف در سالیان گذشته همکاری‌های مشترکی خوبی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در رابطه با این مساله داشته و منابع آموزشی مناسبی را نیز در زمینه آموزش والدین تدوین کرده که این منابع با برخی اصلاحات و تغییرات می‌تواند مورد استفاده سازمان جوانان هلال احمر قرار گیرد زیرا وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دسترسی هلال احمر به جوانان را ندارند.

صفی الدین گفت: موضوع دیگر که می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین هلال احمر و یونیسف باشد، مساله کودکان کار یا کودکان خیابانی است و این مساله نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان وجود دارد.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در سراسر جهان وجود دارد، برخی کودکان به منظور اقتصاد خانواده نیازمند این هستند که کار کنند و یکی از مسایلی که هلال احمر به خوبی می‌تواند به آن ورود کند، آموزش این کودکان است.

نماینده یونیسف توضیح داد: در خیلی از موارد این کودکان بدون دستکش، دست‌هایشان را وارد زباله می‌کنند و امکان دارد بر اثر سرنگ‌هایی که در سطل‌های زباله وجود دارد در معرض ابتلا به ویروس HIV قرار گیرند بنابراین می‌توان با این کودکان یا گروه‌هایی که از آن‌ها بهره کشی می‌کنند وارد صحبت شد و اگر هم این اتفاق می‌افتد حداقل زمینه‌های مراقبتی ابتدایی برای آنان فراهم شود.

صفی الدین اضافه کرد: موضوع دیگر، مساله پیشگیری ازHIV و مواد مخدر است که در این زمینه ایران قوانین مختلفی دارد و از جامعه حفاظت می‌کند ولی بر اساس اظهارات یکی از مسئولان وزارت بهداشت، ایران از نظر مواد مخدر و HIV به دلیل همسایگانی که دارد در منطقه آلوده‌ای قرار گرفته است.

وی یادآور شد: از طرفی هم درصد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان ایرانی راه‌های انتقال ویروس HIV را نمی‌شناسند و بر این اساس آن‌ها نمی‌توانند به طور کامل از خود در برابر ویروس HIV محافظت کنند و نقش هلال احمر در مساله مواد مخدر و پیشگیری از HIV می‌تواند خیلی موثر باشد.

در پایان این دیدارقبادی دانا گفت: در قانون پنجم توسعه کشور یکی از وظایفی که دولت بر عهده سازمان جوانان هلال احمر گذاشته، پیشگیری از جرم است که در این زمینه آموزش کودکان و نوجوانان در ارتباط با شناخت قانون و راه‌های پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار داریم.

رییس سازمان جوانان هلال احمر بر ادامه و توسعه همکاری‌های متقابل بین جمعیت هلال احمر و یونیسف تاکید کرد و گفت: این سازمان آمادگی همکاری مشترک در سایر حوزه‌ها را نیز دارد.

وی گفت: به عنوان مثال در بحثپیشگیری از HIV و آموزش کودکان کار سازمان جوانان هلال احمر آمادگی همکاری مشترک با یونیسف را دارد.

قبادی همچنین به سفر مطالعاتی اخیر به کشور آلمان اشاره کرد و گفت: در این سفر گروهی از مجموعه سازمان جوانان هلال احمر، وزارت بهداشت و پلیس راهور حضور داشتند و تجربیات خوبی را در اختیار مجموعه کار‌شناسان و برنامه ریزان سازمان جوانان هلال احمر در ارتباط با کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار داد.

قبادی در پایان از نماینده یونیسف در ایران دعوت کرد در صورت تمایل از مجتمع دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر در استان خراسان جنوبی، کانون‌های بشردوستانه هلال احمر در مراکز اصلاح وتربیت و یکی از کانون‌های غنچه هلال در مهدهای کودک بازدید کند.

به گفته رییس سازمان جوانان هلال احمر تقریبا سالانه حدود یک میلیارد تومان برای مجتمع‌های دانش آموزی هلال احمر در سراسر کشور هزینه می‌شود.

رییس سازمان جوانان هلال احمر گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته طی ماه جاری نخستین کانون غنچه‌های هلال در مرکز نگهداری از کودکان تحت پوشش بهزیستی با همکاری سازمان بهزیستی کشور افتتاح می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز