خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

ثروت نفت باید صرف اقدامات زیر ساختی کشور شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۲۵

قیمت انرژی در کشور باید منطقی باشد تا مصرف کننده به صرفه‌جویی روی آورده و پولی که باقی می‌ماند صرف زیرساخت‌های کشور شود.

عباس کاظمی؛ صبح امروز(۲۹ آبان) در همایش سراسری مدیران و معاونان مالی و اداری مناطق شرکت ملی پخش افزود: تداوم پرداخت یارانه‌ها به روش کنونی باعثاز بین رفتن منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های کشور می‌شود.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از سال ۱۳۵۱ و با تبدیل نفت یک و نیم دلاری به ۱۰ دلار ارائه یارانه به مردم آغاز شد و پولی که می‌بایست صرف انجام اقدامات زیرساختی می‌شد به این طریق از بین رفت.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه از یک سو و مشکلات مدیریت از سوی دیگر باعثکاهش درآمدهای نفتی در کشور شده است، تصریح کرد: قیمت انرژی در کشور باید منطقی باشد تا مصرف کننده به صرفه جویی روی آورده و پولی که باقی می‌ماند صرف زیرساخت‌های کشور شود.

کاظمی ضمن اعلام این که تا پایان برنامه توسعه پنج ساله مجموع مصرف سوخت از ۱۶۶ میلیون لیتر به ۲۲۵ میلیون لیتر خواهد رسید اظهار کرد: این اندازه مصرف از سوی مردم به رغم وجود گاز و برخی انرژی های تجدیدپذیر است که اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با مهم دانستن اجرای قانون اسکو تاکید کرد: در گذشته دو نوع قانون مناقصه و مزایده وجود داشت اما اسکو نوعی از معامله است که درآمد آن از صرفه جویی‌های به دست آمده تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه آیین نامه اجرایی این قانون هم اکنون درحال صدور است، افزود: این آیین نامه دولت را مجاب می‌کند که پروژه‌های خود را از طریق اسکو(اجرا و تامین مالی از خارج شرکت) به اجرا بگذارد.

به گفته این مقام مسوول قانون اسکو باعثمی‌شود که شرکت در حال اجرای پروژه های خود کمتر به وام‌ها متکی باشد.

عباس کاظمی در بخش دیگری از گفته‌های خود بر امنیت انرژی که بخش قابل توجهی از امنیت کشور را تشکیل می‌دهد؛ تاکید کرد و گفت: شرکت ملی پالایش و پخش به نوعی مسوولیت تامین امنیت انرژی، مدیریت کمبود منابع، توزیع انرژی برعهده دارد.

وی علاوه بر تاکید بر امنیت انرژی از نگرانی‌های زیست محیطی در زمینه مصرف بی‌رویه سوخت یاد کرد و افزود: مصرف بی‌رویه و ارزان انرژی باعثمی‌شود که سرمایه اصلی ما از بین رفته و از دیگر سو به خودمان و محیط اطرافمان صدمه بزند.

وی با بیان اینکه تک تک افراد در برابر قانون مسئول هستند، تاکید کرد: این وظیفه شرکت ملی پالایش و پخش است تا مسائل مهم را به قانون گذاران انتقال دهیم تا تبدیل به قانون شود و از دیگر سو مردم را به صورت منطقی از نتایج مصرف بی‌رویه و ارزان سوخت مطلع کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه دیزل ازجمله سوخت‌های با آلایندگی کمتر، همچنین مقرون به صرفه بودن آن به لحاظ مصرف و پیمایش در مقایسه با بنزین، بر توسعه بهره‌گیری از این سوخت و جایگاه‌های عرضه آن تاکید کرد.

کاظمی تصریح کرد: بنابر سند چشم اندار توسعه، سهم استفاده از سوخت دیزل به ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت و دستیابی به این هدف نیز نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین بر احداثجایگاه‌های تک نازله عرضه سوخت دیزل توسعه این نوع جایگاه ها تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره عرضه خارج از شبکه سوخت نیز گفت: این فرآیند ناشی از اختلاف قیمت سوخت ایران با کشورهای همسایه است؛ اما توسعه زیرساخت‌های الکترونیک دیسپچینگ و به روز کردن آن به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری یکی از راهکارهای مهمی است که می تواند سدی در برابر آن باشد.

به گفته وی؛ دیسپچینگ یکی از ابزارهای مهم کنترلی است و ارتباط مستقیم پالایشگاه ها، مناطق و بنادر وارداتی و صادارتی به لحاظ مخابراتی به آن(به عنوان مرکز فرماندهی) می تواند در جلوگیری از قاچاق فرآورده نقش مهمی ایفا کند.

کاظمی با بیان اینکه ایران به لحاظ برخورداری از موقعیتی استراتژیک به چهار انرژی درخاورمیانه تبدیل شده است، بر استفاده مطلوب‌تر از این ویژگی به منظور افزایش درآمد کشور تاکید و کرد و گفت: سوآپ فرآورده از طریق ایران به کشورهای همسایه(مانند عراق و افغانستان) می تواند علاوه بر کاهش قاچاق، درآمد قابل توجهی را وارد اقتصاد کشور کند.

وی درباره بانکرینگ نیز گفت: باتوجه به نوار ساحلی قابل توجه ایران در دریای عمان و خلیج فارس، ظرفیت مطلوبی برای این مهم در کشور وجود دارد که باید از آن بهره گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز