خبرگزاری کار ایران

آموزش نشانه‌شناسی اجتماعی در شهرکتاب

کد خبر : ۱۱۵۹۹۶

دورهٔ آموزشی نشانه‌شناسی اجتماعی با تدریس فرزان سجودی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

ایلنا: نشانه‌شناسی اجتماعی یکی از رویکردهای معاصر در در حوزهٔ نشانه‌شناسی است که به جای نشانه بر نشانه‌سازی و در نتیجه بر فرآیند معنا‌پردازی در بستر اجتماع و فرهنگ تأکید دارد. در نشانه‌شناسی اجتماعی نشانگی نزد انسان اساسا پدیده‌ای اجتماعی است و دارای منابع، نقش‌ها، بافت‌ها و تاثیرات اجتماعی. نشانه‌شناسی اجتماعی به معانی اجتماعی می‌پردازد که از طریق کلیت صورت‌های نشانه‌ای، از طریق متون و هر نوع عمل نشانه‌ای در جوامع انسانی و در همهٔ دوره‌های تاریخیشان شکل گرفته‌اند. نظام‌های متفاوت بازنمودی ایدئولوژی‌هایی را با خود همراه دارند، یعنی شیوه‌های متفاوت و متعارض فهم جهان که به گونه‌ای قهری از یک گروه اجتماعی بر گروه‌های دیگر تحمیل می‌شود و این در جهت حفظ منافع گروه و یا متقابلا در جهت مقاومت است. آنچه این مجموعه‌های ایدئولوژیکی را شکل می‌دهد عبارت است از: الگوهای کنش و الگوهای رابطه‌ای. از این دیدگاه زبان بخشی از بافت اجتماعی است و نمی‌توان آن را بدون توجه به دیگر نظام‌های بازنمایی مطالعه کرد. لذا از منظر نشانه‌شناسی اجتماعی تحلیلگر باید به تحلیل نشانه‌های کلامی و غیر کلامی در بافت مشخص و مطابق با ایدئولوژی مشخص بپردازد و این مطابق خواهد بود با نظام ارزشی جامعه‌ای که این نشانه‌ها در آن تولید می‌شود و همچنین گروه اجتماعی که آن‌ها را به کار می‌گیرد. رویکرد تحلیلی به مطالعه متن، گفتمان و ایدئولوژی می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، در این دوره به پایه‌های نظری نشانه‌شناسی اجتماعی و مفاهیم بنیادی آن و سپس به اختصار به دستاوردهای مهم و نشانه‌شناسان شاخص اجتماعی در حوزه‌های مختلف پرداخته می‌شود.

این دورهٔ آموزشی روزهای شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود آغاز آن دوم آذر ۱۳۹۲ است و علاقه‌مندان به حضور در این دورهٔ آموزشی فقط تا ۲۰ آبان فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچهٔ سوم مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

آشنایی با مبانی نشانه‌شناسی برای شرکت‌کنندگان این دوره‌ الزامی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز