خبرگزاری کار ایران

پروفسور سید حسن امین:

ماده تاریخ فقط به روایت استاد نظمی تبریزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۴۴

در فن سرایش ماده تاریخ در ایران، استاد نظمی بی‌مانند و بی‌نظیر هستند و نتیجه این تلاش‌ها و سرایش‌های ارزشمند به خوبی در کتاب ۲۰۰ سخنور ایشان گردآوری و ذکر شده است.

ایلنا: پروفسور سید حسن امین، ضمن تکریم مقام ادبی استاد علی نظمی تبریزی، وی را بی‌نظیر‌ترین فرد در سرایش ماده تاریخ معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا پروفسور سید حسن امین که در کنگره ملی نکوداشت استاد علی نظمی تبریزی سخن می‌گفت تاکید کرد: باور دارم در فن سرایش ماده تاریخ در ایران، استاد نظمی بی‌مانند و بی‌نظیر هستند و نتیجه این تلاش‌ها و سرایش‌های ارزشمند به خوبی در کتاب ۲۰۰ سخنور ایشان گردآوری و ذکر شده است.
وی افزود: استاد نظمی تنها کسی هستند که علاوه بر تاریخ‌های خاص، برای مناسبت‌های فرهنگی هم ماده تاریخ گفته‌اند و این اقدام در حوزه ادبیات و فرهنگ کاری بسیار متفاوت و ماندگار است.
امین با اشاره به شعر حافظ و با خواندن بیت «خوشا تبریز و وضع بی‌مثالش / خداوندا نگهدار از زوالش» تبریز را شهری ارزشمند و تاریخی معرفی نمود و به صاحت ادب و فرهنگ این شهر ادای احترام نمود.
به گفته وی، برگزاری این کنگره نشان دهنده اهمیتی است که مردم تبریز برای مفاخر خود قائل هستند و توجه به این نکته در این زمانه بسیار باارزش و ستودنی است.
مدیر مجله حافظ همچنین با اشاره به نام و تخلض استاد نظمی، نظم را واژه‌ای دوپهلو با دو معنای نظم و ترتیب و سرایش نظم در برابر نثر معرفی کرد و گفت: هر دو معنای یاد شده برای این شاعر گرانقدر مصداق معنایی داشته و ایشان این ویژگی‌ها را در دل خود و اشعارشان دارند؛ استاد نظمی زندگی سراسر نظم و انسجامی داشته و قادر هستند مفاهیم ارزشمند را به خوبی به رشته نظم بکشند.
پرفسور امین با اشاره به بیت خود استاد نظمی در خصوص سبک سرایش شعر وی گفت: «نظمی به سخن شهره آفاق نمی‌شد / گر پیروی از سعدی شیراز نمی‌کرد» و افزود: در ادب و فرهنگ ما هر فردی، خط نوشتار و سرایش منحصر به فردی داشته و هیچ کس شبیه به دیگری نیست؛ با این حال تاثیرپذیری استاد نظمی از سعدی شیرین سخن که کلامی سهل و مفهومی داشته، بسیار دلنشین می‌نماید.
وی با اشاره به کتاب خودشان با عنوان «دانشنامه منظوم ایران» که در ۳۰ هزار بیت روایتگر مفاخر ایران از دوره ماد‌ها تا امروز می‌باشد، گفت: در میان نام تمام بزرگان و افتخارآفرینان و چهره‌های ارزشمند کشور در ادوار مختلف، نام استاد علی نظمی تبریز هم می‌درخشد و این ثمره تلاش و پشتکار و ذهن پرمعنای ایشان بوده است.
پروفسور سید حسن امین در خاتمه از اینکه به نمایندگی از فرهنگ آوران و ادب دوستان ایران زمین در این آیین نکوداشت شرکت کرده، ابراز خرسندی کرد و گفت: شهریار شهیر‌ترین و محبوب‌ترین شاعر معاصر کشور است و مایه مباهات است استاد علی نظمی تبریزی پس از شهریار، طلایه دار کلام منظوم در این دیار و در کل کشور بوده و ضمن سرایش و تحقیق، با تاسیس انجمن ادبی «بزم سخن» در تلاش است زمینه آگاهی علاقمندان جوان ادبیات در شهر تبریز را نیز فراهم نماید.
لازم به ذکر است پروفسور سید حسن امین در آذر ۱۳۲۷ در خانواده‌‌ای اهل علم و معرفت و شعر و ادب در خاندان امین‌الشریعه سبزواری پا به عرصه وجود گذاشت. از کودکی با شعر و ادب آشنایی یافت. در پنج سالگی به دبستان و در هفده سالگی به دانشگاه رفت و هم‌زمان از گنجینهٔ ادب و حکمت ایران بهره‌ها برد.
نخستین کتابش را در شانزده سالگی چاپ و منتشر نمود. مدارج کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد را در دانشگاه تهران و دکتری تخصصی و پروفسوری را در دانشگاه گلاسگو در انگلستان طی کرد.
پنجاه عنوان کتاب و بیش از دویست مقاله پژوهشی به زبان‌های فارسی و انگلیسی نوشته و چهار مجله معتبر ادبی از جمله مجله معتبر حافظ را سردبیری کرده است.
ترانه فرشتگان، بازتاب اسطوره بودا در ایران و اسلام، افکار و احوال حاج ملاهادی سبزواری، کارنامه غنی، فردوسی و شاهنامه، حقوق بشر و کثرت گرایی دینی، حقوق بیمه دریا، ادبیات معاصر ایران، تاریخ حقوق ایران، دانش‌نامه شعر، ایران نامه: تاریخ منظوم ایران، ارجوزه‌های طب سنتی ایران از جمله تالیفات پروفسور سید حسن امین طی سال‌ها فعالیت ارزشمند فرهنگی و ادبی و تحقیقاتی ایشان است.
کنگره ملی نکوداشت استاد علی نظمی تبریزی به منظور پاسداشت این شاعر غزلسرای معاصر از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز