خبرگزاری کار ایران

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت:

شرکت‌های خارجی در حال برنامه‌ریزی برای مشارکت دوباره با ایران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۱۹

یکی از مشکلات دیگر ما در اثر تحریم‌ها برای فروش نفت خام، محدودیت‌های مالی بود که با توافق‌های جدید می‌توان راحت‌تر و با هزینه‌های کمتری به فروش نفت خام اقدام کرد.

با توافق ژنو، چشم انداز روشن تری برای آینده ایجاد شده و با اجرای همه بندهای این توافقنامه از سوی هر دو طرف امید می‌رود که گام‌های نهایی برای رفع کلیه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

به گزارش ایلنا، علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، درباره نتایج توافق هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ در ژنو گفت: بر اساس این توافقنامه میزان صادرات فعلی نفت خام ایران دیگر کاهش نخواهد یافت و مشتریان ما می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی نسبت به خرید نفت از ایران اقدام کنند.

ماجدی افزایش حجم مبادلات بین المللی صنعت نفت، کاهش هزینه انجام این معاملات و ایجاد اطمینان و اعتماد بیشتر طرفین را از نتایج مثبت توافق ایران و ۱ + ۵ دانست و افزود: بر اساس این توافقنامه طی شش ماه آینده تحریم جدیدی علیه صنعت نفت ایران صورت نخواهد گرفت و مشتریان ما می‌توانند به جای خرید تک محموله‌های نفتی(Spot) در قالب روش‌های معمول شرکت ملی نفت ایران، قراردادهای ترم(Term) و مدت دار با ایران ببندند. به این ترتیب بازار قابل اعتمادی هم برای خریدار و هم برای فروشنده ایجاد می‌شود.

ماجدی یکی از مشکلات فروش نفت ایران در اثر تحریم‌ها را بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران عنوان کرد و افزود: به دنبال تحریم‌ها، شرکت‌های بیمه بزرگ که بیشتر اروپایی هستند از بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران سر باز زدند و به همین دلیل هزینه فروش نفت خام ایران افزایش یافت چرا که علاوه بر ما، مشتریان نیز باید متحمل هزینه‌های بیشتری برای بیمه محموله‌های صادراتی نفت خام می‌شدند. ولی از آنجا که بر اساس متن برنامه اقدام مشترک ایران و ۱ + ۵ تحریم‌های بیمه‌ای اتحادیه اروپا برای نفتکش‌های حامل نفت ایران مرتفع شده است، روند صادرات نفت خام کشور راحت‌تر، با هزینه کمتر و بر اساس ضوابط بین المللی انجام خواهد شد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به پیش بینی کانال‌های مالی مشخص در توافق نامه جدید ایران و ۱ + ۵ گفت: یکی از مشکلات دیگر ما در اثر تحریم‌ها برای فروش نفت خام، محدودیت‌های مالی بود که با توافق‌های جدید می‌توان راحت‌تر و با هزینه‌های کمتری به فروش نفت خام اقدام کرد.

وی خاطرنشان ساخت علاوه بر موارد ذکر شده می‌توانیم از کانال‌های مالی مشخص شده برخی از تجهیزات غیر تحریمی صنعت نفت را نیز خریداری کنیم.

ماجدی رفع تحریم صنعت پتروشیمی کشور را دستاورد دیگر توافق ژنو دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده درآمدهای غیر نفتی ایران از محل صادرات محصولات پتروشیمی حاصل می‌شود، از این پس با رفع تحریم این صنعت درآمدهای ارزی کشور برای بخش دولتی و خصوصی افزایش می‌یابد.

وی در خصوص تاثیر توافق یادشده در روابط آتی ایران و شرکت‌های بین المللی نفتی نیز گفت: با این توافق، چشم انداز روشن تری برای آینده ایجاد شده و با اجرای همه بندهای این توافقنامه از سوی هر دو طرف امید می‌رود که گام‌های نهایی برای رفع کلیه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

ماجدی افزود: با توجه به ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز ایران به عنوان اولین دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا، به نظر می‌رسد شرکت‌های خارجی در حال برنامه ریزی برای مشارکت دوباره با ایران هستند. ما هم تلاش داریم تا با بازنگری در قراردادهای نفتی که ظرف چند ماه آینده نهایی می‌شود، وارد فاز جدیدی از همکاری‌های بین المللی شویم و از سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز