خبرگزاری کار ایران

نشست خبری ظریف با لاوروف: / ۴ /

ظریف: مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد

کد خبر : ۱۲۸۴۰۷

مسئله سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل آن، سیاسی است. مردم سوریه باید بر خودشان تصمیم بگیرند و البته سایر کشورها می‌توانند به آنها کمک بکنند و نه آنکه برای آنها تصمیم بگیرند و امیدواریم ژنو۲، مسئله سوریه را پایان بدهد.

لاوروف در خصوص ادامه همکاری روسیه و ایران در زمینه هسته‌ای اظهار داشت: ما علاقه‌مند به ادامه همکاری و روابط با ایران درهمه زمینه ها و بالاخص در مسئله هسته‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرگی لاوروف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه مان در خصوص اینکه گفته می شود عربستان تهدید کرده است در صورت حضور بشار اسد در انتخابات آتی سوریه اقدام خارج از عرف انجام خواهد داد، گفت: من تاکنون چنین اظهارنظری را از سوی مقامات عربستان نشنیدم و باید بگویم ابتکار ژنو مورد حمایت همه است و همه اعضای جامعه بین الملل باید از آن حمایت بکنند.

وی ادامه داد: ممکن است یک کشور یک کشور از برگزاری مذاکرات ژنو راضی نباشد اما باید گفت تلاش بر عدم برگزاری این رخداد، عدم پایبندی به خواست جهانیان است.

محمدجواد ظریف نیز در همین رابطه گفت: مسئله سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل آن، سیاسی است. مردم سوریه باید بر خودشان تصمیم بگیرند و البته سایر کشورها می‌توانند به آنها کمک بکنند و نه آنکه برای آنها تصمیم بگیرند و امیدواریم ژنو۲، مسئله سوریه را پایان بدهد.

در ادامه، خبرنگار روسی از وزیر امور خارجه روسیه پرسید که آیا کشورهای غربی از حضور ایران در مذاکرات ژنو با موضوع سوریه راضی هستند، که لاوروف پاسخ داد: معتقد هستم که همه کسانی که می‌توانند تاثیرگذار باشند باید در ژنو۲ حضور داشته باشند. همانطور که وزیر امور خارجه ایران گفت، فقط مردم سوریه هستند که می‌توانند درباره کشورشان تصمیم بگیرند و این مسئله هم در سند توافق ژنو۱ تاکید شده است. در واقع می‌توان گفت که ژنو۲ به منظور دستیابی به خواسته‌های ژنو۱ برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: ایران یکی از مهمترین بازیگران جهانی است و من در طی صحبت‌هایم با همکارن غربی و منطقه‌ای و همچنین‌ اخضر‌ابراهیمی و کارشناسان سازمان ملل متحد حس کردم که آنها نیز مایل به حضور ایران در مذاکرات ژنو۲ هستند.

لاوروف در خصوص ادامه همکاری روسیه و ایران در زمینه هسته‌ای اظهار داشت: ما علاقه مند به ادامه همکاری و روابط با ایران درهمه زمینه ها و بالاخص در مسئله هسته‌ای هستیم.

وزیر امور خارجه نیز بر گسترش همکاری‌ها در زمینه هسته‌ای با روسیه خبر داد و گفت: اولویت ما در گسترش همکاری با روسیه است و امیدواریم با گسترش این همکاری‌ها زمینه برای تامین منابع انرژی کشوری فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز