خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

اعضای اوپک، عاقلانه، بازگشت ایران به بازار را بپذیرند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۴۹

اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ایران می‌تواند تولید نفت خود در سال آینده را به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ایران در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و در بودجه خود ۱.۵ میلیون بشکه در روز برای فروش اختصاص داده است که این میزان شامل ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است.

وزیر نفت ایران در وین گفت: حق ماست که صادرات خود را افزایش دهیم، امیدوارم تمام کشورهای عضو اوپک عاقلانه برخورد کنند، نه اینکه با آن جنگ و دعوا کنند.

به گزارش ایلنا، ایران از دیگر اعضای اوپک می‌خواهد تا فضایی برای بازگشت احتمالی نفت این کشور به بازارها پس از توافق موقتی با غرب ایجاد کنند.

" بیژن زنگنه " وزیر نفت ایران که برای شرکت در صد و شصت و چهارمین نشست تعیین سطح تولید اوپک به وین سفر کرده است در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: من امیدوارم که ما به تدریج صادرات خود را بر اساس توافق حاصله افزایش دهیم.

وی با توضیح اینکه ما در این مرحله، رسما تغییری در صادرات خود نداریم، افزود: ایران در این هفته به منظور توسعه صنعت نفت خود با شرکت های بین‌المللی در وین مذاکراتی انجام خواهد داد.

زنگنه تصریح کرد: ما معتقدیم که این حق ماست که صادرات خود را افزایش دهیم. امیدوارم تمام کشورهای عضو اوپک عاقلانه برخورد کنند و زمانیکه یکی از اعضا پس از محدودیت‌هایی به بازار بازگشته، متوجه باشند که باید درها را برای این کشور بگشایند نه اینکه با آن جنگ و دعوا کنند.

وزیر نفت ایران توضیح داد: اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ایران می‌تواند تولید نفت خود در سال آینده را به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ایران در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و در بودجه خود ۱.۵ میلیون بشکه در روز برای فروش اختصاص داده است که این میزان شامل ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است.

زنگنه اضافه کرد: تولید میعانات گازی که یک نوع نفت سبک‌تر است در ۲ تا ۲.۵ سال آینده از ۳۰۰ هزار بشکه در روز کنونی به یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

این مقام ایرانی گفت: بحثو تبادل نظر با شرکت‌های خارجی در مورد شرایط اکتشاف در تهران و لندن در اوایل سال ۲۰۱۴ انجام خواهد شد.

وزیر نفت ایران ادامه داد: ایران برای بازگشت کامل به بازار آماده می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که ایران اجازه نخواهد داشت که صادرات نفت خود را افزایش دهد مگر اینکه ایران و کشورهای غربی به توافقی قابل بازبینی و جامع برسند. ایران همواره می‌گوید که تحقیقات هسته‌ای این کشور تنها با مقاصد صلح‌آمیز انجام می‌شود.

بر اساس توافق موقتی ۶ ماهه ایران و کشورهای غربی در ۲۴ نوامبر در ژنو، در عوض متوقف کردن اکثر فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران، تعداد محدودی از تحریم‌های غرب نظیر تحریم‌های طلا، محصولات پتروشیمی و خودرو و همین‌طور تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا بر محموله‌های نفتی ایران لغو خواهد شد.

با این حال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه نفت ایران بر جای خود باقی می‌ماند و تنها واردکنندگان کنونی نفت ایران یعنی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه و تایوان می‌تواند به میزان کنونی از ایران نفت بخرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز