خبرگزاری کار ایران

گزارش هادی خوانساری از پاس‌داشت علی‌اشرف درویشیان:

کوهی روی ویلچر!

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۴۱

در این مراسم(کافه‌کلمات نهم) علی‌اشرف درویشیان، علی باباچاهی، محمد زندی، علیرضا جباری، محمد خلیلی و امین آبان شعرخوانی کردند و چهره‌های برجسته‌ دیگری هچون عنایت سمیعی، رضا بازرگان، شمس آقاجانی و… نیز حضور داشتند.

ایلنا: در ادامه‌ی سلسله نشست‌های کافه کلمات که به نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی درباب ادبیات اختصاص دارد و تا به حال هشت برنامه‌ی آن باحضور چهره‌های سر‌شناسی چون جواد مجابی، حافظ موسوی، مسعود احمدی، کیومرثمنشی‌زاده، هرمز علیپور، یزدان سلحشور، علیرضا طبایی، ابوالفضل پاشا و… در مرکز نشر شعر و ادبیات برگزار شده، کافه کلمات نُه به پاسداشت علی اشرف درویشیان اختصاص یافت.

برنامه‌ای که همیشه تا جمع شدن دوستان شاعر و… نیم ساعتی طول می‌کشید، اینبار باتوجه به عدم اطلاع‌رسانی چند دقیقه قبل از شروع برنامه راهرو و خیابان هم پر از مشتاقان و شاگردان این مرد بزرگ بود و بیشتر حضار که شانس ورود به مکان برگزاری را داشتند، سرپا و به شکل کاملا فشردهای ایستاده بودند و بسیاری از چهره‌های صاحب‌نام ادبیات امروز ایران در بین آن‌ها به چشم می‌خورد.

در ابتدای برنامه؛ حضار ایستادند و پنج دقیقه بی‌وقفه به افتخار ایشان کف زدند و اما دریغ و درد مردی را که همیشه متین و استوار می‌دیدیم بر صندلی چرخدار پذیرا شدیم. شاید اصطلاح کوه بر ویلچیر بد نباشد.

در ادامه مدعوین و سخنرانان درباب نقش و آثار علی اشرف درویشیان صحبت کردند. پرویز بابایی به بیان مطالب خود پرداخت و پس از آن رضا خندان - همکار و نویسنده در چند اثر پژوهشی - درباره‌ی اینکه چرا ایشان چهره‌ی مهم و تاثیرگذار و انسان هنرمندی است، سخنرانی کرد.

حسن اصغری درباره‌ی چهره‌ی اجتماعی درویشیان و حسینعلی نوذری درباره‌ی آثار درویشیان و سال‌های ابری چند دقیقه‌ای صحبت کردند و رضا عابد نیز آخرین سخنران بود. اما شاعرانی چون علی باباچاهی، محمد زندی، علیرضا جباری، محمد خلیلی و امین آبان هم شعرخوانی کردند؛ هرچند چهره‌های برجسته‌ای چون عنایت سمیعی، رضا بازرگان، شمس آقاجانی و خیلی‌های دیگر نیز حضور داشتند.

همچنین باید از شاعران و نویسندگان ارجمند دیگری چون علی جانوند که زحمت بسیاری برای هماهنگی برنامه کشیدند، مجید تیموری، مهدی وزیربانی، سپیده نازیار، لیدا تبیانی، علی رضا عباسی، خسرو عباسی، شیوا آبا، لیدا رشیدی، امید فرج الهی و… نام برد. در پایان برنامه نیز دیپلم سپاس و افتخار و دو تابلوی نقاشی از دو هنرمند موفق امیرمحمد قاسمی‌زاده(آب مرکب) و کاملیا دلجو(رنگ روغن) به درویشیان اهدا شد.

در شان و جایگاه درویشیان همین بس که خیلی از کتابخوان‌های چهار دهه‌ی اخیر ایران با آثار او بزرگ و کتابخوان شده‌اند. مردی که پاسدار حرمت قلم بوده و در رژیم سابق نیز شش سال زندانی بوده و با توجه به اینکه آخرین حکمش یازده سال زندان بوده؛ با انقلاب از زندان آزاد شده است.

علی اشرف درویشیان در سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه به دنیا آمده و پس از طی دانشسرای عالی به مدت هشت سال در روستاهای دورافتاده معلم بوده است و اولین زندانش را هم در کرمانشاه بابت نوشتن داستان‌هایش گذرانده و فوق لیسانس روان‌شناسی تربیتی و ادبیات را هم در دانشگاه تهران گرفته است.

درویشیان جدای از کار در حوزه‌ی فرهنگ بومی و زبان کردی و کرمانشاهی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نیز آثار ارزشمندی دارد و به نوعی خود را ادامه دهنده‌ی راه صمد بهرنگی می‌دانسته و می‌داند و شاید از همین روست که صمد جاودانه شد را به رشته‌ی تحریر درآورده و کتاب نوزده جلدی فرهنگ افسانه‌های مردم ایران که یک اثر پژوهشی با همکاری رضا خندان است از آثار ارزشمند ایشان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز