خبرگزاری کار ایران

در راستای تغییر در ساختار پولی و بانکی کشور؛

ساختار جدید مبتنی بر مشارکت در عملیات بانکی طراحی شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۹۹

سیاست‌های پولی و بانکی در ایران همواره غلط بوده است و همچنان این اشتباه در حال تکرار است. به گونه‌ای که شیوه‌های تنظیم شده در کتب اقتصاد کلان در مدیریت اقتصادی کشور در ایران قابل اجرا نیست و اجازه نمی‌دهد سیاست‌های مشابه اقتصادی غرب در ایران اجرا شود.

یک کار‌شناس اقتصادی، تغییر در ساختار پولی و بانکی کشور را بر اساس طرح تدوین شده و به محاق رفته بانکداری راستین خواستار شد.

بیژن بیدآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه پیچیدگی‌های ساختاری اقتصاد ایران را مانع بزرگ برای اجرای سیاست‌های مشابه اقتصادی به شیوه غربی در ایران دانست، گفت: قبلا در سال ۸۶ در یکی از بانک‌ها ساختار جدیدی مبتنی بر مشارکت در عملیات بانکی بدون ربا تحت عنوان سپرده بانکداری مشارکت در سود زیان راستین طراحی شده بود و در‌‌ همان بانک اجرا و نتایج بسیار مثبتی به همراه داشت که ادامه فعالیت آن منجر به طراحی و تدوین لایحه‌ای با عنوان بانک داری راستین شد که سند می‌تواند به عنوان مبنای اساسی در تغییر ساختار پولی و بانکی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیدآباد افزود: سیاست‌های پولی و بانکی در ایران همواره غلط بوده است و همچنان این اشتباه در حال تکرار است. به گونه‌ای که شیوه‌های تنظیم شده در کتب اقتصاد کلان در مدیریت اقتصادی کشور در ایران قابل اجرا نیست و اجازه نمی‌دهد سیاست‌های مشابه اقتصادی غرب در ایران اجرا شود.

وی برای این مورد به قانون عملیات بانکی بدون ربا اشاره کرد و گفت: برای مثال قانون عملیات بانکی بدون ربا شرایط ابزار پولی و مالی را به گونه‌ای تحت فشار قرار داده است که استفاده از آن‌ها در چهارچوب قانون مشکل‌ساز بوده است و یا اوراق قرضه با تفاوت کمی به اوراق مشارکت تغییر نام پیدا کرده است و نرخ‌های بهره با تغییر نام به نرخ سود تغییر یافته است.

این کار‌شناس اقتصادی تأکید کرد: تنها تغییر اسامی نمی‌تواند در چهارچوب عملیات بانکی بدون ربا منر به حذف ربا و یا تغییر ساختار اقتصادی پولی کشور شود.

وی افزود: باید ساختار جدیدی مبتنی بر مشارکت در عملیات بانکی طراحی و اجرا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز