خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در آستانه فرا رسیدن هفته کتاب خبرداد:

دستگاه‌های دولتی مشارکت کنند توان افزایش ایستگاه‌های مطالعه کتاب را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۳۰

در حال حاضرآمارارائه شده توسط شورای فرهنگ عمومی سرانه مطالعه در کشور، در سال ۱۳۸۷،۷۱ دقیقه، در سال ۱۳۸۸،۷۶ دقیقه، در سال ۱۳۸۹،۷۹ دقیقه و در سال ۱۳۹۰،۵۰/۷۵ دقیقه بوده است.

ایلنا: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به فرارسیده هفته کتاب که از ۲۵ آبان تا ۲ آذرماه خواهد بود گفت: امسال به دلیل فرا رسیدن ماه محرم تغییری در برگزاری هفته کتاب ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، غلامرضا یاوری با اشاره به آغاز بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مقایسه‌ای با میزان مطالعه درایران و سایر کشور‌ها افزود: آمار مطالعه در استان اصفهان نیز در سال ۱۳۸۹،۶۴ دقیقه بوده و در سال ۱۳۹۰ به ۶۹ دقیقه افزایش پیدا کرده است و این نشان از رشد سرانه مطالعه در این استان دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که سرانه مطالعه در کشورهای در حال پیشرفت بین ۲ تا ۴ ساعت و در کشورهای پیشرفته بین ۴ تا ۸ ساعت است.

وی با بیان اینکه امیدواریم که زیرساخت‌های لازم برای بالا بردن سرانه مطالعه درجامعه افزایش یابد گفت: در سال گذشته در سطح شهر اصفهان ایستگاه‌های مطالعه راه اندازی شد و در هر فاز ۲۸۵ هزار جلد کتاب با ۱۵ عنوان برای مقاطع مختلف سنی تهیه گردید ودر اختیار آنان قرار گرفته است.

یاوری اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ ایستگاه مطالعه در سطح شهراصفهان داریم که قرار است تا پایان سال به ۳۰ ایستگاه افزایش یابد و چشم انداز این برنامه نیز تا ۵۰ ایستگاه مطالعه است، البته اگر هر دستگاهی در این زمینه اعلام آمادگی نماید با مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی به نسبت ۵۰ به ۵۰ اقدام به ایستگاههای کتاب درسازمان‌ها خواهیم کرد.

وی افزود: به غیر از شهرستان اصفهان در در شهرستان‌هایی همچون نجف آباد، خمینی شهر، خوانسار و کاشان هم این ایستگا ه‌های دائمی کتاب نیز بنا بر استقبال مردم دایر شده‌اند.

یاوری تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم که این ایستگاه‌ها در مکان‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها و ترمینال‌های مسافربری احداثشوند چراکه در این مکان‌ها عمده اوقات مردم در انتظار سپری می‌شود و فرصت بسیار خوبی است تا این زمان را برای مطالعه یک کتاب صرف کنند.

دبیر کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌های ما در ارتباط با هفته کتاب، پیش از برگزاری آن آغاز شده و تا پایان آذر ماه ادامه خواهد یافت ادامه داد: برنامه‌های مرتبط با برگزاری هفته کتاب در سطح کشور در ۴ رده قابل بررسی است. ما امکانات متنوعی را در رده کتابخانه‌ها در این زمینه تدارک دیده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها موضوع عضویت رایگان مراجعین در کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی بیان داشت: درسال‌های گذشته حق استفاده اعضاء از امکانات کتابخانه‌ها به کتابخانه‌های شهر یا استان خودشان محدود می‌شد اما امسال این امکان را با اتصال همه کتابخانه‌های سراسر کشور که تعداد آن‌ها به ۳ هزار کتابخانه رسیده و گسترش داده شده است.

یاوری؛ اظهار داشت: در هفته کتاب امسال هر کس به عضویت کتابخانه‌ها در آید برای عضویت خود ۵۰۰ تومان حق صدور کارت پرداخت می‌کند ومزیت استفاده ازاین کارت آن است که می‌تواند در طول یکسال با شماره کد ملی از کتابخانه‌های سراسر کشوراستفاده نماید.

وی بیان داشت: درحال حاضر ۳ میلیون عنوان کتاب در کتابخانه‌های استان اصفهان موجود است که کاربران می‌توانند از امکاناتی چون اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، کانون‌های ادبی، استفاده از اینترنت و نشریات و ۱ میلیون مقاله در خصوص کارهای تحقیقاتی و علمی نیز استفاده کنند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: برنامه‌های هفته کتاب شامل تقدیرازاعضای فعال کتابخانه‌ها، تقدیراز خانواده‌های نمونه اعضای فعال، خردسال‌ترین و مسن‌ترین اعضا، مادران و زنان خانه دار، رتبه‌های بر‌تر کنکور، بازنشستگان، مولفان و نویسندگان، تقدیرازاعضای بر‌تر و فعالین نهضت مطالعه مفید در هر شهرستان و تقدیرازخبرنگاران و فعالان در حوزه خبر رسانی است.

یاوری ادامه داد: شعارهفته کتاب امسال با عنوان «کتاب آئینه فرهنگ و فرزانگی نامگذاری شده است که رسیدگی به این مقوله یکی از مطالبات جدی رهبرانقلاب نیز هست.

وی با اشاره به اینکه آبان ماه سال ۱۳۸۸ تا آبان ماه امسال مبلغ ۷۵ میلیارد تومان توسط خیرین به کتابخانه‌ها کمک شده است اظهار داشت: در طول ۴ سال گذشته برای احداث، تعمیر و تجهیز کتاب خانه‌های استان مبلغ ۷ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم اما عمده هزینه‌های ما از طریق خیرین تامین شده است.

یاوری از احداثیک مجموعه فرهنگی در منطقه حصه اصفهان خبر داد و گفت: در حال حاضر مشغول احداثیک مجموعه فرهنگی، ورزشی و درمانی در منطقه حصه از مناطق محروم شهر اصفهان هستیم که کل هزینه آن را خیرین تامین کرده‌اند. زیربنای این مجموعه بیش از ده هزار متر مربع است و قرار است بخش‌های مختلفی همچون کتابخانه، بخش درمانی و بخش ورزشی در آن احداثشود.

وی راه اندازی اطاق آگوستیک برای تهیه کتاب نابینایان را توسط خیرین یک کمک بسیار بزرگ به حوزه کتاب دانست و اظهار داشت: در کتابخانه ولی عصر همچنین بخشی برای کودکان درنظر گرفته شد که ۵۰ درصد هزینه‌های رنگ آمیزی و زیبا سازی فضای این کتابخانه را خیرین برعهده داشته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز