خبرگزاری کار ایران

معاون امور شهرداری‌ها خبر داد؛

فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های استحصال انرژی از پسماند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۸۰

پیش بینی‌ها حاکی از اینست که میزان انرژی الکتریکی برق تولیدی از محل‌های دفن پسماند‌ها در شهرهای بزرگ کشور حدود ۳۶ مگاوات بر ساعت تخمین زده می‌شود.

ایلنا: معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد: وزارت نیرو نرخ پایه خرید برق از نیروگاه‌های انرژی نو و پاک، از جمله برق استحصال شده از محل‌های دفن پسماند و تاسیسات زباله سوز پسماند، را از ۱۷۵۰ ریال به ۴۴۴۲ ریال افزایش داد که در صورت برنامه ریزی‌های شهرداری شهرهای بزرگ، می‌تواند زمینه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه‌ها را فراهم نماید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، " علی نوذرپور " با بیان این مطلب گفت: پیش از این تفاهم نامه همکاری دو جانبه‌ای به منظور بسترسازی لازم برای استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی و بازیابی انرژی از منابع زیست توده به روشهای بیوگاز، دفن مهندسی و زباله سوز در شهرداری‌ها و تولید برق از این روش‌ها بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان انرژی‌های نو ایران امضا شده بود که با توجه به نرخ پایه ۱۷۵۰ ریال برای خرید برق و عدم توجیه اقتصادی کافی، شهرداری‌ها تمایلی برای روی آوردن به روش‌های ذکر شده نداشتند.

وی در ادامه اظهارکرد: بر اساس مصوبه اخیر وزیر نیرو، در اجرای مفاد بند(ب) ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه مورخ ۸/۵ / ۹۱ شورای اقتصاد، پایه نرخ خرید برق از نیروگاههای انرژی‌های نو و پاک برای نیروگاههای موضوع ماده یک این دستورالعمل معادل ۴۴۴۲ ریال و برای نیروگاههای غیرمشمول این ماده ۴۳۷۱ ریال به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.

نوذرپور با بیان اینکه پیش بینی‌های ما حاکی از اینست که میزان انرژی الکتریکی برق تولیدی از محل‌های دفن پسماند‌ها در شهرهای بزرگ کشور حدود ۳۶ مگاوات بر ساعت تخمین زده می‌شود که عدد قابل توجهی است، اظهار کرد: با توجه به اختصاص تسهیلات توسط دولت برای موضوع مدیریت پسماند‌ها ضرورت دارد که شهرداری‌ها در این عرصه به سمت استفاده از فناوری‌ها و روش‌های جدیدی روی آورند که به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌سازد و در عین حال مشکلات موجود در حوزه مدیریت پسماندهای شهری را برطرف می‌سازد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در ادامه گفت: حال که وزارت نیرو قیمت برق خریداری شده از پروژه‌های استحصال انرژی از پسماند را افزایش داده، شهرداری‌ها و سازمان‌های مدیریت پسماند شهرداری‌ها باید با پژوهش‌ها و مطالعات علمی، ضمن پیش بینی اعتبارات لازم برای این موصوع، طراحی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم را برای اعمال مدیریت‌های تخصصی و اجرای پروژه‌های استحصال انرژی به عمل آورند.

وی افزود: افزایش پایه نرخ خرید برق از نیروگاههای انرژی‌های نو و پاک بستر مناسبی برای استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی و بازیابی انرژی ازمنابع زیست توده به روشهای بیوگاز از محل‌های دفن پسماند و ایجاد واحدهای زباله سوز در شهرهای بزرگ کشور و تولید برق از این روش هاست و سازمان‌های مدیریت پسماند شهرداری‌ها باید ارزیابی‌های لازم را در خصوص اجرائی شدن مناسب این موضوعات به عمل آورند.

نوذرپور افزود: در این عرصه اکنون فضای مناسبی برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی فراهم شده و شهرداری شهرهای بزرگ باید با اطلاع رسانی مناسب، ابعاد مختلف این پروژه‌ها را برای سرمایه گذاران و همچنین دست اندرکاران مدیریت شهری و پژوهشگران این حوزه روشن نمایند.

وی درخاتمه آمادگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای حمایت و پشتیبانی از طرح استحصال انرژی از پسماند توسط شهرداری‌ها را اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز