خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان و یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه رئیس و مرئوسی قانون به خانواده، خشونت را در پی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۲۰

در قانون از مردان به عنوان رئیس خانواده نام برده می شود و این سبب خواهد شد که نگاه رئیس و مرئوسی و تحکمی حاکم شود که خشونت را در پی خواهد داشت / اگر علیه زنان در جامعه خشونتی هم وجود داشته باشد عملا یا حاصل کج فهمی جامعه است و یا حاصل فیلم های خشونت آمیزی است که جامعه غرب تولید می‌کند.

ایلنا: یک حقوقدان معتقد است که قوانین موجود برای مقابله با خشونت علیه زنان کافی نیست. این درحالیست که یک نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس نظر دیگری دارد. به گفته وی؛ قوانین مناسبی وجود دارد و اگر خشونتی هم علیه زنان وجود داشته باشد عملا یا حاصل کج فهمی جامعه است و یا حاصل فیلم‌های خشونت آمیزی است که جامعه غرب تولید می‌کند.

" فریده غیرت "، حقوقدان، در گفت‌وگو با ایلنا؛ در ارتباط با اینکه قوانین موجود کشور درمورد مسئله مقابله با خشونت علیه زنان را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: قوانین موجود موثر هستند اما کافی نیستند، زیرا تجویزهایی می‌شود که سبب ناکارآمدی این قوانین می‌شود.

وی توضیح داد: برای نمونه در قانون از مردان به عنوان رئیس خانواده نام برده می‌شود و این سبب خواهد شد که نگاه رئیس و مرئوسی و تحکمی حاکم شود که خشونت را درپی خواهد داشت و این ضعف قانونی ماست که بحثریاست را مطرح می‌کند.

غیرت ادامه داد: همچنین شاهد این مسئله هستیم که گاهی زنان مورد ضرب و شتم و یا حتی خشونت‌های روانی قرار می‌گیرند. باید قوانین بیشتر شوند تا از این مسائل جلوگیری شود. همچنین اجبار زن برای تبعیت از همسر ممکن است خشونت را در پی داشته باشد. قانون باید روابط زن و شوهر را رفیقانه و در کنار هم ترسیم کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان می‌تواند به کاهش خشونت علیه زنان کمک کند نیز گفت: پیوستن به کنوانسیون می‌تواند کمک کننده باشد اما کافی نیست مادام که رنگ اجرا به خود نگیرد. البته در کشور ما مجلس با پیوستن به این کنوانسیون مخالفت شده است.

گفته‌های غیرت درحالیست که سکینه عمرانی(نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی) در پاسخ به این سوال که به نظر شما قوانین موجود برای مقابله با خشونت علیه زنان چگونه است به ایلنا می‌گوید: قانون مدنی ما و قانون خانواده، در جهت تکریم خانم‌ها و تحکیم بنیان خانواده است و دین اسلام خودش در جهت تکریم شخصیت زن و انسانهاست.

وی ادامه داد: قوانین موجود نیز در این راستا است و اگر خشونتی هم وجود داشته باشد عملا یا حاصل کج فهمی جامعه است و یا حاصل فیلم‌های خشونت آمیزی است که جامعه غرب تولید می‌کند. آنها ظاهرا داعیه دفاع از حقوق زنان را دارند ولی عملا آنچه که وجود دارد. خرد کردن شخصیت زن و از بین بردن حریم خانواده و تنزل شخصیت زن تا حد یک حیوان است.

عمرانی با بیان اینکه نگاه به زنان در غرب بهره‌برداری کالایی و نگرش‌های دور از دین و معنویات است، توضیح داد: این موارد به عینه در بازی‌های کامپیوتری قابل مشاهده است که اکنون در ایران نیز رواج یافته و هدف آن در همه جا شیوع خشونت است.

وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر قانون خاصی را می‌توانید مثال بزنید که به طور مستقیم با اعمال خشونت علیه زنان مقابله کند، گفت: قانونی با این اسم نداریم اما قوانین مدنی و قوانین تعالی خانواده که مربوط به تکریم خانواده است در راستای تحکیم روابط خانوادگی، قطعا در کاهش خشونت علیه خانم‌ها موثر است.

وی افزود: بستگی دارد خشونت را چگونه تعریف کنید ولی به هر حال هر کدام از قوانین با جنبه‌ای از آن مبارزه می‌کند به هر صورت در قوانین مدنی ما مواردی برای مبارزه با خشونت هست و از حقوق خانواده و مخصوصا خانم‌ها دفاع می‌کند ولی چیزی تحت اسم قوانین ویژه خشونت علیه زنان نداریم ولی تمام محتواهای قوانین دیگر به صورت غیرمستقیم این بحثرا دربرمی‌گیرد.

به گفته وی؛ این اسم معمولا مربوط به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است که خارجی‌ها به کار می‌برند و ما اصلا قبول نداریم و چیزی که آنها تبعیض می‌دانند صراحتا با نص صریح قرآن ما، عملا مخالف است و مغایرت دارد. آنها می‌گویند بعد آفرینشی زنان و مردان به‌گونه‌ای است که باید یکسان رفتار کنند که اصلا این گونه نیست.

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس تصریح کرد: من به عنوان کسی که فیزیولوژی خوانده است می‌گویم زن و مرد حتی در سلول اولیه هم با هم متفاوتند و بزرگتر هم که می‌شوند سلول‌های ماهیچه‌ایی‌شان هم متفاوت است و آنطور که خارجی‌ها می گویند رفتار ما سبب ایجاد تفاوت می‌شود، در صورتی که این‌گونه نیست.

وی افزود: درست است که از لحاظ بعد خلقت همه انسان هستند اما نوع فیزیولوژی بدن و رفتارهایشان، گرایشاتشان و نظرهایشان متفاوت است. مواردی که کنوانسیون بیان می‌کند دور از شأن یک زن است و چیزی که به بار می آورد هتک حرمت به زن، دور کردن آنها از معنویت و پایمال کردن شخصیت انسانی و فطرت روحانی زن است و من شدیدا با آن مخالفم.

عمرانی متذکر شد: این امر مثل آن است که با دست خودت شمشیربرداری و روح زن مسلمان را ببری و نابود کنی و با اینکه حتی موضوع پیوستن به کنوانسیون مطرح شود مخالفم و کراهت شدید دارم و به هیچ عنوان این موضوع نباید در جامعه مطرح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز