خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران خبر داد:

احیای مجدد اتاق بازرگانی ایران و سوئد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۶۳

در طول چند سال گذشته محدودیت‌های ایجاد شده در نتیجه تحریم‌ها، مناسبات تجاری با کشورهای اروپایی را با خلل مواجه کرده بود، اما در این فاصله زمانی تنها به ایران زیان وارد نشد بلکه کشورهای مقابل نیز متحمل زیان شدند.

یک درصد از جمعیت سوئد ایرانی هستند که در بین مهاجران این کشور از موفق ترین‌ها محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در دیدار با هیاتی سوئدی متشکل از سفیر سوئ در ایران و مدیران ارشد بانک اس. آی. بی‌ سوئد اظهار داشت: کشور سوئد از جمله کشورهایی است که بخش خصوصی در آن رشد قابل توجهی داشته و تعداد زیادی ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند که این افراد باعثارتباط بیشتر ما با سوئد هستند.

وی افزود: در طول چند سال گذشته محدودیت‌هایی بر اثر تحریم‌ها ایجاد شد که باعثخلل در مناسبات تجاری با کشورهای اروپایی شد اما در این فاصله زمانی تنها به ایران زیان وارد نشد و کشورهای طرف معامله نیز زیان کردند.

شافعی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها به خصوص کشورهای اروپایی در این بازه زمانی از اقتصاد بزرگ ایران دور شدند گفت: خوشبختانه با وضعیت جدیدی که با روی کار آمدن دولت آقای روحانی به وجود آمده شرایط تازه‌ای برای کشورمان نیز فراهم شده به گونه‌ای که از روز گذشته بخشی از این تحریم‌ها لغو شده است.

وی گفت: بنابراین آینده روشنی در ارتباطات بین المللی پیش روی ماست و روزانه با هیات‌های مختلفی برای تجدید توسعه و روابط بین المللی در حال مذاکره هستیم.

شافعی یکی از مشکلات اساسی مناسبات بین المللی را روابط بانکی اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه شما یک گروه بانکی هستید این موضوع بسیار مورد توجه ماست هر. چند ما در گذشته با کشور سوئد اتاق مشترک بازرگانی داشتیم اما به دلایلی فعالیتهای این اتاق کاسته شد اما دور جدید فعالیتهای اتاق بازرگانی ایران و سوئد به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: البته میزان روابط اقتصادی ما هم اکنون بسیار ناچیز است اما زمینه‌های توسعه بسیاری از رشته‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به همکاری در خصوص قطعات اتومبیل ولوو و اسکانیا گفت: توسعه صنعت اتومبیل مخصوصاً در بخش قطعه سازی مد نظر ماست و در زمینه نفت و انرژی و محصولات کشاورزی و به خصوص صادرات زعفران ایران می‌تواند با سوئد همکاری کند اما برای شروع مجدد مناسبات تجاری ضرورت دارد بخش خصوصی دو کشور با یکدیگرمتصل شوند که این امر در قالب مبادله هیاتهای اقتصادی اغاز خوبی است.

وی گفت: ما می‌توانیم با تاکید و توسعه روابط اقتصادی به سایر کشور‌ها به دیپلماسی کشورمان کمک کنیم.

شافعی خاطر نشان کرد: قدمت رابطه ایران و سوئد به ۱۵۰ سال می‌رسد و سوئد در رقابت پذیری در دنیا در مقام دوم اقتصادی پویا قرار دارد که در جریان بحران اقتصادی در جهان کمترین صدمه را دید و توانست بر این بحران غلبه کند.

وی افزود: سیاست‌های اقتصادی جدید می‌تواند در پایداری روابط موثر باشد.

ایرانیان مهاجر موفق‌ترین افراد در سوئد هستند

در ادامه ماگنوت شولتز، مشاور عالی ریاست بانک اس. آی. بی‌سوئد خاطر نشان کرد: قدمت روابط تجاری ایران و سوئد به سالهای دوری بر می‌گردد و یک درصد از جمعیت سوئد را ایرانیان مهاجر تشکیل می‌دهند که جز موفق‌ترین افراد این کشور هستند.

وی افزود: علاوه بر منابع طبیعی چشمگیر در ایران مانند نفت و گاز مهم‌ترین سرمایه این کشور منابع انسانی است که ما بهره خوبی از آن در سوئد بردیم.

وی گفت: روزی که به ایران سفر کردیم فکر نمی‌کردیم که توافقات ژنو بیست ژانویه اغاز شود و خوشحالیم که این تاریکی را پشت سر گذاشتیم و می‌توانیم تعهد خود را به ایران نگه داریم.

وی با بیان اینکه محصو لات ایرانی سوئدی با عثافتخار ماست گفت: مدیران این شرکت‌ها همه ایرانی هستند. و امیدواریم با امضای این توافق نامه جدید پایه‌های همکاری بیشتر گذاشته شود.

در ادامه پی‌تر تیلر، سفیر سوئد در ایران تصریح کرد: هرچند که با کاهش تعاملات حجم مبادلات نیز کاسته شده نباید بر روی اعداد و ارقام تکیه داشت.

وی گفت: بنده به عنوان یک نماینده دولتی باید بگویم ما اینجا هستیم که مانند قبل نه تنها به شما کمک خواهیم کرد بلکه به شرکتهای سوئدی برای احیای این رابطه کمک می‌کنیم که با همکاری شما یک اتاق مشترک پویا راه اندازی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که نقش من به عنوان سفیر سوئد در ایران تسهیل کننده این روابط است گفت: نتیجه همکاری ایران و سوئد بنیانگذاری علم دامپزشکی در ایران بود و نظر ما بیشتر در خصوص محیط زیست و بهینه سازی مصرف سوخت در ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز