خبرگزاری کار ایران

فیلم " سایه " ساخته روح ا.. حجازی نقد شد

کد خبر : ۱۳۵۸۲۰

ما با این رفتار، مردم را از دین متوقع بار می‌آوریم که حتما در هر مشکلی باید معجزه شود اما حرف اصلی این آثار رضایت بود. رضا به آنچه خداوند برای آدمی مقدر کرده است.

ایلنا: نشست نقد و بررسی فیلم تلویزیونی «سایه» ساخته روح ا… حجازی با حضور لیندا کیانی، آرش مجیدی بازیگران و علی طالب آبادی فیلمنامه نویس این اثر در مرکز مشارکت‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سایه دومین فیلم از مجموعه سه گانه «سپیده، سایه و ستاره» است که چندی پیش از شبکه سه پخش شد و مورد اقبال مخاطبان نیز قرار گرفت. در آغاز این نشست فیلم سایه روی پرده رفت و پس از آن عوامل فیلم به تحلیل و بررسی این اثر پرداختند.

روح ا.. حجازی در پاسخ به اولین سوال که چه شد به تلویزیون برگشتید؟ گفت: تلاش کردیم نه در این تله فیلم که در همه تله‌ها نگاه سینمایی داشته باشیم. به همین جهت همین برای خودمان هم جذاب بود که با محدودیت‌های مالی تلویزیون بتوانیم کاری درشان یک اثر سینمایی تولید کنیم. در جشنواره جام جم به سه گانه‌ها بی‌توجهی شد. سال گذشته به سپیده هم بی‌توجهی شد و بازی خوب و متفاوت پریوش نظریه و آرش مجیدی دیده نشد و امسال هم به ستاره بی‌توجهی شد. با اینکه» روزبه رایگا «تصویربردار این سه گانه در جشنواره فجر امسال به عنوان مدیر فیلمبرداری حداقل دو فیلم حضور خواهد داشت، اما از جشنواره جام جم محروم شد.

وی در ادامه افزود: تلویزیون محلی است برای کسب تجربه. سینما هم همینطور، اما چون هنوز تکلیف تله فیلم مشخص نیست که آیا سینمایی است یا تلویزیونی به همین جهت با دوستان قرار گذاشتیم و اهدافی را معین کردیم. نخست، ارتقاء سطح سلیقه مخاطب تلویزیون، دوم، ساختار شکنی، و سوم تعریفی جدید از مفاهیمی که تلویزیون به صورت شعاری مطرح کرده است. مثلا در همین کار سعی داشتند به ما بقبولانند که اگر در فیلم این زوج بچه دار نمی‌شوند در انت‌ها باید حتما شفا بگیرند و بچه دار شوند. یعنی همیشه یک معجزه‌ای اتفاق بیافتد و این متاسفانه تعریف خرافه‌ای از دین است. دین اینگونه نیست. تعریفی که ما از دین داریم اینگونه نیست. ما با این رفتار، مردم را از دین متوقع بار می‌آوریم که حتما در هر مشکلی باید معجزه شود اما حرف اصلی این آثار رضایت بود. رضا به آنچه خداوند برای آدمی مقدر کرده است.

در ادامه علی طالب آبادی نیز در خصوص روند نگارش فیلمنامه اظهار داشت: ایده‌های این سه گانه از سوی روح ا… حجازی ارائه شد. یعنی بن مایه اصلی و طرح این کار‌ها قبلا در ذهن روح ا… منعقد شده بود. حجازی بازیگران خوب می‌خواست. وقتی شما کار تلویزیونی می‌کنید نمی‌توانید بیش از دو بازیگر خوب بیاورید. نمی‌توانید به لوکیشن‌های متعدد بروید. شاید این مسائل در کارهایی که ما باهم می‌کنیم برای ما زمینه‌ای را ایجاد کرد که به تولید این آثار خلاقانه منجر شود. به لحاظ بن مایه اصلی این متن‌ها در غیاب من شکل گرفت. ولی این سه فیلم، نقاط مشترکی دارند که برای من هم تجربه‌ای متفاوت بود. من این سه گانه را در سه حال مختلف نوشته‌ام. سه حال مختلف که هیچ ارتباطی باهم نداشتند.

لیندا کیانی(بازیگر فیلم) نیز با اشاره به تلاش جمعی گروه گفت: عمدتا در تله فیلم‌ها، عوامل و بازیگران کار را خیلی جدی نمی‌گیرند چون نه جنبه اقتصادی مناسبی دارد و نه جنبه هنری و اعتباری اما در این کار‌ها من با چشم خودم دیدم که همه گروه انگار یک هدف داشتند. همه بچه‌ها کار اصلیشان این بود که فیلم خوبی ساخته شود. همه جان و انرژی خودشان را برای کار گذاشته بودند و برای همین نتیجه خوبی رقم خورده است.

او اضافه کرد: وقتی یک کارگردان برای هر پلانی وقت می‌گذارد و از هیچ جزئیاتی نمی‌گذرد، بازیگر هم لذت می‌برد و هم به خودش اجازه کم کاری نمی‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز