خبرگزاری کار ایران

مصرف کورتون‌ها بدون تجویز پزشک مضر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۸۲

افراد باید در مورد مصرف داروهای سرماخوردگی به‌ویژه آمپول دگزامتازون و بتامتازون با پزشک مشورت کنند و بدون تجویز متخصص و خود سرانه این آمپول را استفاده نکنند.

ایلنا: مصرف داروهای کورتون‌دار که از شایع‌ترین آن می‌توان به دگزامتازون و بتامتازون اشاره کرد، بدون تجویز پزشک مضر است.

به گزارش ایلنا، " سهیل افرازی " پزشک داروساز گفت: با شروع فصل سرد و شیوع سرماخوردگی، برخی افراد به مصرف آمپول دگزا متازون و بتامتازون بدون تجویز پزشک روی می‌آورند. و علت این گرایش این است که در ساعات اولیه تزریق، این تصور برای بیمار بوجود می‌آید که بهبود پیدا کرده است، در صورتی که این چنین نیست.

وی در مورد تزریق آمپول دگزامتازون و بتامتازون اضافه‌کرد: تزریق این آمپول‌ها باعثکهنه‌شدن بیماری، ضعف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماریهای عفونی و دیگر مشکلات برای فرد بیمار می‌شود.

این داروساز افزود: افراد باید در مورد مصرف داروهای سرماخوردگی به‌ویژه آمپول دگزامتازون و بتامتازون با پزشک مشورت کنند و بدون تجویز متخصص و خود سرانه این آمپول را استفاده نکنند.

وی در مورد مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز گفت: تشخیص نوع مصرف آنتی‌بیوتیک با پزشک است زیرا افراد آنتی‌بیوتیک مناسب را انتخاب نمی‌کنند و انتخاب نادرست آن سلامتی فرد را تهدید می‌کند.

افرازی اضافه کرد: خیلی از بیماریهای عفونی منشأ ویروسی دارند و با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند که تشخیص این بیماری‌ها بر عهده پزشک است.

وی همچنین تصریح کرد: برخی افراد بدون مراجعه به پزشک و خودسرانه برای نزدیکان به‌ویژه اطفال آنتی‌بیوتیک‌ها را استفاده می‌کنند که این کار اشتباه است و در بیماریهای ویروسی نه تنها باعثبهبودی نمی‌شود بلکه وضعیت بیمار را وخیم‌تر می‌کند.

این داروساز افزود: مصرف غیر منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها موجب ایجاد باکتریهای بیماری‌زا می‌شود که باعثپیچیده‌تر و سخت‌تر شدن بیماری و آسیب جدی به سلامت جامعه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف خودسرانه داروهای کورتونی مانند دگزامتازون و بتامتازون و آنتی بیوتیک‌ها سلامت فرد و جامعه را تهدید می‌کند از نظر اقتصادی نیز بر نظام سلامت و جامعه هزینه‌های گزافی را تحمیل می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز