خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری:

اولویت نخست کشور عبور ار رکود تورمی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۶۴

اینکه بخش خصوصی در ایران احساس بی‌نیازی به پژوهش می‌کند به نظر می‌رسد که به این دلیل باشد که بازار مصرف بخش خصوصی غیررقابتی است و احساس نیاز نمی‌کند که با پژوهش می‌تواند کیفیت محصولات را بالا ببرد.

ایلنا: معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: مقطع فعلی اولویت نخست کشور این است که از این مرحله عبور کنیم، زیرا در مرحله رکود تورمی گرانی و بیکاری مردم را آزار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور که صبح امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، گفت: اگرچه ایران جزو کشورهایی است که حرکت توسعه خود را آغاز کرده است‏، اما متأسفانه نسبت به برخی از کشورها که حرکت توسعه خود را آغاز و دنبال کرده‌اند‏، عقب هستیم و تا نقطه مطلوب از نظر جایگاه مناسب در توسعه فاصله زیادی داریم.

وی تصریح کرد: مطمئناً سؤال اصلی پیش روی سیاست‌گذاران و محققین کشور این است که چگونه باید از یک اقتصاد نیمه صنعتی که به درآمدهای نفتی متکی است به سمت اقتصاد صنعتی که در آن توسعه کشور به صورت کامل به دست می‌آید برویم.

جهانگیری با اشاره به اینکه در بخش اقتصادی و سخت‌افزاری گام‌های بلندی برداشته شده است، افزود: بخش زیادی از پالایشگاه‌ها هم در طراحی و هم در ساخت به دست محققین ایرانی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش نفت و گاز، زیربناها، سدسازی و بنادر مجموعه اتفاقاتی که در بخش اقتصادی رخ داده قابل توجه است. اما آنطور که نیاز است کشور را به توسعه نرسانده است. بنابراین به گام دیگر و همت دیگری نیاز است که کشور به سمت توسعه واقعی حرکت کند.

معاون اول رئیس جمهور رمز اصلی برای رسیدن به توسعه پایدار را سیاست‌های عالمانه و صحیح و توجه به دستاوردهای کشورهای موفق دانست و افزود: البته مهمتر از تدوین سیاست‌های صحیح ثبات سیاست‌هاست. در همه کشورهایی که مسیر توسعه را با موفقیت طی کرده‌اند سیاست‌های که اتخاذ شده با تغییر دولت‌ها با تغییر مواجه نشده‌اند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در حالی که در کشور ما نه تنها با تغییر دولت‌ها بلکه با تغییر مدیران نیز برخی از سیاست‌ها تغییر می‌کنند و نتیجه این می‌شود که حتی دستاوردهای بدست آمده بر باد می‌رود.

وی پژوهش و تولید علم و فناوری را از مهمترین عناصر توسعه پایدار برشمرد و افزود: اگر بخواهیم حرکت توسعه پایدار را محقق کنیم، باید پژوهش و تولید علم و فناوری را به عنوان اصلی‌ترین موضوع مورد توجه قرار دهیم، به طوری که گفتمان مسلط در جامعه شود.

جهانگیری تصریح کرد: تا الان هم کسی مدعی نشده است کشورهایی که به توسعه پایدار رسیده‌اند غیر از روش توسعه علمی روشی را طی کرده‌اند بلکه همه کشورهایی که در این زمینه موفق شده‌اند توسعه علمی جزو اصلی‌ترین برنامه‌هایشان بوده است.

وی تأکید کرد: آن چیزی که اقتصاد کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند رفتن به سمت توسعه پایدار و اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اقتصاد دانایی محور، تولید علم و فناوری و توسعه پژوهش مهمترین شاخص است، افزود: اقتصاد دانایی محور و توسعه پایدار را باید در ذهن انسان‌ها و در اندیشه نیروی انسانی جستجو کرد به همین دلیل توسعه پژوهش مهمترین اولویت در اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بنابراین توجه به مراکز آموزش عالی و شناسایی نخبگان و پژوهشگران باید جزو اولویت‌ها برای قرار گرفتن اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان محور اصلی باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه در بخش نگارش مقالات علمی جایگاه مناسبی در منطقه داریم، افزود: اما در بخش پژوهش به نظر می‌رسد در منطقه و در دنیا باید گام‌های بلندتری برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: اگر پژوهش به معنای واقعی یک محور جدی در کشور باشد، قطعاً اقتصاد کشور دگرگون می‌شود.

وی به وجود برخی چالشها جدی در حوزه پژوهشی کشور اشاره کرد و افزود: نحوه تأمین منابع مالی از جمله این چالش‌ها است، زیرا بخش اصلی منابع پژوهشی به بودجه دولت متکی است آن هم در شرایطی که منابع بودجه‌ای دولت محدود و تقاضاها زیاد است. البته این به این معنی نیست که اولویت پژوهش از همین بودجه محدود نادیده گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای موفق در این عرصه به منابع دولتی متکی نبوده و بخش خصوصی نیز درگیر کارهای پژوهشی شده است.

جهانگیری ادامه داد: اینکه بخش خصوصی در ایران احساس بی‌نیازی به پژوهش می‌کند به نظر می‌رسد که به این دلیل باشد که بازار مصرف بخش خصوصی غیررقابتی است و احساس نیاز نمی‌کند که با پژوهش می‌تواند کیفیت محصولات را بالا ببرد.

وی با تأکید بر اینکه راهی جز ورود به بازار بین‌المللی نداریم، افزود: از همین رو باید کالاها نیز با کیفیت باشند و دیر یا زود بخش خصوصی ایران باید این پیام را بگیرد که بحمدالله گرفته است.

وی چالش دیگر در حوزه پژوهش تجاری‌سازی را نتایج تحقیقات عنوان کرد و افزود: در یک مقطعی تقاضامحوری برای پژوهش مطرح شد، اما سازوکارهایی بیش از این نیاز دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاح بودجه ۹۲ و همچنین بودجه ۹۳ اشاره کرد و افزود: سندهای مالی که در این مدت دو سه ماه از سوی دولت تصویب شده است پیامش این است در شرایط دشوار اقتصادی قرار داریم و رکود تورمی جدی امروز در کشور حاکم است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی اولویت نخست کشور این است که از این مرحله عبور کنیم، زیرا در مرحله رکود تورمی گرانی و بیکاری مردم را آزار می‌دهد.

جهانگیری تأکید کرد: تمام تلاش دولت این است که تورم را کاهش دهد و یا حداقل جلوی رشد بی‌رویه تورم گرفته شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد، افزود: در سال ۹۲ حداکثر ۱۰ هزار میلیارد تومان به پژوهش‌های عمرانی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: فکر کردیم بودجه عمرانی سال آینده اگر همه پیش‌بینی‌ها درست از آب در بیاید حداکثر ۳۷ هزار میلیارد تومان می‌تواند باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: با این منابع محدود و شرایط دشوار دولت به حمایت خود از توسعه علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت جدی ادامه خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز