خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی آماده همکاری با مجارستان در زمینه‌های مختلف است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۵۹

تبریز و بوداپست هر دو شهرهایی تاریخی و کشاورزی هستند، بیشتر صنایع موجود در تبریز و آذربایجان شرقی وابسته به کشاورزی بوده و این استان از نظر کشاورزی مستعد است.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با هیأت اقتصادی و تجاری مجارستان، آمادگی این استان را برای برقراری روابط و توسعه همکاری‌ها با مجارستان در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، تجارت و دانشگاهی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل جبارزاده در این دیدار گفت: در دوران نمایندگی مجلس، به مدت چهار سال رییس گروه دوستی ایران و مجارستان بودم و امروز هم برای احیا و فعال‌سازی این گروه که نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارد با نمایندگان مجلس صحبت خواهم کرد.
وی با اشاره به زمینه‌های همکاری آذربایجان شرقی با مجارستان، خاطرنشان کرد: تبریز و بوداپست هر دو شهرهایی تاریخی و کشاورزی هستند، بیشتر صنایع موجود در تبریز و آذربایجان شرقی وابسته به کشاورزی بوده و این استان از نظر کشاورزی مستعد است.
جبارزاده افزود: با توجه به تجارب ارزنده دو طرف در زمینه صنعت و کشاورزی، علاقمندیم همکاری‌های خود را در این زمینه شروع کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز دروازه ایران به اروپاست، اضافه کرد: مردم ما در زمینه تجارت آشنایی خوبی با مجارستان و کالاهای ساخت این کشور دارند و با توجه به سابقه و تجربه بازرگانان و تجار تبریز، در بحثتجارت هم می‌توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در زمینه تبادل دانشجو هم آماده همکاری هستیم، افزود: دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه‌های فنی و مهندسی تبریز آمادگی دارند در زمینه‌های تخصصی با دانشگاه‌های مجارستان همکاری کنند.
جبارزاده با تاکید بر برقراری روابط با مجارستان در تمام موضوعات مورد علاقه د وطرف، از سرمایه‌گذاران مجاری برای سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی به ویژه در زمینه حمل و نقل عمومی شهر تبریز دعوت کرد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین حل مشکل ویزا و تردد اتباع ایرانی به مجارستان را خواستار شد.
نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع بوداپست و رییس بخش خاورمیانه این اتاق هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در تبریز، گفت: ایرانیان بسیار بااستعداد و آینده‌نگر هستند و امیدوارم با برداشته شدن تحریم‌ها، همکاری ایران با جامعه بین‌الملل بیشتر شود.
ساندور بالوک افزود: دولت جدید مجارستان درهای زیادی به روی شرق باز کرده و به خاطر بحران اقتصادی در اروپا، تصمیم گرفته است مراودات تجاری خود را با کشورهای آسیایی گسترش دهد و این امر می‌تواند بستر مناسبی برای همکاری با ایران باشد.
وی با بیان اینکه می‌خواهیم روابط خود را با دنیا احیا کنیم، افزود: مجارستان در گذشته تحت یک سیستم سوسیالیستی اداره می‌شد که برای بازسازی این سیستم باید تلاش کنیم.
نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع بوداپست با اشاره به اینکه چهار هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول به تحصیل هستند، افزود: یکی از سیاست‌های دولت مجارستان، ارتباط با کشورهای مختلف از طریق دانشجویان خارجی است و به همین خاطر دولت ما تصمیم گرفته بورسیه‌های جدیدی به دانشجویان خارجی بدهد که این موضوع نیز می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه روابط با ایران باشد.
وی با اشاره به تجارب مجارستان در زمینه صنعت کشاورزی، فناوری‌های نو و حمل و نقل شهری، آمادگی این کشور را برای همکاری در زمینه‌های مزبور با استان آذربایجان شرقی اعلام کرد.
بالوک همچنین از تاسیس نمایندگی خاورمیانه اتاق بازرگانی مجارستان در تبریز و افتتاح اتاق بازرگانی مشترک ایران و مجارستان در آینده نزدیک خبر داد و از استاندار آذربایجان شرقی برای حضور در کنفرانس بازرگانی بوداپست دعوت کرد.
جمهوری مجارستان یکی از کشورهای اروپای مرکزی است که ۹۳ هزار کیلومتر مربع مساحت و بالغ بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.
این کشور دارای معادن غنی بوکسیت بوده و بیشتر صادرات آن را ماشین‌آلات کشاورزی، ابزار مهندسی، ماشین‌های صنعتی و غلات تشکیل می‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز