خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

افراطیون تنها در فضای تند می‌توانند فعالیت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۱۴

کاری که در دولت گذشته و با روش‌های ماجراجویانه و غیر کار‌شناسی انجام می‌شد، نتیجه‌اش صدور قطعنامه‌های ظالمانه تحریم بود و برخلاف گفته آقایان که آن‌ها را کاغذ پاره می‌پنداشتند، بر زندگی مردم و مسائل ایرانیان در سطح جهانی اثر داشت و اینک با روش اعتدال‌گرایانه توسط وزیری متخصص در حال حل شدن است.

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل در خصوص مخالفان وزیر امور حارجه ابراز داشت: تصور می‌کنم برخی از این افراد فقط در فضاهای تند است که می‌توانند فعالیت بکنند و من آن‌ها را افراطی می‌دانم. افراطی‌ها باید از فعالیت‌شان در عرصه سیاست خارجی بکاهند. آن‌ها با تشکیل سایت‌های در چند ماه گذشته و گفتن برخی از حرف‌ها و ایجاد حساسیت‌ها قصد دارند در مقابل راه اعتدالی وزارت خارجه سنگ‌اندازی کنند و از این طریق منافعشان را حفظ کنند.

محمد علی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مخالفت‌هایی که با اقدامات صورت گرفته‌ وزیر اموخارجه دولت یازدهم از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است، گفت: معتقد هستم اقداماتی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سوی وزارت خارجه انجام شده است، برون رفتی از یک بن بست بود باید از آقای ظریف و مسئولان وزارت خارجه تقدیر شود.
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به خوشحالی مردم از باز شدن بن بست سیاسی در دولت تدبیر و امید گفت: کاری که در دولت گذشته و با روش‌های ماجراجویانه و غیر کار‌شناسی انجام می‌شد، نتیجه‌اش صدور قطعنامه‌های ظالمانه تحریم بود و برخلاف گفته آقایان که آن‌ها را کاغذ پاره می‌پنداشتند، بر زندگی مردم و مسائل ایرانیان در سطح جهانی اثر داشت و اینک با روش اعتدال‌گرایانه توسط وزیری متخصص در حال حل شدن است.
سفیر اسبق ایران در سوریه، محمد جواد ظریف را فردی متخصص و با تجربه در عرصه سیاست خارجی دانست و خاطر‌نشان کرد: تخصص و تجربه آقای ظریف و فضای برآمده از انتخابات ۲۴ خرداد، منجر بهره‌برداری صحیح از سوی وزرات خارجه برای به بن بست کشاندن رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی شد و توافق ژنو نیز توانست مسیر انحرافی دولت گذشته را به مسیر منطق و اعتدال برگرداند.
سبحانی در خصوص مخالفت‌های که با وزارت امور خارجه و محمد جواد ظریف می‌شود، تصریح کرد: اگر مخالفت‌ها جنبه‌ای انتقادی و سازنده داشته باشند اشکالی ندارند اما به نظر می‌رسند که نه تنها این مخالفت‌ها جنبه سازنده ندارند بلکه تخریبی است و مخالفان از این توافق خوشحال نیستند. باید از مخالفان توافقنامه پرسید که آیا با تحریم‌ها موافق هستید؟ آیا با رفع تحریم‌ها مخالف هستید؟ آیا با رفع مشکلات ایرانیان و بهبود زندگی آن‌ها مخالف هستید؟
این کار‌شناس مسائل بین‌الملل تلاش‌های وزارت خارجه را در راستای تامین منافع ملی ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اقدامات گسترده به شکلی کار‌شناسی شده و بر اساس تجربه و منطبق و با مشی اعتدالی دولت تدبیر و امید است و سعی می‌کند تا از منافع ایرانیان در عرصه بین الملل دفاع کند و از جمله این دفاع‌ها مسئله هسته‌ای است که تمامی مقامات عالی رتبه نظام در جریان امور آن هستند.
مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمامی دست‌اندرکاران وزارت امور خارجه تمام ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌اند تا در نبرد دیپلماتیک و تعامل سازنده با جهان از حقوق بحقه ایران دفاع کنند، تاکید کرد: توقع مذاکره‌کنندگان ایرانی این است که تمامی مقامات، جناح‌ها و چهره‌های ملی از وزرات خارجه و تیم مذاکره‌کننده حمایت بکنند تا آن‌ها احساس اعتماد به نفس داشته باشند و بتوانند منافع حداکثری ایران را تامین کنند.
سفیر اسبق ایران در لبنان با انتقاد از رویه دولت گذشته در عرصه سیاست خارجی، گفت: در دولت نهم و دهم آنچه به اسم مذاکره صورت می‌گرفت، در واقع مذاکره نبود بلکه صحبت‌هایی برای تعیین تاریخ برای جلسات بعدی بود. اما مذاکرات امروز به شکلی واقعی و بر اساس منافع ملی است.
وی در ادامه در خصوص مخالفان وزارت امور حارجه ابراز داشت: تصور می‌کنم برخی از این افراد فقط در فضاهای تند است که می‌توانند فعالیت بکنند و من آن‌ها را افراطی می‌دانم. افراطی‌ها باید از فعالیت‌شان در عرصه سیاست خارجی بکاهند. آن‌ها با تشکیل سایت‌های در چند ماه گذشته و گفتن برخی از حرف‌ها و ایجاد حساسیت‌ها قصد دارند در مقابل راه اعتدالی وزارت خارجه سنگ‌اندازی کنند و از این طریق منافعشان را حفظ کنند.
این دیپلمات با تجربه کشورمان ادامه داد: اگر این دولت نتواند به وعده‌هایش که از جمله آن‌ها حل مسئله سیاست خارجی است عمل کند پشتوانه رای‌اش دچار مشکل خواهد شد و از حمایت کمتری در میان مردم برخوردار خواهد بود و مخالفان نیز به همین دلیل سنگ‌اندازی می‌کنند.
سبحانی ادامه داد: خوشبختانه مقامات عالی رتبه نظام و جناح‌های سیاسی اصیل درک درستی از شرایط کشور دارند و تاکنون نیز حمایت قابل توجه‌ای از دولت و بالاخص آقای ظریف شده است.
این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در آخر میزان موفقیت دستگاه دیپلماسی را در حمایت‌های مردمی دانست و تصریح کرد: معتقد هستم وزارت خارجه تاکنون موفقیت‌های بسیاری داشته است و مردم نیز از این دستاورد‌ها حتی اگر افراطی‌ها چه در داخل و جه در خارج ناراحت باشند، خوشحال هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز