خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مناسبت روز جهانی دیابت:

آموزش پایه و اساس کنترل دیابت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۹۸

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان امروز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ۱۴ نوامبر مطابق با ۲۳ آبان‌ماه در تقویم سازمان ملل متحد به ‌نام روز جهانی دیابت نامگذاری شده که مصادف با سالروز تولد فردریک بانتیک کاشف انسولین است. این روز در سراسر جهان مختص شناساندن دیابت و تشویق جامعه جهانی به پیشگیری و مراقبت از این پدیده روز افزون بوده که در واقع اتحاد جهانی برای کنترل دیابت به شمار می‌رود.

زنجان _ ایلنا: رئیس دانشگاه علوم پزشمی وخدمات بهداشتی درمانی در زنجان گفت: در سال ۹۱ بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به این بیماری بوده که در سال ۹۲ به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، رحیم سروری زنجانی امروز در گفتگو با خبرنگار ایلما در زنجان با اشاره به اینکه شعار، روز جهانی دیابت نیز «مراقبت در قبال دیابت برای همه» می‌باشد و همچون چهار سال گذشته تاکید روی آموزش و پیشگیری از دیابت است و آموزش پایه و اساس کنترل دیابت است و بدون آموزش سایر فعالیت‌ها عقیم می‌ماند.

سروری افزود: بیماری دیابت یک بیماری مزمن و بیماری مادام العمر است و درمان قطعی ندارد که در اثر افزایش قندخون بیش از حد طبیعی رخ می‌دهد و در دراز مدت اثرات منفی بر روی ارگانهای بدن برجای می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار فدراسیون جهانی دیابت در سال گذشته بیش از ۳۷۱ میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به دیابت بوده که هر سال نیز به آن افزوده می‌شود.

سروری با اشاره به اینکه بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت از ابتلای خود بی‌خبر هستند عنوان کرد: برای بیماران دیابتی سالانه در دنیا هزینه‌ای بیش از ۴۷۰ میلیارد دلار هزینه می‌شود که عامل مرگ ۵۰ میلیون نفر است.

وی افزود: بر اساس همین آمار نیز ۸۰ درصد دیابتی‌ها در کشورهای کم‌درآمد و یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند، تعداد قابل توجه‌ای از مبتلایان نیز به دیابت پنهان نوع دو دچار هستند که به نظر می‌رسد تا ۱۷ سال آینده تعداد مبتلایان به بیش از ۴۷۰ میلیون نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشمی وخدمات بهداشتی درمانی در زنجان به آمار مبتلایان کشور در سال گذشته اشاره و بیان داشت: در سال ۹۱ بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به این بیماری بوده که در سال ۹۲ به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دیابت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تشخیص داده نشده، خاطرنشان کرد: بیش از ۸/۷ درصد از جمعیت کل کشور دچار بیماری دیابت بوده که از هر پنج نفر ایرانی یک نفر مبتلا و یا در معرض ابتلا هستند که دیابت هزینه‌های بسیاری را برای بیماران به دنبال دارد به طوری که یک دیابتی در سال باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بپردازد.

این مقام مسئول در زنجان در ادامه خاطر نشان کرد: طرح تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۱ در سطح شهر زنجان توسط محققین و اساتید دانشگاه علوم پزشکی انجام شد آمار مبتلایان به دیابت در شهر زنجان در گروه سنی ۴۰ - ۴۹ سال ۹/۴ درصد، ۵۰ – ۵۹ سال ۱/۹ درصد و ۶۰ – ۶۹ سال ۷/۱۴ درصد و ۷۰ سال به بالا ۱۴ در صد برآورد گردید، که با افزایش سن میزان دیابت نیز افزایش یافته است.

سروری تمام افراد بالای ۴۰ سال و زنان باردار به عنوان افراد مستعد بیماری دیابت محسوب می‌شوند و باید هر سال آزمایش قند و چربی خون را در برنامه داشته باشند و در مورد افراد بالای ۳۰ سال نیز با غربالگری می‌توان افراد در معرض خطر را شناسایی کرد.

وی همچنین تاکید کرد: تغییر شیوه زندگی، شهرنشینی و بی‌تحرکی، مصرف غذاهای چرب و فست فود، چاقی و فشار خون از مهم‌ترین عوامل موثر در ابتلای افراد به دیابت می‌باشد و ادامه این روند باعثشیوع بیشتر این بیماری در سطح جامعه شده و نیاز است با افزایش سطح آگاهی مردم و معرفی راه‌های تشخیص زودهنگام این بیماری از رشد میزان ابتلای افراد به آن جلوگیری کرد. و خاطر نشان کرد: با مراجعه زودهنگام به پزشک و مراکز درمانی و خود مراقبتی درست و توجه به توصیه‌های پزشکان می‌توان بروز عوارض دیابت را پیشگیری و یا به تعویق انداخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشمی وخدمات بهداشتی درمانی در زنجان در پایان تصریح کرد: فعالیت پژوهشکده بیماریهای متابولیک دانشگاه و وجود گروه داخلی بسیار قوی، متخصصین و فوق تخصص‌های مرتبط با بیماری دیابت در دانشگاه علوم پزشکی در پیشگیری و درمان این بیماری بسیار موفق بوده‌اند گرچه اساس بیماری توجه جدی به آموزش و اصلاح سبک زندگی است، چاپ مقاله و اطلاعات ضروری در زمینه اهمیت پیشگیری فشار خون و از دیابت در جراید محلی، برپایی همایش، برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان دیابتی، چک قند خون افراد متقاضی از جمله برنامه‌های هفته دیابت دانشگاه علوم پزشکی زنجان است و مراسم ویژه روز جهانی دیابت به جهت تقارن ۲۳ آبان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ابا عبداله الحسین(ع) در روز جمعه ۱۰/۸ / ۹۲ در سالن همایشهای بین المللی روزبه دانشگاه به همت انجمن خیریه دیابت زنجان با همکاری دانشگاه برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز