خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت وگو با ایلنا:

احیای سازمان مدیریت به شکل سابق، سیستم مدیریتی کشور را قفل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۸۵

اگر مانند سابق اختیارات تام سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده شود و افراد خاصی نیز در این سازمان نشسته و برای خادمان ملت و وزرای کشور خط و نشان کشیده و مسائل را تصمیم سازی و چانه زنی کنند، بزرگترین خطر است.

ایلنا: دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان با بیان اینکه اگرچه منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سوی آقای احمدی نژاد کار درستی نبود، اما احیای این سازمان به شکل سابق، بازهم گره بزرگی در تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد می‌کند، گفت: این سازمان باید اتاق فکر باشد که در این صورت بسیار ارزنده است، اما اینکه مانند سابق اختیارات تام به این دستگاه داده شود و افراد خاصی نیز در این سازمان نشسته و برای خادمان ملت و وزرای کشور خط و نشان کشیده و مسائل را تصمیم سازی و چانه زنی کنند، بزرگترین خطر است و سیستم مدیریتی و تصمیم گیری کشور را قفل می‌کند.

مجتبی بیگدلی(رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان و از فعالان بخش خصوصی کشور)، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اظهارات اخیر دکتر نوبخت(معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری) مبنی بر اینکه " رئیس‌جمهور دستور داده است، تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ادغام دو معاونت رئیس‌جمهور احیا شود "، اظهار داشت: احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به شکل سابق، حتما سیستم تصمیم گیری کشور را قفل می‌کند، چراکه ما در گذشته، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، یک وزیر در سایه داشتیم که وزرا برای گرفتن بودجه باید آنها را دیده و حتی شخصیت شان در جلوی این افراد خورد می‌شد که این اصلا صحیح نبود و اصولا این سیستم، سیستم مدیریتی و تصمیم گیری کشور را قفل می‌کرد؛ از طرفی اینکه آقای احمدی نژاد هم آمد و این نهاد را از ریشه کند، کار درستی نبود.

وی گفت: به نظرم بهتر است با تشکیل این سازمان، یک شورای مشورتی تشکیل شده و با ارائه فکر و الگوی مدیریتی، سیستم تصمیم گیری کشور را یاری کند، که در این صورت بسیار مفید خواهد بود، اما اگر مانند سابق باشد، بازهم گره بزرگی در تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد می‌کند.

دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی اضافه کرد: این سازمان باید اتاق فکر باشد که در این صورت بسیار ارزنده است اما اینکه مانند سابق اختیارات تام به این دستگاه داده شود و افراد خاصی نیز در این سازمان نشسته و برای خادمان ملت و وزرای کشور خط و نشان کشیده و مسائل را تصمیم سازی و چانه زنی کنند، بزرگترین خطر است.

بیگدلی با تأکید بر اینکه دولت آقای روحانی باید بیشترین و بهترین استفاده را از بخش خصوصی کشور ببرد، گفت: در حال حاضر حدود هزاران میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم داریم که باید این پول‌ها به بخش تولید تزریق شود و این امر هم جز با اعتمادسازی به بخش خصوصی که درحال حاضر مدیران این بخش اعتماد خود را از دست داده‌اند، حاصل نخواهد شد.

وی گفت: متأسفانه درحال حاضر سیستم‌هایی در کشور وجود دارند که به اسم سیستم نظارتی، دست دولتی ها را برای حمایت از بخش خصوصی بسته‌اند؛ باید دگراندیشی به وجود بیاید؛ تصمیمات خلق الساعه و صادر کردن دستورالعمل‌های جدید از سوی بانک مرکزی و گمرک و…، تولیدکنندگان و بخش خصوصی را خاک سیاه می‌نشاند که باید در این خصوص تجدید نظر کرد و اعتماد عمومی را به جامعه برگرداند.

این فعال بخش خصوصی گفت: آقای روحانی این جایگاه را در جامعه پیدا کرده که به عنوان مدیری کاریزماتیک اعتماد را به جامعه و به ویژه بخش خصوصی بازگرداند؛ امیدواریم از این اعتمادی که به ایشان از سوی اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی حاصل شده، اعتماد را به بخش خصوصی برگرداند و اگر بخش خصوصی واقعا به میدان بیاید، مشکلات اقتصاد و بیکاری در کشور حل می‌شود. از طرفی در این صورت خارجی‌ها و بخش خصوصی خارجی هم به ما اعتماد می‌کنند.

دبیرکل جامعه کارآفرینان ایران اسلامی در خصوص وجود برخی از مشکلات اقتصادی کشور و دلایل آن گفت: یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد این است که سیستم اداره کشور براساس کارمند سالاری اداره می‌شود و کسی که ارزش و جایگاه مسئولیتی را نمی‌داند، مسئولیت می‌گیرد و برای مثال در رأس یک بانک، سازمان اقتصادی و یا یک بنگاه اقتصادی، فردی قرار می‌گیرد که تعداد صفرهای یک رقم درشت اقتصادی را نمی‌داند و فاجعه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را رقم می‌زند؛ یا کسی که اصلا سابقه روشن دیپلماتیک نداشته، در رأس یک دستگاه دیپلماسی قرار می‌گیرد و دیدیم که کشور را به کجاها کشاندند.

بیگدلی افزود: اینها تابوهای بزرگی است که امیدواریم اجازه دهند، کار آفرینان که محرکان اقتصاد جامعه‌اند، قدرت بیشتری در جامعه بگیرند و آنها را بشکنند؛ امیدواریم سیستم فعلی کشور که براساس کارمند سالاری اداره می‌شود، به سمت کارآفرین سالاری سوق پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز