خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان:

نباید تفاوتی در جنسیت افراد برای اشتغال در بخش‌های دولتی و خصوصی قائل شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۵۲

استاندار زنجان با اشاره به اهمیت اشتغال زنان گفت: نباید در اشتغال بانوان در کلیه بخش های دولتی و خصوصی تفاوت جنسیتی قائل شد.

زنجان _ ایلنا: استاندار زنجان گفت: زنان مهم‌ترین رکن خانواده در جامعه محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، جمشید انصاری، استاندار زنجان در چهارمین جلسه کارگروه امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به اینکه طی ۲ دهه اخیر، زنان جزء گروه‌های خاص جامعه محسوب شده و در تصمیمات دولتی نگاه ویژه‌ای به این قشر می‌شود گفت: سه دیدگاه مشخص درخصوص زنان در جامعه وجود دارد که آنان را از سایر اقشار متمایز می‌کند. در اولین دیدگاه زنان مهم‌ترین رکن خانواده محسوب شده و در این دیدگاه نگاه به زن بین سایر ارکان خانواده بسیار متعالی می‌شود. در دیدگاه دوم زنان عنصر آسیب پذیر جامعه معرفی شده و نگاه‌های حمایتی ویژه‌ای می‌طلبد و در دیدگاه سوم، زنان را عنصر آسیب رسان جامعه می‌داند و نگاه کنترلی دارد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه نگاه حمایتی در کنار نگاه تکریمی و بصورت مکمل، موجب ارتقاء جایگاه زنان درجامعه می‌شود، ابراز امیدواری نمود با اجرا و تقویت برنامه‌ها و سیاست‌های مفید برای بانوان، شاهد برابری این قشر در حقوق و جایگاه باسایر اقشار جامعه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی نوعی سرمایه گذاری برای نظام است و هزینه محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه مناسب جهت اشتغال و فعالیت بانوان، موجب ایجاد انگیزه در جامعه شده و رشد این قشر را به دنبال خواهد داشت.

مقام عالی استان در ادامه با انتقاد از اختصاص سازی برخی امکانات برای بانوان، این اقدام را موجب محروم سازی بانوان از استفاده از امکانات جامعه دانست و افزود: علیرغم اینکه زنان در تحصیلات دانشگاهی درصد بالاتری از مردان را به خود اختصاص داده‌اند اما سهم زنان از نیروهای فعال جامعه بسیار اندک است و در اشتغال نیز سهم قابل توجهی ندارند.

انصاری با بیان این مطلب که: شرایط اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که زنان ناچار به مشارکت در تامین معاش خانواده هستند، گفت: در کلیه بخش‌های دولتی و جذب نیروی کار در مشاغل عمومی نباید تفاوتی در جنسیت افراد قائل شد و در بخش‌های خصوصی نیز با تشویق و ترویج باید امکان حضور بانوان را فراهم نمود زیرا این قشر از جامعه، اموزش دیده و توانمند شده‌اند و نباید با ایجاد محدودیت‌ها، حقوق بانوان صلب شود.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر می‌خواهیم برای کل خانواده‌ها برنامه ریزی کنیم، نباید برنامه‌ها تنها به قشر بانوان معطوف شود و بر اساس سیاست‌های کلان دولت، در این کارگروه نیز باید حوزه برنامه ریزی برای خانواده و بانوان را از یکدیگر تفکیک کنیم.

در ادامه این جلسه آوازه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گزارشی آماری از وضعیت زنان استان ارائه نمود و گفت: زنان استان نیمی از جمعیت کل استان را شامل می‌شوند و بر اساس آمار سال ۹۰، بیش از ۶۲ درصد زنان در شهرهای استان ساکن شده‌اند و رشد باسوادی زنان استان تا ۹۰درصد، شکاف تحصیلات بین زنان و مردان را کاهش داده است.

آوازه اظهار داشت: زنان استان از وضعیت بهداشتی و آموزشی بسیار مطلوبی در جامعه و در استان برخوردارند، به گونه‌ای که بیش از ۲۸درصد اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان را بانوان تشکیل داده‌اند.

مدیرکل امور بانوان استانداری از افزایش تعداد بانوان حافظ کل قران کریم از ۳ نفر در سال ۸۷ به ۷۷ نفر در سال ۹۲ خبر داد و افزود: سهم بانوان استان در بخش کشاورزی ۴۵درصد و نرخ اشتغال زنان استان ۹۰ درصد است و بانوان زنجانی در نرخ مشارکت اقتصادی، بالا‌تر از نرخ کشوری حضور دارند.

وی در پایان به طرح‌ها و مطالعات انجام شده در سالهای اخیر در حوزه بانوان اشاره نمود و گفت: تحکیم، تعالی و تقویت نهاد خانواده، سند راهبردی توسعه بخش بانوان، سند برنامه جامع توسعه امور زنان از اصول حاکم بر تدوین برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه می‌باشد و با همین رویکرد، طرح‌هایی از قبیل: طرح آموزشی رحمت ویژه زنان خانه دار، طرح مطلع مهر، طرح توانمندسازی دختران روستایی در استان به اجرا گذاشته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز