خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق ایران:

تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به اقتصاد آسیب می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۷۵

نگاه بهبود محیط کسب و کار در تک تک مدیران این دولت در سطح ملی و استانی باید وجود داشته باشد و حتی بنا به گفته وزیر کشور، در انتخاب استانداران، نگاه اقتصادی آنها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

باید به این نکته توجه داشت که فعالان اقتصادی بیش از تحریم‌های خارجی از تحریم‌های داخلی آسیب می‌بینند.

به گزارش ایلنا، پدرام سلطانی(نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران) در همایش روز ملی صادرات که به همت اتاق بازرگانی اراک و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان در جمع فعالان اقتصادی استان مرکزی برگزار شده بود، گفت: نگاه بهبود محیط کسب و کار در تک تک مدیران این دولت در سطح ملی و استانی باید وجود داشته باشد.

وی که به نمایندگی از پارلمان بخش خصوصی در این همایش حضور یافته بود، تصریح کرد: صادرکنندگان ایرانی در سال ۱۳۹۱ به حق، صادرکنندگانی نمونه بودند، آنهم در شرایطی که اقتصاد کشور با مسایل و مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد و تحریم‌ها و تنگاهای مالی و بانکی فشار را بر صنعت و تولید کشور افزون کرده بود، صادرکنندگان ما توانستند شریان ورود ارز به کشور را در خلاء استفاده از ارز حاصل از نفت پر بکنند.

او افزود: در مفهوم صادرات با توجه به نگاهی که کشورهای دنیا به این عامل و حرکت مهم اقتصادی دارند، در دو نکته نهفته است؛ نکته اول «رقابت» و نکته دوم «مدیریت».

نایب رئیس اتاق ایران، صادرات را سنجه اقتصاد کشورهای دنیا از حیثتوان تولید و مدیریتی شان دانست و ادامه داد: این توان مدیریتی را تنها با محیط کسب و کار مناسب می‌توان فراهم کرد. او به شعار دولت تدبیر و امید درباره بهبود محیط کسب و کار گفت: نگاه بهبود محیط کسب و کار در تک تک مدیران این دولت در سطح ملی و استانی باید وجود داشته باشد و حتی بنا به گفته وزیر محترم کشور، در انتخاب استانداران، نگاه اقتصادی آنها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سلطانی درخصوص بهبود محیط کسب و کار و توقع فعالان اقتصادی، خاطرنشان کرد: شاید در ابتدای امر برای برخی مفهوم محیط کسب و کار پیچیده به نظر برسد و لازم است این مفهوم را ساده سازی کنیم. باید به این نکته توجه داشت که فعالان اقتصادی بیش از تحریم‌های خارجی از تحریم‌های داخلی آسیب می‌بینند.

او در توصیف تحریم‌های داخلی این پرسش‌ها را مطرح کرد که در شرایطی که رکود بر اقتصاد حاکم است، آیا می‌شود از یک فعالیت اقتصادی مالیات بیشتری دریافت کرد؟ آیا می‌شود فعالیت اقتصادی را برای یک برگه مفاصا حساب معطل گذاشت؟ آیا می‌شود روزها و هفته‌ها تمدید یک کارت بازرگانی را به تاخیر انداخت برای پرداخت بدهی‌ها؟ و گفت: اینها مفاهیم ساده مشکلات محیط کسب و کار ما هستند.

به گفته او؛ مشکلات کشور ما در این حوزه بیش از آنچه که قوانین و مقررات باشد، نگاه برخی از مدیران به صنعت و فعالان اقتصادی است و اگر عده‌ای به این نکته توجه نداشته باشند که فرضا برای تمدید یک کارت بازرگانی، صدور گواهی مربوطه در سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و در گمرک حتی یک روز زودتر، منفعت بالایی از جانب آن فعال اقتصادی نصیب استانش می‌شود، باعثعقب افتادن اقتصاد استان خواهند بود.

سلطانی افزود: در سال گذشته در همین موضوع ساده تمدید کارت‌های بازرگانی فعالان اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند و از استاندار می‌خواهیم با توجه دادن مدیران استانی به سرعت بخشیدن در کارها، محیط کسب و کار را در سطح استان بهبود ببخشند.

وی گفت: اگر در کارنامه یک مدیر اقتصادی مثلا در حوزه مالیات یا تامین اجتماعی، این باشد که چقدر وصولی داشته است و به این مهم توجه نشود که چقدر ارباب رجوع از او رضایت داشته و به این نکته هم توجه نشود که از امسال تا سال بعد ارباب رجوع چه مدت زمانی منتظر یک مفاصا حساب بوده است، آن استان در محیط کسب و کار نمره خوبی نخواهد داشت. لذا باید سنجش کار یک مدیر باید مبتنی بر این معیارها باشد و تعریف‌های جدیدی برای مدیران به وجود بیاید و براساس این تعریف‌های محک زده شوند.

نایب رئیس اتاق ایران معتقد است که اگر نگاه مدیران در هر استان معطوف به این نکته نباشد که هر یک دلار صادرات بیشتر به معنای اشتغال بیشتر، ارزش افزوده بالاتر و کمک به توسعه است، آن مدیر استانی به شعار اصلی دولت تدبیر و امید که بهبود محیط کسب و کار است، شاید کم توجهی کرده است. او از استاندار استان مرکزی درخواست کرد برای مدیران استانی شاخص‌هایی را تعریف کنند که مرتبط با بهبود محیط کسب و کار باشد و مدیران را براساس این شاخص‌ها ارزیابی کنند.

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه «برای موفقیت در مسابقه جهانی صادرات باید مسابقه را در سطح استانی تمرین کنیم»، به خبر کسب رتبه پنجم برای استان مرکزی در صادرات اشاره کرد و گفت: اگر این رتبه سال بعد به رتبه چهارم و سال بعد از آن به رتبه سوم برسد، این به معنای موفقیت در صادرات است و می‌توان امیدوار بود که با رفع تحریم‌ها و نگاه بهبود به اقتصاد در سطح عالی هم با همکاری مدیران هم قسم با دولت در توسعه اقتصادی ایجاد رفاه و توسعه صادرات بالا بردن پرچم مقدس کشور در سطح جهانی حرکت کنیم.

وی در ادامه به بعد دوم تعریف صادرات یعنی بعد «مدیریت» اشاره کرد و افزود: حرکت تولید و تجارت در دنیا در چند سال گذشته به شدت متحول شده است. اگر ما در نگاهمان و در استفاده از دانش مدیریت در سطوح مختلف آن، در نحوه درست مدیریت کردن و در توجه به مفهوم بهره وری، کم بگذاریم خیانت کرده ایم به جهت اینکه در رقابت و در مسابقه بهره وری عقب می‌مانیم و تصور مدیران نباید بر این معطوف باشد که همه انتظارات را از دولت داشته باشیم بلکه باید از خودمان هم انتظار داشته باشیم. او خواستار آغاز و برگزاری مسابقه بهره وری در سطح استان‌ها شد.

سلطانی در ادامه سخنان خود نگاه درست به مسئولیت اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: استانی که با مشکلات مختلف در شئون اجتماعی مواجه باشد و از مسایل و آشوب‌های زیست محیطی رنج ببرد، فعالان اقتصادی آن استان حتما باید در مفهوم مسئولیت اجتماعی بیشتر تلاش و کار کنند. به گفته این فعال اقتصادی، ما کار و تلاش و تولید می‌کنیم برای رفاه و اگر این کار و تلاش و تولید رفاه را خدشه دار کند ارزش خود را از دست می‌دهد، لذا توجه به مدیریت و مسئولیت‌های اجتماعی باید در تمامی سطوح حتی در مدارس با ترویج فرهنگ صادرات و تولید مورد توجه قرار گیرد.

او اضافه کرد: صرفا جایزه دادن به صادرکننده نمونه نباید مدنظر باشد بلکه به آموزگار برتری نیز که به شاگردان خود می‌آموزد که تولید چیست و سرمایه گذار از چه اهمیتی برخوردار است و صادرات برای کشور چه ارزشی دارد باید جایزه تعلق بگیرد و این فرهنگ سازی وظیفه مشترک مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی است.

سلطانی در پایان توجه حاضرین را به این نکته جلب کرد که یک عادت نادرست در کشور ما این است که همایشی را برگزار می‌کنیم و بعد از همایش همه چیز تمام می‌شود در حالیکه باید از روز بعد از همایش همه چیز شروع شود. به این مفهوم که روز ملی صادرات برای کشور ما و استانها باید روز تعریف کارهای جدید باشد. اینکه از امروز با هم عهد می‌کنند که پنج کار مهم را انجام بدهند پنج تصمیم مهم را بگیرند و سال آینده این موقع گزارش خود را ارائه کنند، در این صورت است که به مفهوم رقابت توجه کرده‌ایم.

او ابراز امیدواری کرد در اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان در حضور استانداران محترم و نیز شورای گفت و گو به این نکته توجه شود و با همکاری همه فعالان اقتصادی برای تعریف برنامه اجرایی تا سال آینده تصمیم گیری شود و در گزارش سال بعد میزان حصول به اهدافی که تعریف کرده اند را ارائه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز