خبرگزاری کار ایران

علی نصیریان در افتتاحیه بخش مناطق جشنواره تئاتر فجر:

مملکت را دولت‌ها نمی‌سازند‎؛ ملت‌ها می‌سازند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۴۵

تئاتر باید حمایت معنوی بشود و در بچه‌های تئاتر ایجاد انگیزه کنیم چراکه مملکت را دولت‌ها نمی‌سازند بلکه ملت‌ها می‌سازند / تولید و خلاقیت در عرصه هنر چه سینما و چه تئاتر به خود هنرمندان واگذار شود.

ایلنا: سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عصر امروز(۲۴ دی) در کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، مونسان(رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش) اولین سخنران افتتاحیه بخش استانهای جشنواره تئاتر فجر بود که گفت: یکی از زیباترین و بارزترین جلوه های هنر تئاتر در این است که هر لحظه اش جلوه گر هنر زندگی است به همین دلیل ارتباط بین مخاطب و هنرمند تئاتر دوست داشتنی است، هنرمند هرگاه دستان هنر را با تعالیم اسلامی درآمیزد به تعالی می رسد.

وی ادامه داد: مدیریت منطقه آزاد کیش بر آن است که با توسعه فرهنگی فضاها و تدوین برنامه های فرهنگی جزیره کیش را به کانون موضوعات و فعالیت های فرهنگی تبدیل کند.

قادر آشنا(دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر) درباره دلیل برگزاری مراسم افتتاحیه تئاتر فجر در کیش گفت: استقبال خوب همکاران پرتلاش و همچنین استقبال از هنر تئاتر در جزیره کیش باعثشد این جشنواره در کیش افتتاح شود. ۹ گروه نمایشی در جزیره کیش، تئاتر فجر را آغاز می کنند.

وی با اشاره به استانهای میزبان برگزاری تئاتر فجر گفت: امسال شش استان البرز، خوزستان، لرستان، کیش، خراسان رضوی و اصفهان میزبان بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستند.

وی ادامه داد: ۱۲۹ اثر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال حضور دارند که از این میان ۱۱۴ اثر از کشورمان است. همچنین از این میان ۵۹ اثر از شهر تهران است. یکی از ویژگی های این جشنواره حضور معنادار و چشمگیر بانوان است.

علی نصیریان نیز گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از مهمترین اتفاقات تئاتری است که در طول سال رخ می دهد البته در طول سال جشنواره های مختلفی مثل جشنواره های موضوعی برگزار می شود اما جشنواره تئاتر فجر عصاره و چکیده یک سال فعالیت گروه ها در تئاتر است. سی و دومین سال برگزاری این جشنواره تا جایی که در بضاعت و توانایی بوده به خوبی کار شده است.

وی درباره هنرمندان گفت: ظرفیت خلاقیت گروههای تئاتر، سینما و تلویزیون بسیار بیشتر از چیزی است که ما هم اکنون می بینیم. این استعدادهای خلاق مخصوصا از میان جوانان که انرژی بیشتری دارند در اطراف کشور فعالیت می کنند و من در جشنواره های مختلف که داوری داشته ام این استعدادها را دیده ام که متاسفانه به استمرار نرسیده است.

وی اضافه کرد: فرهنگ و هنر به استمرار نیاز دارد. باید رشد و پیشرفت کند و شکوفا شود. ما نباید به ۳۲ سال برگزاری جشنواره اکتفا کنیم باید ببینیم این استعدادها در طی سال چه می کند البته امکانات تئاتر بسیار کم است و تئاتر نه تنها به شکل مادی بلکه به شکل معنوی نیز از حمایت اندکی برخوردار است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: تئاتر باید حمایت معنوی بشود و در بچه های تئاتر ایجاد انگیزه کنیم چرا که مملکت را دولت ها نمی سازند بلکه ملت ها می سازند و درخواست من این است که کار تولید و خلاقیت را در عرصه هنر چه سینما و چه تئاتر به خود هنرمندان واگذار شود.

این بازیگر سینما تصریح کرد: به طور مثال دولت نباید فیلم تولید کند بلکه باید حمایت کرده و تولید و خلاقیت را به مردم بسپارد.

نصیریان با بیان اینکه همه چیز در حال تغییر است، ادامه داد: امیدوارم با ورود نیروهای تازه همه چیز تغییر کند با شرایط اطلاعاتی دنیای امروز از طرق مختلفی می توان کسب دانش و شعور و فهم کرد. هنرمندانی که در شهرستانها هستند باید خودآموزی کنند زیرا ما برای همه آنها استاد نداریم.

وی با تاکید بر فن بیان از آن به عنوان یکی از موارد اصلی اظهار کرد: هنرمندان آنچه را که راجع به بیان، فن بیان و… است دنبال کنند و کتابهای مرتبط در این زمینه را مطالعه کنند زیرا تئاتر راجع به دیالوگ است.

نصیریان بر خصوصی سازی تئاتر تاکید کرد و گفت: اگر قرار باشد که تئاتر به سمت خصوصی سازی برود کمپانی ها، بانکها و… باید کمک کنند. منطقه آزاد کیش اولین اسپانسر جدی تئاتر بود و مکان بسیار خوبی هم برای این منظور انتخاب شده زیرا تئاتری ها اغلب از مزایای تئاتر محروم هستند و در این منطقه از ویژگی های خوب آن بهره مند می شوند.

وی در پایان افزود: تئاتر یک هنر بنیادی است که با زندگی خانواده ها و فرزندان ما ارتباط دارد و از این حیثباید به آن توجه شود.

در ادامه؛ به شکل نمادین از پوستر جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرده برداری شد.

در مراسم افتتاحیه تئاتر فجر؛ علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حمید شاه آبادی مشاور امور هنری وزرت ارشاد، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد و وحید لک مدیر امور استانهای جشنواره بین المللی فجر درکنار هنرمندانی چون داود رشیدی، علی نصیریان، فریندخت زاهدی، سیاوش طهمورث، انوشیروان ارجمند، ایرج راد، پری صابری، ستاره اسکندری، اصغر همت، سهراب سلیمی، داریوش مودبیان، هادی مرزبان و محمد حاتمی حضور داشتند.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۲۴ دی تا ۱۲ بهمن ماه در شش استان تهران، خوزستان، لرستان، گلستان، خراسان رضوی و البرز، تهران و دو منطقه آزاد اروند و کیش برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز