خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مهدوی کنی در پیامی به مناسبت هفته بسیج:

فرهنگ بسیجی در دایره تنگ نظامی‌گری محصور نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۹۳

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه فرهنگ بسیجی را در دایره تنگ نظامی‌گری ندانستند و افزودند: بسیجی هوشمند ما امروز به این می‌اندیشد که صحنه نبرد از میدان نظامی به قلمرو فرهنگ انتقال یافته است؛ بنابراین، رسالت زمان او کسب آگاهی و دستیابی به درک عمیق از موقعیت خطیر فرهنگی است. انقلاب همچنان نیازمند تفکر بسیجی است. سخن رهبر فرزانه انقلاب را بشنویم که فرمود: «عزیزان من! بسیجی شدید؛ مبارک است؛ اما بسیجی بمانید. ایستادگی در راه مهم است».

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامی داشت هفته بسیج اظهار داشتند: پیشوای فقید انقلاب حضرت امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه)، بسیج را از «الطاف جلیه خداوند تعالی» دانستند. این تکریم شگرف، بیانگر حقیقتی ورای واژگان معمولی است و امتیاز بسیج را، بیش از پیش، باز می‌نمایاند.

به گزارش ایلنا، رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سابقه بسیج و بسیجی در طول انقلاب اسلامی گفتند: بسیج همزاد انقلاب است و برخاسته از متن ملت. بسیج، نماد «امت» است؛ دانشگاهی و حوزوی، کارمند و کارگر، زن و مرد، پیر و جوان و همه اصناف ایرانی، امت بسیجی را ساختند و انقلاب عالی‌ترین ثمره وجود این امت بود. همان جوانان غیرتمندی که در پرتو این انقلاب، ذهنی روشن و اندیشه‌ای تابناک یافتند، در عرصه کارزار هشت ساله با دشمن خونریز نیز ظفرآفرین شدند. جنگاورانی که در دفاع مقدس، پیشگامان رهایی بودند، امروزه دستاوردهای گران و خونبار انقلاب اسلامی را با همان مرام و منش و تعهد، اما به شیوه‌ای دیگر، پاس می‌دارند.

ایشان در ادامه فرهنگ بسیجی را در دایره تنگ نظامی‌گری ندانستند و افزودند: بسیجی هوشمند ما امروز به این می‌اندیشد که صحنه نبرد از میدان نظامی به قلمرو فرهنگ انتقال یافته است؛ بنابراین، رسالت زمان او کسب آگاهی و دستیابی به درک عمیق از موقعیت خطیر فرهنگی است. انقلاب همچنان نیازمند تفکر بسیجی است. سخن رهبر فرزانه انقلاب را بشنویم که فرمود: «عزیزان من! بسیجی شدید؛ مبارک است؛ اما بسیجی بمانید. ایستادگی در راه مهم است.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین

و اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم و آنها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم.

مردم آگاه ایران!

پیشوای فقید انقلاب حضرت امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه)، بسیج را از «الطاف جلیه خداوند تعالی» دانستند. این تکریم شگرف، بیانگر حقیقتی ورای واژگان معمولی است و امتیاز بسیج را، بیش از پیش، باز می‌نمایاند. ایشان در سخن نغز دیگری فرموده است: «بسیج، شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیثعشق می‌دهد». به راستی آیا نسبت دادن بسیج به الطاف الهی و نواختن آن با کاربرد مفاهیم والایی چون «شجره طیبه»، «وصل»، «یقین» و «عشق» آن هم از سوی مردی که همگان او را به راستی و پارسایی می‌ستایند، معنایی جز این دارد که بسیج عزیز ما فقط نهادی نظامی نبوده و نیست؟ آن عزیز سفر کرده، بسیج را «لشکر مخلص خدا» نامید تا بر این واقعیت تاکید کند که بسیج، بیش از آنکه برخوردار از سازمان رزمی مشخصی باشد، صاحب فرهنگ و تفکر است و شالوده آن را همین فرهنگ و تفکر بر می‌سازد.

اگرچه بسیجیان در روزهای دشوار نبرد، دوست و دشمن را در پیشگاه این حقیقت نهادند که در پاسداشت ایران و اسلام، اسطوره رزمندگی و تمثال بی‌مثال دلیری و جنگاوری‌اند، اما پیدایش این نهاد مقدس در پیکره‌ای نظامی، هرگز به معنای محصور بودن فرهنگ بسیجی در دایره تنگ نظامی‌گری نیست. رهبر فرزانه انقلاب، خلف صالح امام راحل(رضوان‌الله تعالی علیه) نیز بر «فرهنگ بسیجی» تاکیداتی بلیغ کرده، فرموده است: «فرهنگ بسیجی یعنی آن مجموعه معرفت‌ها و روش‌ها و منش‌هایی که می‌تواند مجموعه‌های عظیمی را در ملت به وجود بیاورد که تضمین‌کننده حرکت مستقیم و پایدار اسلامی آن ملت باشند. این یک تفکر است؛ در ذهن هم نیست، در خارج و در عینیت خود دارد» آری، این تفکر و ایمان، ‌در سپهر سیاست یک جلوه دارد و در میدان فرهنگ‌ و بازسازی و توسعه، جلوه‌ای دیگر، بسیج در عمل نشان داده است که شجاعت، ولایت‌پذیری، آگاهی و شناخت، برنامه‌ریزی، تقوا، دشمن‌شناسی، آینده‌شناسی، حریت و درایت، شاخص‌های این فرهنگ و تفکر است.

بسیج همزاد انقلاب است و برخاسته از متن ملت. بسیج، نماد «امت» است؛ دانشگاهی و حوزوی، کارمند و کارگر، زن و مرد، پیر و جوان و همه اصناف ایرانی، امت بسیجی را ساختند و انقلاب عالی‌ترین ثمره وجود این امت بود. همان جوانان غیرتمندی که در پرتو این انقلاب، ذهنی روشن و اندیشه‌ای تابناک یافتند، در عرصه کارزار هشت ساله با دشمن خونریز نیز ظفرآفرین شدند. جنگاورانی که در دفاع مقدس، پیشگامان رهایی بودند، امروزه دستاوردهای گران و خونبار انقلاب اسلامی را با همان مرام و منش و تعهد، اما به شیوه‌ای دیگر، پاس می‌دارند. بسیجی هوشمند ما امروز به این می‌اندیشد که صحنه نبرد از میدان نظامی به قلمرو فرهنگ انتقال یافته است؛ بنابراین، رسالت زمان او کسب آگاهی و دستیابی به درک عمیق از موقعیت خطیر فرهنگی است. انقلاب همچنان نیازمند تفکر بسیجی است. سخن رهبر فرزانه انقلاب را بشنویم که فرمود: «عزیزان من! بسیجی شدید؛ مبارک است؛ اما بسیجی بمانید. ایستادگی در راه مهم است».

در تفکر بسیجی، فعالیت فرهنگی، همپایه رشد فرهنگی است و این هر دو به معنای شناخت بهتر اسلام و پاسداری از ارزش‌های گرانسنگ دینی است. در طریقت بسیجی، تکیه بر تقوا و دانش، عین دین‌خواهی و ارج نهادن به اصول انقلاب است. جوهره بسیجی، جان‌سپاری و آمادگی برای ادای تکلیف در همه امور مربوط به جامعه اسلامی است. آری «به کار گرفتن تمام نیرو در راه آرمان مقدس» شعار هماره بسیج است. کوشش بسیجی، مرز نمی‌شناسد؛ دیروز پشت خاکریزهای خون و خطر حماسه می‌آفرید؛ امروز هم اقتصاد و فرهنگ و دانش و اجتماع، عرصه آزمون اوست و حقا که بسیج، پیروزمند این آزمون است. پیشرفت‌های ایران اسلامی در دانش و فناوری و توسعه عمرانی و فرهنگی، وامدار اندیشه حماسه‌آفرین بسیج است. ترور بزرگان علمی ما نیز هم نشان زبونی دشمن بدخواه و هم علامت تاثیر این اندیشه در ایران و جهان است.

بسیج شکوهمند ما، اگر می‌شکوفد، می‌بالد، حماسه می‌آفریند، پیش می‌رود و اگر هنوز زنده و رزمنده است از این روست که دل در گرو محرم و عاشورا و کربلا دارد. این نام قدسی حسین بن علی(علیه‌السلام) است که در بسیجی، شور و شعور می‌آفریند و عزم و اراده می‌سازد. اسلام‌خواهی و ایران‌دوستی بسیجی، در سایه سار ولایت است که معنا می‌یابد و بارور می‌شود.

بسیجی، کربلایی است و ولایتمدار. او جان و اندیشه خود را در چشمه سار عاشورا شست و شو داده و دفاع مومنانه از ولایت را نیز در مدرسه کربلا آموخته است.

ایران اسلامی، امروز رو به چشم‌اندازهای نو دارد. پیروزی در این عرصه‌های نوپدید، نیازمند مشارکت مدیرانه و مدبرانه بسیج عزیز است. در این مرحله سرنوشت‌ساز، ضروری است مجلس شورای اسلامی، دولت، مسئولان و مدیران، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تمام توش و توان خود را برای برنامه‌ریزی صحیح و طولانی مدت به انگیزه فرهنگ‌سازی و توجه دادن نسل جدید به میراثفکری و فرهنگی بسیج، به کار گیرند.

اینجانب، به نمایندگی از مجلس خبرگان رهبری، هفته گرامی بسیج مستضعفان را به همه بسیجیان دریادل و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تهنیت می‌گویم و از بارگاه خداوند سبحان برای ایشان در پاسداری از اسلام و انقلاب توفیق روزافزون می‌طلبم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز