خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا:

مجلس با حذف شرط بینایی برای نمایندگی موافق است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۴۹۴

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نبود قوه بینایی مانع از انجام فعالیت‌های نمایندگی نمی‌شود و نابینایان با توانمند‌ی‌ها و حافظه خوبی که دارند می‌توانند در قانونگذاری بسیار موثر باشند / طبق قانون تا ۶ ماه دیگر دوباره مسئله حذف شرط بینایی برای نمایندگی مجلس مطرح شده و امیدواریم که این طرح تصویب شود.

ایلنا: با وجود آنکه مجلس چندی پیش نمایندگان مجلس، اصلاحیه بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب نکردند. در این بند عنوان شده است که سلامت انتخاب شوندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی باشد. این در حالیست که اصلاحیه پیشنهادی خواستار حذف شرط بینایی برای نامزد‌ها شده بود.

این امر واکنش‌های بسیاری را در میان معلولان در پی داشت ازجمله علی صابری(وکیل پایه یک دادگستری و عضو علی البدل شورای شهر تهران) که این عدم تصویب این اصلاحیه‌ها را هدیهٔ تلخ مجلس به معلولین ازجمله نابینایان دانست.

صابری این عدم تصویب را نه تنها مخالفت با کنفواسیون حمایت از حقوق معلولین، بلکه مخالف با حقوق شهروندی، فقه و قانون دانست.

این وکیل پایه یک دادگستری معتقد است؛ «عدم تصویب این اصلاحیه بی‌احترامی بزرگی به انتخاب مردم است مجلس شورای اسلامی افتخار می‌کند به اینکه فراکسیون حمایت از معلولین دارد اما ثمره این فراکسیون به ضرر معلولین از کار درآمد.»

اما عضو فراکسیون حمایت از معلولین مجلس می‌گوید: مجلس با حذف شرط بینایی برای نمایندگی مجلس موافق است. اما وجود ۵۰ رای ممتنع نمایندگان باعثعدم تصویب این طرح شدند.

" سکینه عمرانی "، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون حمایت از معلولین، در رابطه با عملکرد این فراکسیون به خبرنگار ایلنا می‌گوید: فراکسیون حمایت از معلولین، مطالبات ویژه معلولان را پیگیری می‌کند. ما چه در دولت جدید و چه در دولت قدیم بحث‌های مختلف در مورد بودجه، قانون جامع حمایت از معلولان، استخدام ۳ درصد معلولین در دستگاه‌های اجرایی و مناسب سازی ساختمان‌های وزارتخانه‌ها و فضاهای شهری را پیگیری کردیم و تذکر داده‌ایم.

وی در مورد تصویب نشدن طرح حذف شرط بینایی برای نمایندگی مجلس نیز توضیح می‌دهد که؛ در قانون انتخابات مجلس شوای اسلامی برای نامزد شدن ۳ شرط داشتن قوه بینایی، شنوایی و تکلم وجود دارد که ما سعی در حذف شرط داشتن قوه بینایی داشتیم، زیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نبود قوه بینایی مانع از انجام فعالیت‌های نمایندگی نمی‌شود و نابینایان با توانمند‌ی‌ها و حافظه خوبی که دارند می‌توانند در قانونگذاری بسیار موثر باشند.

عمرانی می‌افزاید: البته ما مطمئنیم مجلس با این مسأله موافقت دارد، زیرا تعداد موافقین بسیار بالاست و به دلیل جوی که در مجلس به وجود آمد ۵۰ نفر رأی ندادند و همین امر باعثعدم تصویب این طرح شدند.

به گفته این نماینده مجلس، طبق قانون تا ۶ ماه دیگر دوباره این مسئله مطرح شده و امیدواریم که این طرح تصویب شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز