نمایشگاه به روایت عکاسان معاصر ایران افتتاح شد
۷۲ عکس از دورههای مختلف عکاسی که نوعی مرور و مطالعه تصویری در روند عکاسی امروز ایران به شمار میآید؛ در نمایشگاه به روایت عکاسان معاصر ایران در معرض دید قرار داده شده است.
ایلنا: نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» با حضور پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، علی مراد خانی، مرتضی کاظمی، علیرضا سمیع آذر، سید هادی منبتی، سیف الله صمدیان، آرمان استپانیان، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی، جواد مجابی، محمد خوشرو، علیرضا فانی و مرتضی ظفرزاده؛ عصر شنبه یازدهم آبان ماه در گالری پردیس ملت افتتاح شد.
به گزارش ایلنا، این نمایشگاه که به دعوت گالری پردیس ملت با حضور ۳۶ هنرمند از سه نسل عکاسی معاصر ایران با نمایشگاه گردانی مهدی مقیمنژاد و حمایت موسسه تصویر شهر شهرداری تهران برپاشده است، حدود ۷۲ عکس از دورههای مختلف عکاسی این هنرمندان را به تماشا میگذارد که نوعی مرور و مطالعه تصویری در روند عکاسی امروز ایران به شمار میآید.
در حاشیه افتتاح این نمایشگاه علی مراد خانی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در مورد نمایشگاه عکس «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: نمایشگاههای مختلف هنری به خصوص نمایشگاه عکس جزیی از ملزومات زندگی هنری جامعه ماست زیرا به نوعی تبلور واقعیتها، روال و روند زندگی است. در این نمایشگاه آثار بسیار خوبی را شاهد هستیم و نکته حائز اهمیت آن حضور جوانان است که همگام با بزرگان حرکت میکنند وآثاری ارائه میدهند که قابل تامل است و جای تشویق دارد. از این رو میتوان بر روی نمایش و سرمایه گذاری آثار جوانان فکرهای اساسی داشت تا بیش از آن حدی که تاکنون شاهد بودیم
شکوفا شوند.
مرادخانی در مورد روند اقتصاد هنر عکاسی در این سالها گفت: فروش عکس را باید در معدل جهانی در کنار فروش آثار نقاشی گذاشت، گاه میبینیم که یک عکس نه فقط در حوزه هنر حتی در حوزه خبر میلیونها دلار معامله میشود درواقع سهم درایت و بینش عکاس از یک موضوع ناگهان او را تبدیل به عکاسی موفق در دنیا میکند.
او اضافه کرد: امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از عکسها در حراجهای بزرگ با قیمتهای بالایی فروش میروند زیرا جایگاه خود را پیدا کردهاند. شناخت در هر زمینهای باعثمیشود تا هنرمند جایگاه خود را پیدا کند و ارزش اقتصادی آثارش عیان شود.
مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: بسیار خوشحال هستم که شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی هستم و این خوشحالی را از چند جهت میتوانم ابراز کنم، حدود ۱۰،۱۵ سال پیش هنر عکاسی ما هنری بود که شخصیتهای دیگری هم داشت برای مثال عکاسی مطبوعات و عکاسی که در کنار سینما قرار میگرفت شامل آن بود و تکلیف عکاسی به عنوان هنر عکاسی و آنچیزی که به فوتو آرت معروف است و در جهان شناخته میشود و جزء یکی از جدیدترین هنرهای مدرن محسوب میشود مشخص نبود و این نقصان، هم در جامعه هنری ما و هم در مدیریت هنری
کشور دیده میشد، در آن زمان شاهد بودیم که دکتر سمیع آذر تلاش میکرد عکاسی را در موزه هنرهای معاصر تهران جا دهد و جایگاه آن را آنگونه که شایسته است مشخص کند. در چند سال گذشته دیدیم که فوتو آرت جای خود را در جریان هنر معاصر کشور باز کرده است و نمایشگاه حاضر قطعا آخرین بروز و ظهور این هنر است. نکته دیگر که در این نمایشگاه حائز اهمیت است حضور نمایشگاه گردان است که تا اندازه زیادی توانسته موثر واقع شود، این مسئله از خلاءهای موجود در نمایشگاههای هنری ما محسوب میشود امیدوارم حضور نمایشگاه گردان در کنار مدیر گالری که بسیار موثر است در برگزاری نمایشگاههای هنری
جای خود را باز کند.
او افزود: بدون تردید میتوان گفت آینده روشنی را در زمینه هنر عکاسی شاهد خواهیم بود به ویژه آنکه در حراجهای دوبی و تهران هم هنر عکاسی جای خودش را باز کرده است و برگزاری چنین نمایشگاههایی به حضور قویتر هنر عکاسی در جریان حراجهای هنری کمک میکند.
علیرضا سمیع آذر مدرس تاریخ هنر ومدیر اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران ضمن اشاره به آنکه این نمایشگاه به بهترین وجه نشان دهنده رشد عکاسی معاصر ایران است؛ گفت: در این نمایشگاه کیفیتهای ارتقا یافته، جنبه مفهومی عکسها و جنبه زیباشناختی آنها کاملا مشهود است. در واقع این نمایشگاه یکی از معاصرترین نمایشگاههای گروهی است که میتواند به عنوان یک کارنامه و دستاورد عکاسان معاصر کشور به خصوص آنهایی که سلیقه هنری بیشتری دارند مورد ارزیابی قرار گیرد و برآیند عکاسی ما با همه تلاطم، تنوع و گوناگونیهای ذهنی عکاسان باشد.
او اضافه کرد: هنر عکاسی با توجه به شرایط تاریخی و فنی خاص خودش موفقیت قابل توجهای در مارکت هنر ایران داشته است. اگر به صحنههای بین المللی عکس و به حراجیهای بزرگ دنیا در نیویورک و لندن هم نگاه کنیم و حجم فروش و رکوردهای فروش عکسها را با نقاشی مقایسه کنیم میبینیم فاصله آن از ایران کمتر نیست و حتی در منطقه به طور مشخص حراج کریستیز برای نمونه در پانزدهمین دوره آنکه چند روز پیش شاهد آن بودیم میبینیم که تعداد عکاسان ایرانی از مجموع تعداد عکاسان ۲۰ کشور دیگر مثل مصر، ترکیه، لبنان، مراکش، عراق و… کمتر نیست و رکورد فروش عکس ایران هم از آنها کمتر نیست بنابر این
میتوان گفت درخششهایی که ما در حوزه نقاشی داشتیم با یک تناسبی در حوزه عکس هم وجود دارد و مارکت عکس رو به رشد است.
سید هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر شهرداری تهران و حامی اصلی این نمایشگاه با اشاره به آنکه موسسه تصویر شهر تاکنون نمایشگاههای مختلف عکس در گالری پردیس ملت برگزار کرده گفت: تفاوت و ویژگی خاص این نمایشگاه با نمایشگاههای قبلی، چیدمان و انتخاب عکس هاست که به عهده خود عکاسان بوده، طبیعی است آنچه سینه آویز دیوار گالری میشود گنجینهای بینظیر از تاریخ معاصر ایران است که توسط هنرمندان عکاس ثبت شده است. این عکسها در ژانرها و گونههای متفاوت تاریخی، خبری و هنری هستند. ما در این نمایشگاه آثار بدیع و بینظیری را شاهد هستیم، فکر میکنم نمایشگاه مورد توجه
زیادی از سوی مخاطبان قرار گیرد زیرا تنوع موضوعی جذابیت دو چندانی در آن ایجاد کرده است.
او افزود: برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند به بهبود اقتصاد هنر و اقتصاد عکس کمک کند. هرچه صنعت عکاسی فراگیرتر شود ارزش کار هنری افزایش مییابد و خریدار آن نیز بیشتر میشود زیرا تفاوت بین یک عکس هنری با یک عکس معمولی که هر کسی میتواند آن را بگیرد مشخص میشود. کمپوزیسیون، نورپردازی، فضا سازی و نگاه عکاس به سوژه باعثمیشود عکس عکاسان پیشکسوت و حرفهای ارزش و جایگاه خودش را پیدا کند.
سیف الله صمدیان عکاس و فیلمبردار که با چهار قطعه عکس از مجموعه «احمد شاملو» در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: در این نمایشگاه برآیند خوبی ازهنر عکاسی امروز ایران را شاهد هستیم. امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه این روند را ادامه دهند و آثار ارزشمندی را خلق کنند.
او اضافه کرد: بسیاری از مردم حاضرند برای پوسترهایی با سطح منزلت بصری پایین یا نقاشیهای کپی میلیونها تومان پول خرج کنند اما عکس را در خانههایشان نمیپذیرند. پس با بستر سازی مناسب در این زمینه و با تعیین قیمتهای مناسب برای آثار میتوان کمک کرد که اقتصاد هنر عکاسی رشد کند.
او در مورد آثاری که دراین نمایشگاه ارائه داده است گفت: چهار قطعه عکس سیاه و سفید این نمایشگاه متعلق به مجموعه «احمد شاملو» برای ۲۰ سال پیش است. در آن زمان امکان زمانی و شانس فرهنگی داشتم که به منزل احمد شاملو روم و مجموعه عکسی از آن تهیه کنم.
آرمان استپانیان هنرمند عکاس با دو اثر «حضرت مریم» و «شازده» در این نمایشگاه شرکت کرده است، او ضمن اشاره به سطح بالای آثار در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار فوق العادهای از لحاظ سطح کیفی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در عرصه هنر عکاسی هستیم.
او اضافه کرد: در این نمایشگاه دو اثرارائه دادهام. اثر «حضرت مریم» که بر مبنای اثر «مادونا» رافائل است و اثر «شازده» که مهر شازده خانم بر روی آن زده شده و چاپ دیجیتال بر روی بوم است، این دو اثر مربوط به سال ۹۱ و ۹۲ میباشد.
٣۶ عکاس حاضر در این رویداد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آزاده اخلاقی، کورش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسکویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توکلی، صادق تیر افکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنهزاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمد رضا شریفزاده، بهنام صدیقی، سیف الله صمدیان، کیارنگ علایی، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان، علیرضا فانی، کتایون کرمی، محمود کلاری، مجید کورنگ بهشتی، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، رومین محتشم، مهدی مقیمنژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانیزاده، علی ناجیان، مهرداد نراقی، حامد نوری،
داریوش نهداران، مهدی وثوق نیا
به روایت عکاسان معاصر ایران تا۲۲ آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است و علاقمندان مى توانند همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ از این نمایشگاه واقع در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، رو به روی کردستان سینما گالری پردیس ملت، طبقه ۲ - دیدن نمایند.