خبرگزاری کار ایران

مدیر انتشارات مازیار در گفت‌وگو با ایلنا:

آیدا می خواهد نوشته های خود را به اسم شاملو منتشر کند

کد خبر : ۱۲۳۵۲۶

ناشر آثار شاملو مدعی است پس از سال ها همکاری با زنده یاد احمد شاملو؛ قلم او را می شناسد و برهمین اساس؛ معتقد است برخی از فیش های متن ارائه شده ازسوی آیدا برای انتشار جلد دوازدهم کتاب کوچه؛ زائیده ذهن و قلم شاملو نیست.

ایلنا؛ مهرزاد کاظم زاده، ناشر آثار شاملو مدعی است پس از سال ها همکاری با زنده یاد احمد شاملو؛ قلم او را می شناسد و باتوجه به این شناخت؛ معتقد است برخی از فیش های متن ارائه شده ازسوی آیدا برای انتشار جلد دوازدهم کتاب کوچه؛ زائیده ذهن و قلم شاملو نیست.

بیش از نه سال از مرگ احمد شاملو شاعر، مترجم و کارشناس زبان محاوره می گذرد و همچنان پیرامون این اسم بزرگ در تاریخ ادبیات معاصر ایران، حرف و حدیثها و جنجال ها متوقف نشده است.

البته به استناد تاریخ، اتفاق ها و جنجال سازی ها پس از مرگ یک چهره برجسته در سراسر جهان به سنتی مالوف تبدیل شده است که طی آن بعضی ها با رویکرد تمجیدی از آن شخصیت؛ خود را به او نزدیک می کنند یا با انکار وی و زیر سئوال بردن آثارش؛ قصد می کنند که برای خود جایگاهی دست و پا کنند.

پس از مرگ زنده یاد احمد شاملو، جریان های متفاوتی با رویکردهای مختلف دست به کار شدند. عده ای او را به قتل محکوم کردند، عده ای او را با با ارتش سرخ روسیه در ارتباط دانستند، ازسوی نزدیکانش سخنان تازه ای از او نقل شد و تعجب برانگیزترین این حوادثبه دادگاه کشیده شدن اختلافات آیدا سرکیسیان(همسر زنده یاد شاملو) و مرحوم سیاوش شاملو(پسر احمد شاملو) بود که نهایتا کار به تقسیم میراثرسید و داشته های شاملو بین این دو تقسیم شد.

همچنین اختلاف نظرهای این دو؛ بر سر اینکه چه کسی متولی بنیاد حفظ و نشر آثار احمد شاملو است، جای خود داشت که با مرگ سیاوش؛ این امر منتفی شد.

فارغ از تمام این جنجال ها مخاطبان آثار احمد شاملو حتی در غیاب او روز به روز رو به درحال افزایش بوده است. گواه این ادامه مخاطب؛ انتشار فرهنگنامه «کتاب کوچه» و نایاب شدن هر شماره از آن بلافاصله پس از نشر و قیمت گذاری های کاذب بر این مجموعه در بازار کتاب است.

در این راستا ماه ها پیش با جویا شدن توالی انتشار مجموعه «کتاب کوچه» که مسئولیت جمع آوری و تدوین دست نوشته های زنده یار شاملو برای این مجموعه بر عهده آیدا سرکیسیان و ع. پاشایی است، خبر منتشر شدن جلد دوازدهم کتاب کوچه در آینده ای نزدیک از سوی این خبرگزاری اعلام شد اما پس از گذشت ماه ها این امر اتفاق نیفتاده است.

مهرزاد کاظم زاده(مدیر انتشارات مازیار و ناشر آثار شاملو) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، از جریان تازه ای پرده برداشت که در نوع خود قابل توجه وکم سابقه است.

وی ضمن بیان این مطلب که دلیل منتشر نشدن جلد ۱۲ کتاب کوچه؛ وجود اختلاف بین او و آیدا سرکیسیان است، گفت: من سال هاست که با شاملو و آثارش آشنایی دارم و قرارداد نشر مجموعه کتاب کوچه نیز سال ها پیش مابین من و شاملو امضا شده است.

کاظم زاده با اشاره به گرایشات و علاقه مندی های خود به آثار شاملو ادامه داد: من با اشعار و نوشته های شاملو زندگی کرده ام و با اندیشه و قلم این هنرمند بزرگ کاملا آشنا هستم و این آشنایی باعثشده که من؛ نوع نگارش و تفکرات حاکم بر نوشته هایش را از دیگر نوشته ها بازشناسم.

وی در مورد جلد ۱۲ کتاب کوچه گفت: ماجرا از این قرار است که مدت ها قبل خانم سرکیسیان نسخه های اولیه ای که برای جلد دوازدهم این مجموعه درنظر گرفته بود به من تحویل داد و من در همان خوانش نخست متوجه شدم که آیدا خودش برخی از فیش های ناقص مانده شاملو را تکمیل کرده است.

این ناشر از واکنش خود نسبت به این ماجرا و مسکوت گذاشتن پروژه انتشار آن خبر داد و این کار را با حیثیت این شاعر بزرگ و حرمت مخاطبان آن درتعارض می بیند.

وی گفت: پس از اعلام نظر و تصمیم به آیدا قرار شد نسخه های موردنظر را در اختیار چند متخصص و کارشناس که با آثار و شخصیت شاملو آشنا هستند؛ گذاشته شود تا آنها نظر خود را بگویند که این پیشنهاد ابتدا ازسوی خانم سرکیسیان پذیرفته شد ولی بعدها از آن شانه خالی کردند.

ناشر آثار شاملو در ادامه معوق ماندن انتشار این اثر از شکایت های آیدا سرکیسیان و ع. پاشایی با هدف تفویض حق انتشار این مجموعه از انتشارات مازیار خبر داد و گفت: دادگاه باتوجه به اسناد قرارداد من و شاملو به آنها رای منفی داد و پس از آن درخواست دادگاه تجدیدنظر کردند که من پیشاپیش مطمئن هستم که بازهم تلاش آنها بی نتیجه خواهد ماند.

وی با بیان این مطلب که هنوز فیش های زیادی خصوصا در حروف ح و چ از شاملو باقی مانده است، افزود: احمد شاملو از جایگاه والایی در ادبیات ایران برخوردار است و مخاطبان او که تشنه حتی یک سطر از نوشته های باقی مانده از او هستند، از انتشار مطالب ناقص مانده این شاعر نیز استقبال خواهند کرد.

کاظم زاده ضمن تقبیح عملکرد همسر شاملو معتقد است اگر ایشان به نوشتن علاقه دارد و خود را در حد و اندازه های چاپ کتاب می داند؛ می تواند به اسم خودش کتاب چاپ کند، نه اینکه از آبرو و شهرت همسرش استفاده کند.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: طبق قراردادی که دراختیار من است حق انتشار تمام نوشته های احمد شاملو در باب «کتاب کوچه» برای انتشارات مازیار محفوظ است و طبق این قرارداد من حتی می توانم بابت دراختیار نگذاشتن نوشته های شاملو برای انتشار شکایت کنم که البته به احترام او از این کار صرف نظر کرده ام.

آنچه در سرگذشت این ماجرای نه ساله مشهود است مشتی است نمونه خروار اتفاقاتی که پیرامون موفقیت های چهره های نخبه رخ می دهد که فارغ از اصل و گوهر آنچه که بزرگانی چون احمد شاملو برای نسل های بعداز خود به یادگار گذاشته‌اند، اتفاقی نامیمون است.

گفتگو: هادی حسینی نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز