خبرگزاری کار ایران

پاییز و زمستان بهترین فصل شنا است؛

آزادگان: فدراسیون نجات غریق نظارت درستی بر روند آموزش ناجیان ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۳۱

وقتی ما از گاز کلر یا پودر آن در داخل آب استفاده می‌کنیم؛ این گاز در محیط آزاد می‌شود و باعثایجاد مشکلاتی برای مراجعه کننده‌ها، کادر نجات غریق، مربیان شنا وخدمه می‌شود که نیاز به پیگیری دارد.

شنا، یکی از محبوب‌ترین تفریح‌ها و ورزش‌های دنیاست که علاقه‌مندان زیادی را در میان تمام سنین سال‌ها به دنبال خود کشانده است.

به گزارش ایلنا، با توجه به اینکه در دین اسلام به فراگیری این ورزش تأکید زیادی شده ولی متأسفانه در کشور ما شنا به عنوان ورزشی به شیوه نوین و امروزی عمری کوتاه دارد و سابقه آن به سال ۱۳۱۴ برمی‌گردد که استخری برای ورزشکاران ساخته شد و یک مربی خارجی به نام گیبسون بر آن نظارت می‌کرد. هر چند از آن زمان تا به حال استخرهای عمومی زیادی در کشور ساخته شده ولی با توجه به جمعیت کشور، همچنان نیازمند ساخت استخرهای بیشتری در مناطق مختلف هستیم.

در طول قرن گذشته، استفاده از سیستم‌های مدرن ضد عفونی‌کننده استخرها باعثبهبود کیفیت سرگرمی‌های آبی شده؛ با این وجود، در دهه‌های اخیر، درصد شیوع بیماری‌های ناشی از شنا در استخرهای عمومی افزایش چشمگیری داشته که این تفریح و ورزش را با خطر همراه می‌کند.

همچنین نبود نظارت درست بر کار نجات غریقان و مربیان این رشته باعثآموزش ناصحیح فنون شنا به مراجعه کنندگان این ورزش می‌شود که متعاقبا خطراتی را در پی خواهد داشت. بابک آزادگان مربی و نجات غریق درباره طرح سبا که از طرف آموزش وپرورش در دبستان‌ها اجرا می‌شود، می‌گوید: آموزش و پرورش کشور از کلاس سوم دبستان طرحی تحت عنوان «سبا» را برای همه بچه‌های این پایه اجباری کرده، مدت آموزش در این طرح حدود ۲-۳ ماه و این طرح چند سالی است که اجرا می‌شود ولی متأسفانه طبق تحقیقاتی که شده این کار به درستی انجام نمی‌شود که یکی از دلایلش نبود استخر کافی برای این بچه‌هاست چون تعداد دانش‌آموزان زیاد و تعداد استخرهایی که بتوانند این امکانات را به دانش‌آموزان بدهند کم است و خروجی این کار مفید نبوده و خیلی از بچه‌ها با وجود گذراندن این دوره، چیزی یاد نگرفته‌اند و دوباره والدین‌شان آنها را به کلاس می‌آورند و درخواست آموزش دارند.»

آزادگان درباره خطراتی که ممکن است هر گروه سنی را تهدید کند می‌گوید: استخرها برای هر گروه سنی خطر خاص خودش را دارد. مثلا اولین چیزی که ممکن است به ذهن کسی بیاید غرق شدن است و در کنار غرق شدن مسایل دیگری مانند بهداشت و ایمنی آب و محیط مناسب از نظر اخلاقی است. مهمترین مسئله در استخرها بهداشت آب است که کمابیش از طرف فدراسیون PH آب را اندازه‌گیری کرده و رندوم آن را چک می‌کنند. جالب است در خیلی از کشورها برای تصفیه آب به جای کلر، از گاز اوزون استفاده می‌کنند که هیچ مشکلی برای دستگاه تنفسی به وجود نمی‌آورد.

بابک آزادگان درباره کلر موجود درآب استخرها می‌گوید: وقتی ما از گاز کلر یا پودر آن در داخل آب استفاده می‌کنیم؛ این گاز در محیط آزاد می‌شود و باعثایجاد مشکلاتی برای مراجعه کننده‌ها، کادر نجات غریق، مربیان شنا وخدمه می‌شود که نیاز به پیگیری دارد.

آزادگان درباره نقش مهم آموزش و نظارت بر روند کاری نجات غریقان می‌گوید: فدراسیون نجات غریق چند سالی است نظارت درستی بر روند آموزش این گروه ندارد. فدراسیون سالانه تعداد زیادی ناجی با این شرایط بیرون می‌دهد که فرد بتواند ۲۰۰ متر شنای آزاد و ۱۰۰ متر شنای قورباغه را زیر رکوردهای خاصی که خود فدراسیون اعلام می کند؛ طی کند. درصورت موفقیت می تواند پس از گذرندان یک تا یک ماه و نیم کلاس‌های عملی و تئوری فشرده مدرک ناجی درجه ۲ گرفته و بعد از ۶ سال کار، در آزمون درجه یک شرکت کند ولی متأسفانه بعضی‌ها بدون تسلط کافی به فن نجات غریق و شنا مدرک درجه ۲ را گرفته اند.

متأسفانه به خاطر کمبود استخرهای عمومی و تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان به این رشته معمولا در کلاس‌های آموزشی استانداردها رعایت نمی‌شود. این مربی با سابقه در این‌باره می‌گوید: استاندارد کلاس عمومی بین ۱۲ تا ۱۵ نفر، کلاس خصوصی از یک تا ۳ نفر و کلاس نیمه خصوصی از۳ تا ۶ نفراست؛ البته به خاطر تعداد زیاد مراجعه کننده این استانداردها معمولا رعایت نمی‌شود.

همچنین او فصل تابستان را برای آموزش شنا به خاطر شلوغی و ازدحام زیاد توصیه نمی‌کند و می‌گوید: به نظرم مهرماه به بعد مناسب تر است چون هم استخرها خلوت تر و هم بهداشت آب بهتر است. در پاییز و زمستان ۶۰ تا ۷۰ نفر ولی در تابستان شبی ۱۵۰ نفر مراجعه کننده داریم. به نظرم بهترین موقع آموزش مهرماه تا اردیبهشت سال بعد است.

آب استخرها به صورت نرمال سالی یک بار عوض می‌شود. استخرهای خانگی چون کوچکتر هستند هر چند ماه یکبار عوض می‌شوند ولی استخرهای بزرگ حتی در موقعی‌که که مراجعه‌کننده ندارد در طول ۲۴ ساعت در حال تصفیه شدن و کلرزنی است و میزان کلر محلول در آب از نیم تا یک PPM در لیتر نباید کمتر شود که در این صورت رنگ آب برمی‌گردد و به اصطلاح آب خراب می‌شود. هر ۲ ساعت میزان کلر آن اندازه‌گیری و ذرات معلقش در تصفیه خانه شنی گرفته می‌شود. تأمین آب استخرها معمولا با آب چاه است که در ایام تعطیل تعویض می‌شود. استاندارد ۶ ماه تا یکسال برای عوض کردن آب استخرها خوب است. به شرطی که سیستم تصفیه آب کامل باشد.


این مسأله، مشکل شایعی است که علتش حل‌ شدن و از بین رفتن تدریجی چربی محافظ پوست است. این امر موجب کاهش رطوبت لایه شاخی پوست و سبب ایجاد خشکی، ‌ پوسته‌پوسته ‌شدن و خارش‌ می‌شود. این وضعیت با دوش‌های داغ و طولانی که شناگران به انجام آن شهرت دارند و نیز با نشستن طولانی‌‌مدت در جکوزی‌های گرم، بدتر می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان با کاهش مدت دوش گرفتن و در واقع، با استفاده از یک دوش سریع با آب ولرم، از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کرد و از صابون‌های ملایم‌تر استفاده کرد. همچنین باید بلافاصله پس از خشک کردن بدن با حوله، از یک نرم‌کننده روغنی استفاده کرد. وازلین یا روغن معدنی‌، از مرطوب‌کننده‌های خوب و ارزان‌قیمت هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز