خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در نشست مشترک دولت و احزاب: / ۱ /

مخالفتی با راه اندازی خانه احزاب نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۰۹

هیچ حزبی نمی‌تواند رویکرد خود را پیشرفت درچهارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار ندهد / اگر مردم حس کنند حزبی در چهارچوب اعتقادات دینی، قانونی و مطالبات آن‌ها حرکت می‌کنند قطعا به آن اعتماد می‌کنند.

وزیر‌کشور تاکید‌کرد: وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد.

به‌گزارش خبرنگار‌ایلنا، عبدالرضا‌رحمانی‌ فضلی، در نشست مشترک دولت و احزاب که صبح امروز - شنبه - در وزارت کشور برگزار شد، ‌عنوان کرد: از ابتدای اینکه بنده کار خود را شروع کردم و برنامه خود را به مجلس ارائه داد‌م، اصل تقویت وحمایت احزاب را مبنا قرار دادم. ‌البته در ابتدای کار بنده درگیر موضوعات اولیه همچون تعین استانداران بودم و تاامروز آقای می‌رولد نشستهای محدودی با احزاب کشور داشته است.
وی افزود: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای باشد تا همه شما جلسه‌ای مشترک با دکتر روحانی داشته باشید و حرف اصلی را ایشان اعلا م کنند. البته وقتی من برگزاری این جلسه را به ایشا ن اعلام کردم و ایشان تاکید داتند که؛ شما برنامه‌ریزی کند بنده ‌حتماً یک جلسه با احزاب کشور می‌گذارم.
وی با تاکید بر اینکه در خصوص جایگاه و ضرورت وجود احزاب بحثی نیست، گفت‌: هم در قا‌نون اساسی نسبت به امر تحزب تاکید شده است و هم اینکه ضرورت وجود احزاب از مطالبات امام(ره) ‌، ‌رهبری و مردم است‌. ضمن اینکه شرایط مردم ‌سالای دینی نیز ضرورت این امر را مشخص کرده، بنابراین نباید وقت خود را برای اثبات دوباره ضرورت وجود احزاب به کار گیریم.
وزیر کشور در خصوص رویکرد احزاب کشور یادآور شد: یک حزب در ‌‌نهایت باید در نظام جمهوری اسلامی و با توجه به ارزشهای اسلامی و انقلابی مسیر توسعه و پیشرفت را مدنظر قرار دهد، اما ابزار و مو لفه‌های هر حزب می‌تواند مختلف باشد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ حزبی نمی‌تواند رویکرد خود را پیشرفت درچهارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار ندهد، ‌گفت: در خصوص اصلاح قا‌نون احزاب مجلس با طرحی در این خصوص همکاری با وزارت کشور را آغاز کرده است. اما خواهش من از کار‌شناسان و دوستان وزارت کشور این است که پیش نویس این طرح را روی سایت وزارت کشور بگذارند و افرادی که امروز در این جلسه حضور دارند و یا نیستند آن را مطالعه کرده و طی یک ماه نظرات ر سمی خود را به وزارت کشور ارائه دهد.
وی افزود: در صورتی که احزاب تمایل داشته باشند می‌توانند نظرات خود را به شکل جمع بندی شده به ما بدهد.
وزیر‌کشور با بیان این‌که اصلاح‌ قانون‌احزاب همچون قانون اصلاح انتخابات و قانون NGO‌ها در دستور‌کار وزارت کشور است، ‌گفت‌: ‌به امید خدا همه این کار‌ها را با مشورت سیاسیون و‌اهل فن پیگیری خواهیم کرد.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در خصوص خانه احزاب نگاه همه این بوده که این تشکل فعال شود، گفت‌: طی این مدت سوالات زیادی در این خصوص از من شده است و ما گفتیم که وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد، به هر حال مجوز خانه احزاب از سال ۸۳ تمدید نشده است و وزارت کشور در این خصوص تقصیری نداشته‌واقعیت این است که خود دوستان پیگیری جدی نکردند.
وی افزود: به هر حال ما حاضریم به هر طریقی که شما می‌دانید، ‌ تمدید، باز نگری و یا تشکیل خانه احزاب جدید در خدمت شما باشیم. مدارک مربوط به خانه احزاب نیز به شکل امانت در وزارت کشور است و هروقت که تمایل داشته باشید آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم، اگر لازم است حمایتی کنیم بفرمایید تا انجام بدهیم
وزیر‌کشور با اشاره به اینکه در گذشته احزاب ما وارداتی بوده و انسجام خوبی میان نخبگان و مردم وجود نداشته است، گفت: این مساله موجب سلب اعتماد مردم شد و وابستگی احزاب به قدرت مرکزی موجب شد ا عتماد محکمی بین احزاب و مردم وجود نداشته باشد، بنابراین باید در حوزه اعتماد سازی تلاش زیادی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: البته احزاب باید به گونه‌ای عمل کنند که در نگاه، قضاوت، داوری و در ‌‌نهایت حمایت مردم از آن‌ها موثر باشد.
رحمانی فضلی ادامه داد: اگر ما بگوییم در انتخابات یک حزب تاثیر گذار بوده قضاوت درستی نکرده‌ایم. اگر مردم حس کنند حزبی در چهارچوب اعتقادات دینی، قانونی و مطالبات آن‌ها حرکت می‌کنند قطعا به آن اعتماد می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه احزاب باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهند، گفت: ‌در‌برخی مقاطع هیجانات‌، ‌عصبیت‌ها و ‌دخالتهای بی‌مورد با عثشد تا از مسیر قانون خارج شدیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز