خبرگزاری کار ایران

رییسی در همایش جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی:

جریان‌های ساخته شده با نام دین را نباید به حساب ادیان الهی گذاشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۸۸

ما تکفیری‌ها را مسلمان نمی‌دانیم، صهیونیسم را یهودی نمی‌دانیم و استکبار را هم مسیحی نمی‌خوانیم، چراکه با آموخته‌ها و آموزه‌های ادیان رابطه‌ای ندارند.

معاون اول قوءقضاییه با اشاره به اینکه جریان‌های ساخته و پرداخته شده با نام دین را نباید به حساب ادیان الهی گذاشت، ادامه داد: به نام تشیع جریان بهائیت، به نام اهل سنت جریان تکفیری، به نام یهودیت صهیونیسم و به نام مسیحیت سلطه و استکبار را ساخته‌اند که آن‌ها هم ادیان و هم جوامع بشری را تهدید می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی که صبح امروز - شنبه - در دانشگاه علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: ادیان الهی ریشه در دین حنیف ابراهیمی دارند و در فطرت انسانی با یکدیگر مشترک هستند و به حق‌خواهی و عدالت‌خواهی اعتقاد دارند.
معاون اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه ما باید به همه انبیاء اعتقاد داشته باشیم و نباید به جدایی آن‌ها دامن بزنیم، گفت: به جای اختلاف دین، تکامل ادیان تعبیر درست‌تری است، چراکه ادیان در اصول با یکدیگر اختلاف ندارند.
وی دین را باعثائتلاف جوامع بشری دانست و خاطرنشان‌کرد: افرادی که از اختلاف ادیان سخن می‌گویند باید از آن‌ها پرسید مگرکفر و شرک باعثوحدت می‌شود که بگوییم ادیان باعثتفرقه هستند.
رئیسی ادامه داد: آنچه از آموزه‌های دینی نسبت به انسان داریم این است که انسان‌ها باید ربانی و الهی شوند و بتوانند چهار رابطه را رقم بزنند که شامل رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با جهان و محیط زیست است.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در ادیان الهی ظلم به خود، خدا، دیگران و محیط زیست محکوم است، ابراز داشت: ظلم امر مردودی در ادیان الهی است و فرقی نمی‌کند که ظالم، مسلمان، یهودی، مسیحی و یا هر دین الهی دیگر باشد و باید در مقابل ظلم و استکبار که از سوی هر فرد و مدعی ادیان باشد، ایستاد.
رئیسی با اشاره به اینکه پیامبر عالی‌قدر اسلام می‌فرمایند حق ندارید علیه اهل کتاب ظلم روا دارید، تصریح کرد: در نظام اسلامی اساس حقوق شهروندی نسبت به مسلمانان، یهودیان، مسیحیان و سایر ادیان الهی یکسان است و همه ادیان باید از عدالت و امنیت یکسانی برخوردار باشند.
معاون اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه آنچه در این نشست باید مورد توجه قرار بگیرد روبرو شدن ادیان با امواج دگرگون سازی بشری است، گفت: موج مدرن‌سازی، موج عرفی‌سازی و موج جهانی‌سازی امواجی هستند که در عصر معاصر ادیان را دگرگون ساخته‌اند و باید پرسید که تعامل متدینین به ادیان در برابر این امواج چگونه باید باشد و چگونه می‌توان دین را در متن و لایه‌های زندگی و شئون آن مشاهده کرد و از فرصت‌های آن استفاده و از تهدید‌هایش رهایی یافت.
وی با بیان اینکه در نظام اسلامی ایران حقوق ادیان برابر است، ابراز داشت: از نظر مؤسس نظام اسلامیمان که در آثار و گفتارشان مشهود است همه ادیان باید از حقوق شهروندی، سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و عدالت و امنیت برای آن‌ها تضمین شده باشد.
رئیسی ادامه داد: در کشورمان ادیان الهی دارای نظام حقوقی متناسب با دینشان هستند و در اجرای حقوق شهروندی آنان نیز گام‌های اساسی برداشته‌ شده است.
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه جریان‌های ساخته و پرداخته شده با نام دین را نباید به حساب ادیان الهی گذاشت، ادامه داد: به نام تشیع جریان بهائیت، به نام اهل سنت جریان تکفیری، به نام یهودیت صهیونیسم و به نام مسیحیت سلطه و استکبار را ساخته‌اند که آن‌ها هم ادیان و هم جوامع بشری را تهدید می‌کنند.
رئیسی با بیان اینکه این جریان‌ها فقط پوششی به نام دین دارند، خاطر نشان کرد: ما تکفیری‌ها را مسلمان نمی‌دانیم، صهیونیسم را یهودی نمی‌دانیم و استکبار را هم مسیحی نمی‌خوانیم، چراکه با آموخته‌ها و آموزه‌های ادیان رابطه‌ای ندارند.
معاون اول قوه قضائیه گفتگو بین ادیان را راهکار مناسبی برای تقریب آن‌ها دانست و ادامه داد: امروز به نام حقوق بشر، غربی‌ها حقوق انسان‌ها را تضییع می‌کنند و ما را متهم به نقض آن می‌کنند.
وی در ادامه افزود: ما به عنوان مدعی غرب را متهم می‌کنیم که حقوق اولیه انسان‌ها را ضایع ساخته است.
رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: ‌ای کاش دادگاه عادل بین‌المللی به دور از نفوذ قدرت‌های سلطه‌گر وجود داشت تا ستمگرانی که به نام دین و برای امیال ستمگرانه خود به افراد ظلم می‌کنند را مجازات می‌کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز