خبرگزاری کار ایران

عکس‌های افشاری و بیژنی در گالری هنر خاورمیانه

کد خبر : ۱۳۵۷۰۳

نمایشگاه «با چشمان بسته» گرچه نمایشگاه مشترک دو نقاش است که هر کدام زاویه نگاه‌های متفاوتی به جهان هستی دارند اما با ارجاع به عنوان نمایشگاه و با مرور آثار می‌توان یک تم واحد را در آثار دنبال کرد. تصاویر مبهم زنان و مردانی که چشمان آن‌ها یا رو به دنیا بسته است یا نقاب و هاله‌ای روی آن را گرفته است.

ایلنا: روز گذشته(۲۹ دی) نمایشگاه «با چشمان بسته» شامل آثار نقاشی نادر افشاری و رویا بیژنی در گالری هنر خاور میانه افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه «با چشمان بسته» گرچه نمایشگاه مشترک دو نقاش است که هر کدام زاویه نگاه‌های متفاوتی به جهان هستی دارند و درون نقاشانه آن‌ها به حکم تفاوت جنسیت آن‌ها هم که شده با فاصله‌هایی نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرد اما با ارجاع به عنوان نمایشگاه و با مرور آثار می‌توان یک تم واحد را در آثار دنبال کرد. تصاویر مبهم زنان و مردانی که چشمان آن‌ها یا رو به دنیا بسته است یا نقاب و هاله‌ای روی آن را گرفته است. گرچه نادر افشاری در این نمایشگاه دو نوع کار را ارائه کرده است. نمونه آثار این هنرمند که به شیوه میکس مدیا کار شده است قرابت نزدیک تری با عنوان نمایشگاه دارد و
دیگر آثاری است که می‌توان آن‌ها را متمایل به شیوه سقاخانه دانست.

در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه نادر افشاری درباره این دو شیوه کاری‌اش گفت: درباره کارهایی که به نظر به شیوه سقاخانه نزدیک است بیشتر باید بیننده و منتقدان این قرابت را تشخیص دهند اما به هر روی من چندین سال نقاشی قهوه خانه‌ای کار می‌کردم و می‌توانم بگویم ممکن است رگه‌هایی از آن کار در این آثار باشد. اما ۴ سالی است که با فتومدیا آشنا شده‌ام و می‌توانم بگویم به شدت به آن گرایش پیدا کرده‌ام تا جاییکه نمایشگاه بعدی‌ام آثاری است که با این شیوه خلق شده‌اند. بیشتر هم در این آثار از آثار خودم و عکس استفاده می‌کنم.

او درباره علاقه‌اش به فتومدیا نیز گفت: در این شیوه فضاهایی پیدا کردم که در نقاشی به سختی می‌توان وارد آن فضا‌ها شد. فضاهایی خاص و مبهم. در واقع من با استفاده از آثار خودم و عکس‌ها فضای سومی خلق می‌کنم که به آن به شدت علاقه دارم.

او در ادامه با اشاره به تاثیر حضور و تفسیر مخاطب از یک اثر نیز گفت: در نقاشی مدرن مخاطب است که اثر را تفسیر می‌کند و ابهام در اثر باعثمی‌شود به اندازه مخاطبان برداشت‌های متفاوت از اثر وجود داشته باشد.

اما آثار رویا بیژنی، آثاری است که به سمت اثر فیگوراتیو و البته ارائه فیگورهای زنانه متمایل است و سعی دارد در ارائه این فیگور‌ها به درونیات کاراکتر‌هایش بپردازد. او در این باره گفت: من سال‌ها در زمینه تصویرسازی فعالیت داشته‌ام تا اینکه به نقطه‌ای رسیدم که دلم انزوایی می‌خواست تا بیشتر آنچه در درونم انباشته شده بود را بنویسم و نقاشی کنم که حاصلش این
آثار است. این آثار حس است و چیزی جز حس من پشت ان‌ها نیست. سعی کردم حس های درونی زنانه را که شاید شامل گلایه‌ها یا زخم‌هایی نیز باشد به تصویر بکشم برای همین بیشتر کاراکتر‌ها چشمانشان یا بسته است یا بدون مردمک
هستند.

او در ادامه گفت: من معتقدم و البته بیشتر احساس می‌کنم این را که هیچ انسانی نیست که درونش جزیره‌ای نباشد. هر کدام از ما جزیره‌ای هستیم و درونمان هزار زاویه داریم. درد من درد آدمهاست و سعی کردم این را در آثارم منعکس کنم.

رویا بیژنی مدتهاست که در زمینه شعر و تصویرسازی کودکان و بزرگسالان فعالیت دارد و در زمینه نقاشی تاکنون در بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی وگروهی در داخل و خارج شرکت کرده است.

نادر افشاری نیز نیز در مدت ۳۵ سال فعالیت خود، آثار خود را در گالری بهمن، گالری افرند، گالری سبز و گالری فلاح به نمایش گذاشته و همچنین در نمایشگاه هفتمین دوسالانه بین المللی نقاشی تهران، دوسالانه طراحی موزه امام علی(ع)، همچنین نمایشگاه جمعی سالانه گالری الهه(+ من) وگالری می‌رمیران خانه هنرمندان شرکت کرده است.

گالری خاورمیانه در خیابان افریقا خیابان تور شماره ۱۷ واقع شده است. نمایشگاه «با چشمان بسته» تا ۲۶ دی ماه برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز