خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

همه افراد فعال در تولید و توزیع نذری باید کارت بهداشتی داشته باشند

کد خبر : ۱۱۸۸۹۱

در صورت توزیع آب، شربت یا شیر در بین دسته‌های عزاداری یا در مراسم از لیوان یکبار مصرف استفاده شود و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جدا خودداری شود.

ایلنا: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت کاظم ندافی، توصیه کرد: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات‌ها احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش می‌دهد.

وی گفت: هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده، رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

وی با بیان اینکه مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد، توصیه کرد: از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود.

ندافی با بیان اینکه در پخت غذا از نمکهای بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره‌ها استفاده شود، تأکید کرد: در تهیه غذا از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

وی تأکید کرد: از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود و در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره‌ها خودداری شود.

ندافی گفت: لازم است از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی(حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳درجه سانتی گراد(روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳درجه نرسد.

وی افزود: از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال یا سردخانه خودداری شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مضرات ناشی از استعمال دخانیات تأکید کرد: با نصب تابلو‌ها و اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری‌ها، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری شود.

ندافی در ادامه بر استفاده از آب آشامیدنی سالم تأکید کرد و گفت: شست و شو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود لازم و ضروری است و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحاً ظروف یکبارمصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ(بالای۶۵درجه سانتی گراد) مناسب نیست.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره پسماندهای تولید شده گفت: ضروری است پسماند‌ها به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود به ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی، سطل یا کیسه برای جمع آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

وی گفت: در صورت توزیع آب، شربت یا شیر در بین دسته‌های عزاداری یا در مراسم از لیوان یکبار مصرف استفاده شود و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جدا خودداری شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی گفت: احشام باید از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز