خبرگزاری کار ایران

حقانی در جلسه امروز شورای شهر تهران؛

درآمد بی‌زحمت، فروش تراکم پروژه‌های بی‌الویت را کلید می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۹۴

شهرفروشی همان چوب حراج به سرمایه ملی شهر است ارقام وحشتناک چند میلیونی متر مربع که هر سال از ذخیره ملی شهرها و زتذگی مردم فروخته می‌شود لاجرم سرمایه ها و درآمدهای هنگفتی را به جیب سرمایه‌داران سرایز می‌کند و عملا تعادل اقتصادی را در مسکن بهم می‌زند.

ایلنا: یک عضو شورای شهر تهران، گفت: به دلیل درآمدهای بی‌زحمت فروش تراکم برای شهرداری ها و پر زحمت برای شهروندان پروژه های غیر ضروری یا بی اولویت به راحتی کلید زده می شود و عملاً با دست کردن در جیب مردم؛ شهر را دچار بحران و آسیب می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " محمدحقانی " در نطق پیش از دستور امروز شورای شهر تهران، با اشاره به دیدار روز گذشته اعضای شورا با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: ‌ ایشان در جریان دیدار روشنفکرانه دیروز خود هم باعتبار جایگاه رفیع دفاع از حریم زندگی و سلامت شهروندان و حفظ ذخائر طبیعی شهر و هم به دلیل حضور فعال تارییخی خویش در جریان سه دهه مدیریت اجرا سرافرازانه کشور نظریات صائب و ازرشمندی را ارائه کردند.

وی ادامه داد: ‌ نمایندگان مردم در مقام اداره و تمشیت نظام مدیریت شهری باید با جدیت و اهمیت روی کلام و نظر ایشان متمرکز شوند و به فرازهای مختلف دیدگاه‌های ایشان از جوانب مختلف توجه کنند و راهکارهای اجرائی لازم را به منظور تحقق منویات و فرامین معظم له یقین کنند.

این عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد اعضای شورای شهر تهران که مخاطبان مستقیم توصیه های و ارشاد است رهبری عظیم الشان قرار گرفته‌اند این فرصت‌های طلایی خدمت را از دست نداده و از وجود ارزنده پشتیبانی های موثر رهبری که عالمانه ترین و نیرومند ترین حمایت هاست در روند انجام رسالت مدیریت شهری خویش از بهره های کافی و موثری برخوردار شوند.

حقانی در ادامه صحبت‌های خود ادامه داد: ‌ بر این باورم که برنامه‌های مدیریت شهری، از حساسیت و دقت بالاتری نسبت به برنامه ریزی در دولت برخوردار است.

وی با بیان اینکه ضرورت برنامه ریزی هیچکاه از دستور کار مدیریت شهر حذف نشده و با جدیت این مطالبه اساسی دنبال می‌شود، گفت: ‌ امروز اگر در مقام نقد دلسوزانه در جایگاه شورای شهر ایستاده ایم به این خاطر است که به این امر مهم به اهتمام کافی به خرج داده شود و به صورت اقتضائی و موردی؛ مدیران سرنوشت شهر بزرگی همچون تهران را؛ تابع سلیقه های فردی خویش نکنند خوشبختانه شهرداری تهران با ارا ئه برنامه پنج ساله اول هر چند با برنامه عملکردی خود فاصله دارد ولی نشان داد ذهنیت درستی از اهمیت نظام برنامه ریزی در مدیرت شهری دارد.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با بیان اینکه شهرداریها به خصوص کلان شهری همچون تهران؛ نیازمند در آمدی پایداری است تا به اتکاء به آن بتوان اقدامات موثر و اثر بخشی را سامان داد، تصریح کرد: ‌ نفس پایداری در امر در آمدزائی؛ اجازه خواهد داد تا برای سالهای آتی نظام تدبیر و برنامه شهری از جامعیت بیشتری برخوردار شود و با پیش‌بینی لازم در امر در آمد زائی مردم و شهروندان را امیداور کرد.

حقانی با بیان اینکه شهرداری‌ها با فقدان در آمد پایدار و ضعف در برنامه‌ریزی و پیش بینی واقعی در ابعاد هزینه ها مشکل دارد، گفت: معمولا شهرداری‌ها را در میانه سال با کسری بودجه مواجه ساخته و بناچار با ارائه متمم قصد پاسخگویی موردی و لحظه ای به مسائل پیش آمده را پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شهرداری از پرداختن به این مشکل امتناع کرده است و بجای آن رو به شهرفروشی می‌آورد، ادامه داد: شهرفروشی همان چوب حراج به سرمایه ملی شهر است ارقام وحشتناک چند میلیونی متر مربع که هر سال از ذخیره ملی شهرها و زتذگی مردم فروخته می‌شود لاجرم سرمایه ها و درآمدهای هنگفتی را به جیب سرمایه‌داران سرایز می‌کند و عملا تعادل اقتصادی را در مسکن بهم می‌زند.

حقانی عارضه فروش تراکم در مقابل تمثیل مشابه فرش بی‌رویه ذخائر نفت توسط دولت است، گفت: ‌ از مصائب دیگری که اعضای شورا به دلیل درآمدهای بی‌زحمت فروش تراکم برای شهرداری ها و پر زحمت برای شهروندان پروژه های غیر ضروری یا بی اولویت به راحتی کلید زده می شود و عملاً با دست کردن در جیب مردم؛ شهر را دچار بحران و آسیب می کند.

وی تاکید کرد: ‌ علاوه بر آن مدیران شهر به دلیل بی توجهی در نظام برنامه‌ریزی و اولویت بندی پروژه‌ها و عدم حساسیت روی اندازه هزینه‌هابه راحتی متوسل به ارائه متمم در بودجه می شود ارائه متمم در هر شرایط دلیل بارزی بر فقدان توان در تدوین و تنظیم برنامه مفتح است. ضمن این که ارائه اصل متمم دلیل بر اشکال برنامه اولیه است اما ابعاد و اندازه های متمم هر چه قدر بزرگتر باشد؛ عمق فاجعه را بیشتر روشن می کند.

این عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: ‌ ارائه متمم در کمتر از ۵ الی۱۰ درصد کل بودجه اولیه تا حدی قابل قبول است؛ در حالی که وقت رقم متمم از مرز ۳۰ درصد اصل بودجه تجاوز می کند؛ برنامه ریزی نا موجه و ضعیف است. بنده بنا به تجربه ۱۴ دهه فعالیت در حوزه مدیریت شهری، بر این باورم که تا این معضل اصلی راه به فرجام درست نبرد؛ نظام مدیریت و خدمات در شهرداری سامان نمی گیرد و وتابع سلیقه مدیران تنها جابه جا می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز