خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشک قانونی استان یزد:

برای سقط جنین نیازی به رضایت پدر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۹

39 مورد مجوز سقط درمانی در شش ماهه اول سال 1391 در استان یزد صادر شده كه این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 3/8 درصد افزایش داشته است.

ایلنا - یزد: مدیر کل پزشکی قانونی استان یزد با اشاره به دستورالعمل جدید این سازمان که از ابتدای مهر 91 شکل اجرایی به خود گرفته است، گفت: حضور و رضایت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی كافی است و الزامی به گرفتن رضایت از پدر وجود ندارد.

به گزارش ایلنا از یزد و بنابر اعلام این سازمان، دکتر فرجعلی بیانی هدش در توضیح مطلب فوق و ضمن مناسب دانستن قانون فعلی سقط درمانی به یادآوری موارد صدور مجوز در پزشكی قانونی پرداخت و گفت: خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و یا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین به نحوی كه نگهداری آن برای مادر ایجاد حرج كند از جمله مواردی است كه در صورت وجود هر یك از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخیص سه نفر پزشك متخصص و تأیید پزشكی قانونی، مجوز سقط درمانی صادر می شود البته به شرط آنكه سن حاملگی كمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

این مقام اجرایی استان افزود: نیمی از افرادی که برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند به علت اقدام دیر هنگام (بعد از چهار ماهگی) موفق به دریافت این مجوز نمی شوند چرا که یکی از نکات اساسی در صدور مجوز سقط جنین توسط پزشکی قانونی رعایت محدوده زمانی تعیین شده یعنی پیش از 19 هفتگی است و دلیل آن حرمت سقط جنین پس از ولوج روح است.

وی در ادامه با اشاره به این که در قانون، مجازات‌هایی برای پزشکان و ماماهایی که در امر سقط جنایی دست داشته باشند تعریف شده است، گفت: بر اساس ماده 624 قانون مجازات اسلامی اگر طبیب، ماما، دارو فروش و یا اشخاصی که با عنوان طبابت فعالیت می کنند وسایل سقط جنین را فراهم کنند و یا مباشرت به اسقاط جنین كنند به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهند شد و حکم پرداخت دیه برای آنان صادر می شود.

بیانی هدش همچنین از صدور 39 مورد مجوز سقط درمانی در شش ماهه اول سال 1391 در استان یزد خبر داد  و گفت: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 3/8 درصد افزایش داشته است.

بر اساس قانون سقط جنین درمانی مصوب 10/3/1384 مجلس شورای اسلامی، مجوز ختم حاملگی قبل از چهار ماهگی با شرایط مندرج در قانون و دستورالعمل های آن بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز