خبرگزاری کار ایران

عادلی؛ سکان دبیرخانه جی‌یی‌سی‌اف را در دست گرفت

کد خبر : ۱۳۳۶۵۸

در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز سید محمد حسین عادلی از جمهوری اسلامی ایران با اکثریت آرا به عنوان دبیر کل جدید جی یی سی اف انتخاب شد.

محمدحسین عادلی فعالیت خود به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز را از اول ژانویه(١١ دی) در دبیرخانه این مجمع آغاز کرد.

به گزارش ایلنا، بنا بر اساسنامه این مجمع و رای گیری انجام گرفته در پانزدهمین نشست وزارتی جی یی سی اف در تهران، دکتر سید محمد حسین عادلی از ایران برای مدت دو سال(از سال ٢٠١۴ تا ٢٠١۶) و از اول ژانویه(چهارشنبه ١١ دی) به عنوان دبیر کل جدید این مجمع فعالیت خود را آغاز کرد.

سید محمد حسین عادلی یک دیپلمات با تجارب بسیار در عرصه‌های بین المللی و اقتصادی است؛ وی دومین دبیر کل جی یی سی اف از زمان امضای اساسنامه آن در هشتمین نشست وزارتی جی یی سی اف در ٢٣ دسامبر سال ٢٠٠٨ در مسکو، پایتخت روسیه، به شمار می‌رود.

پیش از این لئونید بوخانوفسکی از روسیه به مدت دو دوره دو ساله به عنوان نخستین دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مقر این مجمع در دوحه قطر فعالیت داشت.

پانزدهمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز یکشنبه ١٢ آبان در تهران با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد؛ در این نشست، سید محمد حسین عادلی از جمهوری اسلامی ایران با اکثریت آرا به عنوان دبیر کل جدید جی یی سی اف انتخاب شد.

سیدمحمدحسین عادلی، در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رئیس کل بانک مرکزی ایران و بعد از آن سفیر ایران در لندن بود. او به‌‌ همان اندازه که بر مسایل اقتصادی اشراف دارد به واسطه تجارب سفیر‌ بودن، به حوزه دیپلماسی نیز تسلط داشته و در کارنامه خود تجربه سفیر ایران در ژاپن و کانادا و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را نیز دارد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان سیزده عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند و عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

اعضای این مجمع در مجموع بیش از ۶٠ درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ٣٣ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده بیش از ١۶ درصد ذخایر جهانی گاز را در اختیار دارد و در رتبه نخست دارندگان گاز جهان به شمار می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز