خبرگزاری کار ایران

اسامی نامزدهای مسابقه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۶۰

هیئت داوران ضمن معرفی نامزدهای دریافت جایزه نفرات برگزیده بخش‌‌های مختلف دوره دوازدهم، بیانیه این دوره را نیز منتشر کرد.

ایلنا: نامزدهای دریافت جوایز بخش‌های مختلف دوازدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، هیأت داوران دوازدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر پس از بررسی آثار رسیده متقاضیان شرکت درمسابقه یادشده، نامزدهای دریافت جایزه را در گرایش‌های مختلف به شرح زیر اعلام کردند:

در بخش گزارش: سیعد محبی از ماهنامه نمایش، ساسان پیروز از سایت نمایشگر و ندا آل طیب از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا).

گفتگو: علی رستگار از روزنامه بانی فیلم، مهین صدری از ماهنامه الف و فرزانه ابراهیم‌زاده از روزنامه شرق.

یادداشت: حمیدرضا قنبری با دو اثر از ماهنامه صحنه و روزنامه تهران امروز و علی رستگار از روزنامه بانی فیلم.

نقد: سعید محبی از ماهنامه نمایش، هومن نجفیان از هفته‌نامه هنرمند و میلاد نیک آبادی از ماهنامه نمایش.

مقاله: صادق رشیدی از نشریه فرهنگ ارتباطات، افشین خورشد باختری از سایت نمایشگر و نیایش پور حسن از نشریه همایش حفاظت و مرمت آثار تاریخی.

عکس: اعظم شادپور، سعید اردکانی مقدم و شرمین ولی محمد(در این بخش مسعود پاکدل مشاور هیات داوران بود.)

ترجمه: در این بخش، هیچ اثری به دبیرخانه انجمن ارائه نشد.

در بیانیه هیأت داوران دوازدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، متشکل از حمیدرضا اردلان(معاون فرهنگی وهنری خانه هنرمندان ایران واستاد دانشگاه در رشته هنر)، حمیدرضا مدقق(منتقد و استاد دانشگاه در رشته روزنامه نگاری) و مجید رضاییان(مشاور رییس و دبیر شورای عالی ارتباطات و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واستاد دانشگاه در رشته علوم ارتباطات) آمده است:

یکم: باز، باز شد هوای دم گرفته و نفس ها باز، باز شد تا فرش قرمزی پهن شود برای نمای آزادی تا رسانه و نمایش کم جان ما، نفسی تازه کنند، و فضایی را باز.

راستی! نفس اگر نبود جان آدمی به چه می ارزید؟ و نیک تئاتر و رسانه ی این بوم و بر، اگر شرایط تنفس نیابد، از چه رو برابر جان بی مقدارش، مویه کنیم؟ این دو عرصه را، آزادی اصل اول بایدش. نمایش و مطبوعات، بدون آزادی، مانند برخی از پیشین سال های اخیر، آب در هاون کوبیدن است.

این بار اما، آزادی چون نسیمی در فضای اعتدال وزیدن گرفته و ما خوب قدرش را می دانیم البته!

دوم: باز، باز شد هوای دم گرفته و نفس‌ها باز، باز شد تا اراده‌های در میدان و خانه نشین، پیکر نحیف نمایش و رسانه را قوت بخشند و فضایی را باز.

آری! چه آن‌ها که پرواز کردند و اینک در میان ما نیستند و چه آن‌ها که در خانه‌ها به انتظار نشستند، همه باید به صحنه بیایند، با نو آوری‌ها و خلاقیت هایشان، تا رسانه‌ی نمایش، باز هوای آزادی را تجربه کند و نیک، به روزهای درخشانش بازگردد و ما قد کشیم پا به پای رسانه‌ی نمایش البته!

سوم: باز، باز شد هوای دم گرفته و نفش‌ها باز، باز شد تا نوری ولو معتدل بر قلم‌ها بتابد و ادبیات خاک خورده نمایشی، ورق خورد و فضا و دفتری را کند باز.

نویسندگان عرصه نمایش و رسانه، صاحب قلمانی هستند که ابتدا می‌پویند و بعد می‌نگارند؛ پس، نگار نگاشتن، پویندگی است که تنها با محوریت قلم و پاس داشتن حرمت آن میسر می‌شود.

قلم‌ها می‌شکنند اگر نتوانند نوشتن را. ادیبان نمایش و روزنامه‌نگاران مطبوعات و رسانه، جز در آماده شدن بستر نوشتن، خواهش افزون‌تری ندارند. با قلم است که نمایش قد می‌کشد و مطبوعات قادر خواهند شد این نمای قد کشیده را به نیکو ترین شکل، بازتاب دهند و صحنه‌ای بیافرینند دیگرگون البته!

با این سه نکته تحلیلی از شرایط تئاتر امروزین و رسانه‌های حامی ولی کم رمق آن، به نظر چنین می‌آید که چراغی که ۱۶ سال است با مرارت روشن مانده و گاه کم سو شده، اما همچنان امید به فروغ آن می‌رود؛ آنچه گفتیم اندکی بود از هزاران و بسیاران. اما بزرگان نیک گفته‌اند که؛ مرجع همواره ضمیر خود را می‌یابد.

۱ - با این تحلیل هیات داوران معتقد است؛ آثار رسیده در زمینه خبر و گزارش خبری، همچنان از فقدان سوژه برای جریان سازی محروم بوده اند و صریح تر آنکه، گاه گزارش‌های خبری ارسالی، تنها به جمع بندی‌های خبری مانند بود.

۲ - آثار رسیده در زمینه گزارش، با وجود آنکه در حد انتظار نبود، اما به نظر می‌رسد که زمینه رشد آن محیا شده و به استاندارد‌های حرفه‌ای نزدیک تر شده است. تنها اینکه هیات داوران انتظار دارد تا روزنامه‌نگاران به گزارش‌های تحلیلی و تحقیقی بیش از پیش توجه کنند.

۳ - خوشبختانه آثار رسیده در زمینه نقد و مقاله، باعثشد تا تحسین هیات داوران را به روزنامه نگاران و صاحب قلمان این رشته تقدیم سازد. آثار این رشته جدای از انتخاب سوژه‌های مناسب، از پرداخت مناسب، اطلاعات کافی، ارزیابی‌های اصولی و نگاه نو و خلاقانه برخوردار بودند که می‌تواند در سال‌های پیش رو، رشد افزون‌تری داشته باشد.

۴ - آثار ارسالی در زمینه عکس و استقبال شایسته به نسبت سال‌های پیشین، جای امیدهای تازه را فراهم می‌کند و بر دامنه دلگرمی‌ها می‌افزاید. با این وجود کیفیت آثار متناسب با کمیت آثار نبود. عکس‌ها از خلاقیت‌های لازم در کادر بندی، انتخاب سوژه و رنگ مناسب کمتر برخوردار بود و در همین جا هیات داوران پیشنهاد می‌کند تا عکاسان تئاتری ما نسبت به کیفیت آثار ارسالی حساسیت شایسته‌تری به خرج دهند.

در خاتمه و با امید به افزایش هوای تازه و معتدل، آرزوی بهترین‌ها و بسیار ها را برای اهالی نمایش و مطبوعات از درگاه ایزد منان داریم؛ چنین بادا!

مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر براساس شیوه کد گذاری و با حذف اسامی افراد و نشریات صورت می‌پذیرد که امسال دوازدهمین دوره از آن برگزار می‌شود؛ برگزیدگان این مسابقه عصر پنج شنبه ۹ آبان در جریان برگزاری دوازدهمین جشن سالگرد تاسیس انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معرفی و تقدیر خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز