خبرگزاری کار ایران

جادوی صحنه به چاپ چهارم رسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۵۸

«جادوی صحنه» اولین کتاب از سری کتاب‌های تئاتر ایران در گذر زمانبا هدف مکتوب کردن تاریخ شفاهی تئاتر ایران است که تا امروز هشت جلد از این مجموعه منتشر شده.

ایلنا؛ «جادوی صحنه»، روایتی از زندگی تئاتریِ «عزت‌الله انتظامی» که در سال ۱۳۸۳به‌قلم اعظم کیان‌افراز تألیف و تدوین شده بود، اکنون به چاپ چهارم رسیده است.

به‌گزارش ایلنا؛ «جادوی صحنه» اولین کتاب از سری کتاب‌های تئاتر ایران در گذر زمانبا هدف مکتوب کردن تاریخ شفاهی تئاتر ایران است که تا امروز هشت جلد از این مجموعه منتشر شده.

این کتاب در پنج بخش، زندگی تئاتریِ عزت‌الله انتظامی را بررسی می‌کند و مشتمل بر گفت‌وگوی مفصلی است که با او انجام شده، به‌انضمامِ فصل «پیش‌پرده‌خوانی در ایران» که موضوع پایان‌نامه‌ی انتظامی بوده است. مقدمه‌ی کتاب را نیز زنده‌یاد حمید سمندریان نوشته است.

در بخش اول کتاب مؤلف به بررسی زندگی و چگونگیِ آغاز به‌ کارِ عزت‌الله انتظامی، پیوستن او به تئاتر فردوسی زیر نظر عبدالحسین نوشین و سفرش به آلمان می‌پردازد. بخش دوم گفت‌وگوی مفصلی را با او در بر می‌گیردکه با جزئیات دقیق، خاطرات انتظامی را بازگو می‌کند و خواننده را با نگاه او به مقوله‌ی نمایش آشنا می‌سازد.

بخش سوم کتاب به پایان‌نامه‌ی تحصیلی دوره‌ی کارشناسی انتظامی در رشته‌ی هنرهای نمایشی با عنوان «پیش‌پرده‌خوانی در ایران» اختصاص دارد که آن را در سال ۱۳۵۱ به‌ راهنمایی دکتر پرویز ممنون نگاشته است. در بخش چهارم با عنوان «نگاه منتقدان»، سه عنوان از نقدهای چاپ‌شده بر نمایش‌های او آورده شده‌اند. آخرین بخش کتاب به معرفی نمایش‌های صحنه‌ای و تلویزیونیِ عزت‌الله انتظامی می‌پردازد.

استاد سمندریان در مقدمه‌ی این کتاب نوشته است: «وقتی به زندگی بازیگر بزرگی چون عزت‌الله انتظامی فکر می‌کنی، به زندگی پرتب و تاب او، به آغاز راهش در وادی هنر، به شروع «پیش‌پرده‌خوانی»، به بردباری و تحمل انواع سرزنش‌های اجتماعی - که رایج مردم آن روز و نسل قبل از او بود - به قضاوت‌های بی‌رحمانه و بازدارنده اکثر مردمی‌که آن روزها برای هنر بازیگری جز ابتذال و انحراف اخلاقی معنای دیگری قائل نبودند و به هنر به چشم دیگری جز وسیله تفریح نمی‌نگریستند، و آن وقت نوجوان پرشوری را می‌بینی که یک تنه تمام ضربت‌های سنگین و‌ متلاشی‌کننده را تحمل می‌کند و بالأخره قدم در راهی می‌گذارد که او را به رشد و تعالی می‌رساند، آن وقت احساس می‌کنی با انسانی برخورد کرده‌ای که باید بی‌تردید او را جزء «استثناها» بدانی. در شمار کسانی‌که هر نوع فشار سنگین و هولناکی را تحمل می‌کنند تا بتوانند ذره‌ذره به الماس تبدیل شوند.»

چاپ چهارم این کتاب از سوی انتشارات افراز با قیمت ۲۲۰۰۰تومان در ۳۵۲ صفحه روانه‌ی بازار کتاب شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز