خبرگزاری کار ایران

اصرار سخنگوی کمیسیون بهداشت بر آلودگی برخی محصولات غذایی تولید داخل؛

سر حرف های خود هستم / مستندات و مدارکم را به موقع اعلام می کنم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۲۳

بر سرحرف‌های خود مبنی بر آلوده بودن برخی محصولات غذایی تولید داخل هستم / بدون‌شک در آینده‌ نزدیک آمار دقیقی از متخلفان را افشا می‌کنیم.

ایلنا: در حالی که دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی آلودگی برخی محصولات غذایی تولید داخل را تکذیب کرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنان برآلوده بودن آن‌ها تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ " محمد حسین قربانی " سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سه روز پیش از گسترش آلودگی محصولات غذایی تولید داخل خبر داده و گفته بود در بررسی‌های اخیر این کمیسیون، متوجه شدیم برخی محصولات غذایی تولید داخل دارای آلودگی هستند و بدون‌شک در آینده‌ نزدیک آمار دقیقی از متخلفان را افشا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برخی محصولات غذایی تولید داخل از آلودگی برخوردارند از ضعف عملکرد دستگاه‌های نظارتی اعم از صدور پروانه تولید، نظارت و بهره‌وری که باعثمشکلات زیادی از لحاظ آلودگی در برخی محصولات داخلی شده است ابراز تاسف کرده بود.

بنا به گفته قربانی چندی پیش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تیم ویژه‌ای تشکیل داد تا بحثاستانداردسازی محصولات غذایی را پیگیری کند که متاسفانه در این بررسی‌ها مشخص شد بسیاری از محصولات تولید داخل از آلودگی برخوردار است.

اما دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی درگفت‌وگو با ایلنا ضمن رد هرگونه آلودگی در محصولات غذایی تولید داخل بر دارا بودن پروانه محصولاتی که در کارخانجات صنایع غذایی تولید می‌شود از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت بهداشت تاکیدکرده بود.

موحد به مردم اطمینان داد محصولات غذایی که در کارخانجات صنایع غذایی تولید می‌شود احتمال آلوده بودن آن‌ها یک در هزار هم نیست که البته آن هم مربوط به روش‌های غلط نگهداری است.

وی آلوده عنوان کردن‌ برخی محصولات غذایی تولید داخل را دور از انصاف دانسته و احتمال داده است منظور سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان محصولات غذایی مانند لواشک باشد که به صورت غیرمجاز و بدون پروانه تولید می شوند.

به گفته او یک کار‌شناس منتخب دارای پروانه به نام مسئول فنی در هر خط تولیدی محصولات غذایی حضور دارد تا اگر در خط تولیدی چیزی خلاف مقررات ببیند بلافاصله به وزارت بهداشت گزارش کند.

اما نکته جالب این است که این مسئول فنی جزو پرسنل‌‌ همان واحد تولیدی است اما از سوی وزارت بهداشت به این سمت منصوب می‌شود و وقتی که از موحد پرسش شد که فکر نمی‌کنید زمانی که مسئول فنی از پرسنل همان واحد تولیدی باشد نسبت به تخلفات آن واحد ملاحظه‌کاری می‌کند، این گونه پاسخ داد: آن مسئول فنی که ملاحظه‌کاری کند باید فرد بی‌اخلاق و فاسدی باشد که نسبت به بروز خطا بر روی محصولات غذایی در حال تولید چشم‌پوشی کند چرا که به سلامت جامعه و جان مردم ربط دارد. اما اینطور نیست و نباید بدبین باشیم و همه مسئولان فنی اصول را رعایت می‌کنند.

موحد با طرح این پرسش که اگر مسئولان فنی از جای دیگر غیر از واحد تولیدی مربوطه باشند باید هزینه‌هایش از کجا تأمین شود، بیان داشت: ‌هزاران نفر مسئول فنی در کشور وجود دارد که نیاز به حقوق، هزینه‌های کار، نظارت و آموزش دارند، به نظر شما سازمانی وجود دارد که بتواند از عهده این همه هزینه بربیاید؟

بنابر اظهارات وی وزارت بهداشت برای مسئولان فنی هزینه‌ای نمی‌کند و هزینه‌های آن با خود واحد تولیدی است اما مرتب بر روی کار مسئولان فنی نظارت می‌شود تا درصورت کوچک‌ترین تخلف، پروانه‌ شان را باطل ‌کند.

افشاگری مجلس از آمار متخلفان تولید محصولات غذایی آلوده موضوع دیگری بود که دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی به آن واکنش نشان داد و گفت برای اینکه خیال این آقا را راحت کنم باید بگویم که بین تولیدکنندگان مجاز محصولات غذایی نمی‌توانند به چنین چیزی دست پیدا کنند اما در تولیدکنندگان غیرمجاز این امر امکانپذیراست و ما هم در این زمینه با آن‌ها همراهی خواهیم کرد.

موحد همچنین درباره آلودگی محصولات غذایی وارداتی و غیرقانونی بودن موسسه حلال به عنوان وارد کننده بخشی از محصولات وارداتی تصریح کرده بود بعید می‌دانم محصولات غذایی موسسه حلال مورد آزمایش قرار نگیرد زیرا کالاهایی که وارد کشور می‌شود از یک پروسه سنگین بررسی و نظارت عبور می‌کند حالا احتمال دارد جایی خطایی هم وجود داشته باشد که آن را بعید می‌دانم.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی این گفته که مؤسسه حلال جایگاه قانونی ندارد را درست ندانست چرا که سازمان ملی استاندارد برطبق قانون متولی صدور نشان هلال است.

به باور موحد برخی مواقع برخی دوستان آن طور که باید در بیانات و اشارات خود دقت نمی‌کنند و باعثبروز شایعات و آشفتگی‌هایی می‌شوند که اساساً درست نیست.

اما محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به گفته‌های دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی به ایلنا گفت: بر سرحرف‌های خود مبنی بر آلوده بودن برخی محصولات غذایی تولید داخل هستم و انشاءالله مستندات و مدارکم را باشفافیت و به موقع به مردم اعلام می کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز