خبرگزاری کار ایران

شماره جدید مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۹۷

بخش ادب و هنر مجله اطلاعات حکمت و معرفت شامل یک گفتگو از حورا نژادصداقت با نعمت‌الله فاضلی‌ست با عنوان «شادمانی‌های پُرتنش» و مقاله‌ای از ترزا آویلایی با نام «ریاضت و عشق حقیقی» با ترجمه‌ای از بخشعلی قنبری.

ایلنا: شماره نود و سوم مجله اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان دین‌پژوهی۲ در دیماه ۱۳۹۲ انتشار یافت.

به گزارش ایلنا، هژیر مهری(دبیر دفتر این ماهِ مجله) در بخش سخن دبیر ماه به بیان و بررسی تاریخچه‌ای از عنوانِ دین‌شناسی یا دین‌پژوهی می‌پردازد، طبق توضیحات هژیر مهری پیش از رواج این دو عنوان در آمریکا این مباحثبا نام‌های دیگری همچون ادیان مقایسه‌ای یا تطبیقی پیش کشیده می‌شده‌اند.

اولین مطلب ارائه شده در بخش دفتر ماه این شماره بلافاصله پس از سرمقاله مصاحبه‌ای‌ست با مسعود جلالی مقدم از منیره پنج‌تنی و علی بابایی با عنوان «دین پژوهی در یک نگاه»، دومین مقاله هم گفت‌و‌گویی‌ست با همایون همتی از منیره پنج‌تنی به نام «دین پژوهی از آغاز تا امروز»، نوشتار سوم بخش دفتر ماه با عنوان «تکثر روش‌شناختی در دین‌پژوهی» مقاله‌ای‌ست از جنیسن اندرسن و رابرت فورمن، به ترجمه علیرضا رضایت.

«آرای دین‌شناسانه فارابی در باب رابطه دین و فلسفه» نوشتاری‌ست از نواب مقربی که کوششی‌ست برای بررسی مقام نظریات دین‌شناسانه فارابی و تئوری‌ها و مسائل فلسفی. مقاله دیگر این بخش از نویسنده سرمقاله این شماره یعنی هژیر مهری‌ست با عنوان «رویکرد جامعه‌شناسانه مارکس در دین‌شناسی». آخرین مقاله این بخش از شماره نود و سوم مجله نوشتار مشترکی‌ست از حبیب‌الله ابراهیم و زهرا رحیمی حقیقی با عنوان «کارکرد «دیگر اذهان» در هوش مصنوعی و دین‌شناسی».

بخش ادب و هنر این شماره شامل یک گفتگو از حورا نژادصداقت با نعمت‌الله فاضلی‌ست با عنوان «شادمانی‌های پُرتنش» و مقاله‌ای از ترزا آویلایی با نام «ریاضت و عشق حقیقی» با ترجمه‌ای از بخشعلی قنبری.

در بخش اندیشه و نظر شماره نود و سوم مجله، چهار مقاله به چاپ رسیده‌است، نوشتاری از روبرت بی. لاودن، ترجمه انشاالله رحمتی با عنوان «اخلاق فضیلت»، دومین عنوان «عقل‌گرایی معتزلی» مقاله‌ای‌ست مشترک از علی فتح‌اللهی، الله یار رحمتی، مقالهٔ سوم این بخش نوشتاری‌ست از محمد همراه‌یف با نام «جایگاه «شرح قانون» قطب‌الدین شیرازی» و مقاله پایانی بخش اندیشه و نظر به نگارش کلاین ریچارد و ترجمه آیت‌الله حقیقی‌ست با عنوان «رویکرد ویتگنشتاین به فلسفه دین».
اولین مقاله منتشر شده در بخش کتابِ این شماره بخش اول متنی‌ست با عنوان «علمِ باطن(نکته‌هایی درباره تصوف کهن و سیرت ابن خفیف)» از سید مسعود رضوی، در ادامه «رده‌شناسی زبانهای ایرانی» عنوان گفتگویی‌ست از منیره پنج‌تنی با محمد دبیر مقدم و در ‌‌نهایت بخش کتاب این شماره هم به رسم همیشه با «معرفیِ کتاب خارجی» به کوشش کیان رضوی پایان یافته‌است.

پایان‌بخش مطالب و بخش‌های گوناگون، بخش گزارش است، که مرضیه سلیمانی با سعی بر گردآوری اخبار رویداد‌ها و سمینار‌ها و اتفاقات فکری - فلسفی هرچند کوتاه اما مختصر مخاطبان نشریه را با وقایع ماهیانه در نقاط گوناگون جهان آگاه می‌سازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز