خبرگزاری کار ایران

انتشار ترجمه‌های عربی و کردی خاطرات رسمی جلال طالبانی

کد خبر : ۱۱۵۵۳۲

عرفان قانعی فرد به ۱۷ کشور جهان سفر کرده و با بیش از ۵۰۰ تن از موافقان و مخالفان جلال طالبانی دیدار و گفت‌و‌گو داشته که حاصل آن را در جای جای این کتاب مورد بهره برداری قرار داده است،

ایلنا؛ ترجمه‌های عربی وکردی خاطرات رسمی جلال طالبانی؛ زندگی وخاطرات جلال طالبانی، چهره‌ نامی کردستان عراق و رئیس جمهور این کشور، در کتابی با عنوان «پس از شصت سال» نوشته عرفان قانعی فرد از سوی انتشارات دارالعرفا به بازار کتاب کشورهای عربی و نیز مناطق کردنشین عرضه شد و رسانه‌های کردستان عراق در این باره، اخبار متفاوتی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ عرفان قانعی فرد، مولف کتاب، در مقدمه آورده است که برای تدوین این اثر علاوه بر سرکشی به کتابخانه‌های تهران و سوریه و واشنگتن و عراق نزدیک به ۱۷ کشور جهان و دیدن کوهی از اسناد، با بیش از ۵۰۰ تن از موافقان و مخالفان جلال طالبانی دیدار و گفت‌و‌گو کرده و حاصل آن را در جای جای کتاب مورد بهره برداری قرار داده است، کاری که پیش از این ویلیام شوکراس در کتاب آخرین سفر شاه انجام داد و بعد‌ها علی رهنما در کتاب زندگی نامه دکتر علی شریعتی و چند سال قبل هم عباس میلانی در کتاب معمای هویدا که تمامی این آثار به زبان انگلیسی نوشته شده و بعد‌ها برگردان فارسی شدند.

مولف سعی کرده است، برای تک تک نوشته‌هایش سندهای کتابخانه‌ای یا گفت‌و‌گو با شخص ارائه کند. در انتهای جلد اول کتاب اسامی ۷۶ شخصیتی که از گفت‌وگوهای آن‌ها در کتاب بهره برده شده آمده است. در کنار آن ارائه فهرستی دقیق از ۱۶۰ منبع انگلیسی، ۷۵ منبع عربی، ۸۲ منبع کردی و ۱۶۳ منبع فارسی به همراه ده‌ها روزنامه و مجله فارسی و انگلیسی و سا یت‌ها اینترنتی آمده است که از پژوهش گسترده و طاقت سوز مولف برای رفتن به عمق رخدادهایی که در زندگی و زیست سیاسی و شخصی طالبانی تاثیر گذار بوده‌اند، خبر می‌دهد. آشنایی مولف با زبان‌ها عربی، فارسی وکردی وانگلیسی کمک موثری در فهم و درونی کردن این اسناد و نوشته‌ها و در ‌‌نهایت تزریق آن به متن کتاب کرده است.

پس از اعلام رسمی در رسانه‌های حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، مبنی بر انتشار کتاب، در یادداشتی به نوشته دکتر کمال فواد و ماموستاعمر ناظم دباغ(ناظران پروژه) بر این کتاب هم چنین آمده است که علاوه بر منابع ومآخذ موجود و اسناد رسمی و معتبر، از سه نوع روایت ونگاه مختلف مورد قیاس و سنجش قرار گرفته است که در روش‌شناسی تاریخ نگاری نوین - به صورت شفاهی - امری مرسوم است: از نگاه ۱۴۹ نفر از دوستان، همشهریان، همکاران یا رقبای حزبی، از نگاه ۹۶ نفر از چهره‌های سیاسی مشهور جهان معاصر، واز نگاه ۱۸۶ نفر از روشنفکران، استادان دانشگاه و روزنامه نگاران که همه این‌ تلاش‌ها سبب شده است تا تصویری همه جانبه و به قول نوینسده، کمتر صفر و صدی از طالبانی به دست داده شود.

جلد اول زندگی و خاطرات جلال طالبانی که دوران ۱۹۳۳ تا ۱۹۶۶ را دربرمی‌گیرد، در هفت فصل تدوین شده است. اثری که نویسنده برای نگارش آن از مشورت یکی از استادان شناخته شده سیاست و تاریخ در دانشگاه‌های امریکا بهره برده. دکتر نادر انتصار مشاور تدوین این کتاب پژوهشی بوده است. در فصل اول دوران تولد و کودکی وی(سال‌های دهه ۴۰ میلادی) مورد بحثوبررسی قرار می‌گیرد و در فصل دوم که با عنوان گذر از مکتب نخست نامگذاری شده است، سالهای ۴۰ تا ۴۷ میلادی و زندگی و زیست طالبانی در این دوران مورد مداقه قرار گرفته است. در جست‌و‌جوی اندیشه دگر عنوان فصل سوم کتاب است که به آغاز فعالیت سیاسی طالبانی می‌پردازد. در فصل چهارم که با عنوان «امید صوفی و کاشانه پیر» تدوین شده، سه سال از فعالیت‌های جدی‌تر وی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. فصل‌های ۵ و ۶ با عناوین، «حکایت در گرداب هائل» و «فردای پیشگاه حقیقت» تحولات زندگی طالبانی در سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۳ را مورد ارزیابی قرار داده است.

آخرین فصل کتاب با عنوان «عهد ابراهیم در آتش» تحولات سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده سعی کرده است در خلال تمامی این فصول علاوه بر پرداختن به زندگی شخصی و حرفه‌ای(سیاسی) طالبانی و از قبل روایات وپاسخ‌های وی، در نگاهی مختصر و مفید و تحقیقی، خلاصه‌ای از تاریخ معاصر کردستان و رویدادهای مهم عراق و خاورمیانه را مورد اشاره قرار دهد تا از این طریق خواننده را با بسترهای مهم‌ترین رخدادهای دوران کاری طالبانی آشنا سازد. ۸۰ تصویر از شخصیت‌ها و رخدادهای تاثیر گذار بر زندگی طالبانی به همراه ۵۰ تصویر از مقاطع مختلف زندگی این چهره نامی عرصه سیاسی و اجتماعی وفرهنگی عراق از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

جلد اول آن به زبان فارسی توسط نشر علم در اردیبهشت ۱۳۸۸ منتشر شد که ۳ بار به چاپ رسید و جلال طالبانی در پیامی اختصاصی ان را به روشنفکران و اهل قلم شرکت کننده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اهدا کرد. پیام وی که از شبکه‌های خبری عراق و ایران منتشر شد، اظهار داشته بود «برای افتتاح این نمایشگاه مهم و تأثیرگذار که آثار همه نویسندگان، محققان، مترجمان، شاعران و اهل فرهنگ ایران در آن فضای خجسته عرضه شده است، به شما صمیمانه تبریک می‌گویم. هر چند خواسته قلبی‌ام حضور در این نمایشگاه بود اما به علت مشغله زیاد، سعادت زیارت آثار شما و زحمت و کوشش شما در عرصه فرهنگی و دیدار با اهل قلم ایران نصیبم نشد. من هم به نوبه خود کتاب خاطراتم(پس از ۶۰ سال) را در این نمایشگاه عرضه کرده‌ام که یادگار و هدیه‌ای کوچک به اهل فرهنگ و تاریخ است. به امید موفقیت و پیروزی شما در این شغل شریف که مرز و زمان و مکان نمی‌شناسد و چراغی است برای روشن کردن فکر و اندیشه بشریت.»

همچنین در ۱۰ خرداد ۱۳۸۹، جلسه سخنرانی و نقد «کتاب خاطرات جلال طالبانی» رئیس جمهور عراق نوشته و تحقیق «عرفان قانعی فرد»، با حضور شخصیت‌های برجسته دانشگاهی و محققین تاریخ معاصر در مرکز همایش‌های سازمان اسناد کتابخانه ملی برگزار شد که صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران، در این باره بعد‌ها نوشت که «کتاب خاطرات طالبانی، گنجینه‌ای برای علاقه مندان به تاریخ کردستان است».

ترجمه‌های عربی و کردی کتاب پس از شصت سال؛ زندگی و خاطرات رسمی جلال طالبانی(جلد اول) نوشته عرفان قانعی فرد / در قطع وزیری، گالینگور، ۱۰۵۶ صفحه همراه با تصاویر قدیمی توسط موسسه العرفای لبنان منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز