خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس در دیدار با اعضای هیات خادم‌الرضا:

دولت باید برنامه‌های نهادهای فرهنگی مستقل را تسهیل کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۲۸

ممکن است اقدامات و ارتباطات معنوی در رسانه‌های امروزی در مقابل حوادثسیاسی دیده نشود، اما باید گفت که تاثیرگذاری حوادثسیاسی کوتاه‌مدت بوده ولی تحولات و ارتباطات دینی تاثیرات بسیاری در اجتماع و سیاست می گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر امور فرهنگی دولتی باشد، برنامه‌ها و اقدامات حالت انجماد به خود می‌گیرد، گفت: دولت باید امور و برنامه‌های نهادهای فرهنگی مستقل را تسهیل کند.
به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار با اعضای هیات خادم‌الرضا با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) گفت: امیدوارم همه از انفاس قدسی این بزرگان بهره‌مند شوند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و دینی هیات خادم‌الرضا افزود: کارهای دینی شاید در جامعه خیلی دیده نشود، اما چون این اقدامات در عمق جان تاثیر می‌گذارد بسیار مهم و اثرگذار است. از طرف دیگر ممکن است اقدامات و ارتباطات معنوی در رسانه‌های امروزی در مقابل حوادثسیاسی دیده نشود، اما باید گفت که تاثیرگذاری حوادثسیاسی کوتاه‌مدت بوده ولی تحولات و ارتباطات دینی تاثیرات بسیاری در اجتماع و سیاست می‌گذارد، به طوری که رهبر معظم انقلاب مسائل فرهنگی را در تمام امور پایه و اصل دانسته‌اند.
وی با بیان اینکه اقدامات هیات خادم‌الرضا در حوزه فرهنگی و دینی بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: من در بعضی از جلسات این هیات شرکت کرده‌ام و دیده‌ام که این جلسات از شور و زنده بودن برخوردار است که قطعاً اگر این شاخصه‌ها در اقدامات و برنامه‌های فرهنگی محقق شود، قطعاً این حوزه گسترش مناسبی پیدا می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: هیات خادم‌الرضا در امور فرهنگی از شکل هیات استفاده کرده، زیرا هیات‌ها در سنت فرهنگی کشور ریشه‌دار است و این اقدامات قطعاً ابتکار مناسبی محسوب می‌شود.
رئیس قوءمقننه با تاکید بر اینکه هیات‌ها باید برای اثرگذاری بیشتر در جامعه موضوعاتی مانند استمرار و پایداری را مدنظر قرار دهند، یادآور شد: به طور حتم توجه به این موضوعات زمینه تاثیرگذاری بیشتر حوزه فرهنگ را فراهم می‌کند. از طرف دیگر خیلی افراد می‌گویند که ما در هیات‌های مذهبی بزرگ و تربیت شده‌ایم، از این‌رو شاهدیم که کار سازماندهی شده به تداوم امور کمک می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه هیات خادم‌الرضا با تلفیق سنن گذشته و روش‌های مدرن ابتکارات مناسبی برای ارتباط‌گیری انجام داده است، گفت: استفاده از ابزارهای جدید، درست و قابل قبول است، از طرف دیگر قطعاً موضوعی که موجب ارتقای سطح فکری جامعه می‌شود، ایجاد و عمیق‌تر کردن پایه‌های فکری است که به طور حتم جلسات هیات‌های مذهبی مانند هیات خادم‌الرضا می‌تواند شور و شعور را در میان مردم تقویت کند.
وی با اعلام اینکه براساس سنت اسلامی هر روز یک مسلمان باید دارای یک ارتقا و پیشرفت باشد، تصریح کرد: این موضوع به این معنی است که سازماندهی امور زمینه ارتقا در امور را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر آن موضوعی که اولیای دین برای تحرک جامعه مطرح کرده‌اند این است که هر روز افراد باید با روز گذشته‌شان فرق داشته باشد.
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس نهم با تاکید بر اینکه دولتی شدن نهادهای فرهنگی مشکلاتی را قطعاً برای این سازمان‌ها و نهاد‌ها به‌وجود می‌آورد، تصریح کرد: خیلی از نهادهای فرهنگی که جنس دولتی دارند متاسفانه در آن‌ها مقوله محاسبه‌گری و سازماندهی دیده نمی‌شود که قطعا اگر این موضوعات را رعایت نکنیم در آینده در این نهاد‌ها احساس ایستایی ایجاد می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: به طور حتم با ابتکارات و روش‌های مختلف در نهادهای فرهنگی به ویژه هیات خادم‌الرضا افراد جزو این تشکل باید در تفهیم مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی یک گام به جلو بروند که یک بخش از این موضوع ایجاد پایه‌های فکری است که تحقق آن نیاز به برنامه‌ریزی دارد از این رو مسئولان هیات خادم‌الرضا باید با کمک افراد صاحب‌نظر دینی یک برنامه روشن و جذاب برای پیشرفت و ارتقای افراد طراحی کنند که این موضوع می‌تواند با تدوین کتاب و ایجاد روش‌ها و ابتکارات پیشرفته انجام بگیرد.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: از طرف دیگر برخی موسسات در چندسال اخیر با اقدامات و برنامه‌های مناسبی مانند حفظ احادیثیا مطالعه آثار شهید مطهری در جهت ارتقای پایه‌های فکری اقدامات مناسبی انجام داده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه نهادهای فرهنگی باید به صورت مستقل و مردمی اداره شوند، گفت: قطعاً هرچه شکل کار این نهاد‌ها مردمی‌تر باشد، نتیجه کار آن مطلوب و موفق‌تر خواهد بود. از طرف دیگر در گذشته اقدامات و امور فرهنگی در سنت شیعه به صورت مستقل انجام می‌شده که با توجه به این شاخصه شاهدیم که دولت‌ها خیلی در امور فرهنگی شیعه تاثیرگذار نبوده‌اند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با تاکید بر اینکه اقدامات و برنامه‌های فرهنگی باید مستقل از جریان‌های دیگر انجام شود، تصریح کرد: ‌ ایران تجربه تاریخی مناسبی در مستقل بودن اقدامات فرهنگی دارد که قطعاً این امور باید حفظ شود. از طرف دیگر به طور حتم باید برای استقلال هیات فرهنگی مذهبی خادم‌الرضا فکری شود و کمک‌های داده شده در چند سال اخیر به این نهاد فرهنگی نباید به یک عادت تبدیل شود. همچنین جریان‌های فرهنگی دولتی باید برای ارتقای سطح فرهنگ کمک‌هایی داشته باشند، ولی شرایط نهادهای فرهنگی مستقل نباید منوط به کمک‌های دولتی باشد، زیرا در ‌‌نهایت نهادهای فرهنگی ضرر می‌بینند.
لاریجانی بر لزوم انجام و اجرای برنامه‌های فرهنگی در قالب مسائل اجتماعی تاکید کرد و گفت: قطعاً توجه به مسائل اجتماعی در امور فرهنگی بسیار مفید و مطلوب است. به‌عنوان مثال نهادهای فرهنگی باید برای شرایط و دغدغه‌های نسل جوان فکری کنند. از طرف دیگر اگر جریان‌ها و نهادهای فرهنگی مانند هیات خادم‌الرضا در این امور گسترده‌تر عمل کنند، قطعاً این فراگیری به جذب مخاطب کمک شایانی می‌کند. همچنین گاهی اقدامات و برنامه‌های فرهنگی به علت نادیده گرفتن تمام شرایط قادر به برآورده کردن تمام انتظارات نبوده است، از این‌رو نهادهای فرهنگی باید این موضوعات را مدنظر داشته باشند. به عنوان مثال در قم امکانات ورزشی بسیار محدود است، لذا اگر در حوزه‌های ورزشی اقداماتی صورت گیرد، قطعاً برای کل استان مفید و موثر است.
وی با بیان اینکه توجه به مسائل اجتماعی به ویژه حوزه ورزشی می‌تواند زمینه جذب کمک‌های دولتی را فراهم آورد، تاکید کرد: یکی از ضربه‌های وارد شده به حوزه اقتصاد کشور وجود نگاه دولتی بوده است، از این‌رو اگر بخش اقتصاد مردمی باشد، قطعاً برنامه‌ها و امور به صورت مناسبی پیش می‌رود. به طور مثال در۸ سال دفاع مقدس، زمانی که جنگ مردمی شد، کشور به دستاورد‌ها و نتایج مناسبی دست یافت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دولت باید امور و برنامه‌های نهادهای فرهنگی مستقل را تسهیل کند، گفت: قطعاً اگر یک موسسه فرهنگی به دست دولت داده شود، رسیدن به نتایج و اهداف امکانپذیر نیست، اما خوشبختانه شاهدیم که هم‌اکنون واگذار کردن امور و برنامه‌ها به مردم مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردمی شدن کار‌ها و امور فرهنگی زمینه پویا‌تر و مفید‌تر شدن این موضوعات را فراهم می‌کند، یادآور شد: قطعاً اگر این امور دولتی باشد، برنامه‌ها و اقدامات حالت انجماد به خود می‌گیرد. از طرف دیگر اگر فعالیت‌های نهادهای فرهنگی در امور اجتماعی مانند کاریابی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسط پیدا کند، قطعاً دولت می‌تواند در حمایت از این موضوعات اقدامات مناسبی را انجام دهد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز