خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیئت دولت:

حسن نیت خود را اثبات کرده‌ایم / «باروت» روی میز مذاکره تأثیرگذار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۶۲

رییس جمهور با بیان اینکه مذاکرات برای یک دوره شش ماهه است، گفت: اگر مذاکرات، متعادل، معتدل و به نفع همه باشد، می‌تواند مبنایی باشد برای مذاکرات بلند مدت که هم منافع خودمان و هم منافع دیگران را تامین کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت وزیران با اشاره به مذاکرات امروز ایران با گروه ۱ + ۵ گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات و آرامش در کل منطقه است و مذاکرات ما با ۱ + ۵ اگر موفق باشد به نفع همه کشورهای منطقه و جهان است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای جلسه هیات دولت ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار در حادثه تروریستی لبنان، همچنین به خانواده شهید انصاری رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت، تاکید کرد: کسانی که فکر می‌کنند از طریق ترور، ایجاد ارعاب و خشونت می‌توانند به اهداف خود برسند، همواره اشتباه کرده و این بار هم اشتباه می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم ایران و مردم منطقه مسیری را انتخاب کرده‌اند که مسیر همبستگی، مسیر وحدت و مسیر ایستادگی در برابر تجاوز دیگران است، اظهار داشت: آنهایی که فکر می‌کنند از طریق ترور، ایجاد ارعاب و خشونت می‌توانند به اهداف خودشان برسند، همواره اشتباه کرده‌اند و این بار هم اشتباه می‌کنند، دولت‌ها و رژیم‌هایی که پیام خودشان را از طرق دیگر نتوانستند به گوش دیگران برسانند و خریداری برای حرف‌های ناپسند آن‌ها وجود نداشته، گویی می‌خواهند از طریق ارعاب و ترور و ایجاد وحشت، صدایشان را به گوش دیگران برسانند که مطمئنا در این زمینه اشتباه و خطا می‌کنند راهی را که مردم منطقه و از جمله ملت ایران، انتخاب کرده‌اند، ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با ۱ + ۵ در زمینه مسائل هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مسیرش، مسیر منطق و مسیر حق‌خواهی بوده و هیچ‌گاه چیزی بیش از آن نبوده است.

وی ادامه داد: این دولت هم به وعده‌ای که از روز اول مبنی بر حرکت در مسیر تعامل سازنده با جهان به مردم داده عمل کرده و عمل خواهد کرد، اما درعین حال جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حاضر نیست از حقوق حقه و از منافع ملی خود کوتاه بیاید، از خطوط قرمزی که نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران ترسیم کردند از آن‌ها عقب‌نشینی کند. ما همواره در مذاکرات خواهان آن بودیم که از طریق منطق، استدلال و مقررات بین‌المللی باید مسائل را حل و فصل کنیم.

روحانی افزود: اگر بر فرض یک نگرانی منطقی وجود دارد، آن نگرانی باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، ما در مذاکرات قبلی، حسن نیت خود را اثبات کرده‌ایم. مبنای ما این بوده که در این مذاکرات باید افق نهایی در پایان این مذاکرات از ابتدا چارچوبش مشخص باشد، طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی مبنایش این بوده و در دور قبلی مذاکرات، پیشرفت، ملموس بوده است، اما متاسفانه برخی از بهانه‌جویی‌ها و زیاده‌طلبی‌ها نگذاشت مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خودش برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما همواره گفتیم برای مذاکره باید روی میز مذاکرات منطق و عقلانیت باشد، گفت: روی میز مذاکرات هیچ‌وقت باروت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، روی میز مذاکرات تهدید هیچ‌وقت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. مردم ما همیشه در برابر تهدید دیگران ایستادگی و مقاومت کرده‌اند، باز هم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما در عین حال همواره در چارچوب منطق، آماده تعامل بوده‌اند و الان هم آماده تعامل هستند.

روحانی با اظهار امیدواری به مذاکرات ژنو اظهار داشت: امیدواریم طرف‌های مذاکراتی ما بر مبنای مقررات بین‌المللی و در چارچوب‌های منطقی و آنچه که به هر حال چارچوب غیرقابل تبعیض است، آن‌ها هم سر فرود بیاورند، چون ملت ما تبعیض را نخواهد پذیرفت، زیرا حقوقی که وجود دارد برای همه یکسان است. ما به هر حال در برابر تعهداتمان به‌‌‌‌ همان میزان دارای حقوقی هستیم، این‌ها باید کاملا متعادل باشد و ما بر آن مبنا حرکت می‌کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مذاکرات ما با ۱ + ۵ اگر موفق باشد به نفع همه منطقه و کشورهای منطقه است، به نفع همسایگان ماست، به نفع جهان غرب است و به نفع همان‌هایی است که با ما در حال تعامل و مذاکره هستند. بی‌تردید موفقیت در این مذاکرات به نفع همه است. ما دنبال بازی برد - برد هستیم. در مذاکرات اگر کسی به دنبال راه حل تحمیلی باشد، باید بداند که هم مذاکرات ناموفق خواهد بود. هم نتیجه مذاکرات با دوام نخواهد بود. باید مذاکرات در چارچوب منطق و احترام متقابل و منافع متقابل باشد، مخصوصا این مذاکرات که برای یک دوره شش ماهه است اگر مذاکرات متعادل و معتدلی باشد و به نفع همه باشد، می‌تواند مبنایی باشد برای مذاکرات بلندمدت ما که آن مذاکرات بلندمدت می‌تواند منافع خودمان و منافع دیگران را هم ان شا الله تامین کند.

رئیس جمهوری در پایان گفت: ان شا الله بتوانیم در کنار احقاق حقوق ملیمان، ظلم‌هایی که به مردم ما شده از جمله تحریم را بتوانیم قدم به قدم برطرف کرده و در فضای بهتری بتوانیم مسیر توسعه و پیشرفت و نشاط را در کشور ادامه بدهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز