خبرگزاری کار ایران

جشن خانه موسیقی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۶۹

محمدرضا شجریان، شهرام ناظریان، حسین دهلوی، حسین علیزاده، هوشنگ ظریف و فرهنگ شریف از پیشکسوتان حاضر در جشن خانه موسیقی بودند. همچنین در بخش‌های مختلف این جشن از فعالان در گرایش‌های موسیقی تجلیل شد.

ایلنا؛ مراسم جشن خانه موسیقی؛ چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی شب گذشته ۲۲ مهرماه با حضور چهره‌های برجسته حوزه موسیقی از قبیل محمدرضا شجریان، شهرام ناظریان، حسین دهلوی، حسین علیزاده، هوشنگ ظریف، فرهنگ شریف و غیره برگزار شد. همچنین در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز حاضر بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای مراسم حمید نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی با حضور در جایگاه از اعضای شورا و هیئت مدیره خانه موسیقی به دلیل زحماتی که برای برپایی این مراسم کشیده‌اند؛ تشکر کرد و همچنین کار هیئت داوران را در بخش ارکسترال و سنتی کاری قابل ارج و دشوار خواند.

در ادامه کلیپ یادمان هنرمندان درگذشته یکسال اخیر در حوزه موسیقی پخش شد که در میان چهرگان فقید این حوزه همایون خرم و جلیل شهناز از سرشناسان به شمار می‌آمدند. پس از آن گروه‌های موسیقی نواحی که با رقص‌های محلی و چوب‌بازی همراه شده بود به صورت تلفیقی دقایقی به اجرای قطعات مختلفی پرداختند.

در بخش بعدی این مراسم کلیپ تجلیل از ۵ هنرمند بومی عشایری موسیقی پخش شد و پس از آن با حضور یافتن کمال پورتراب، محمدرضا شجریان و داود گنجه‌ای این ۵ هنرمند که عبارت بودند از: احمد محسن‌پور، عاشیق حسن اسکندری، علیرضا رضایی آلماجوقی، بهرام مهربخش و کوروش اسدپور مورد تقدیر قرار گرفتند.

ژاله صادقی مجری این مراسم بیانیه خانه موسیقی را در بخش بعدی مراسم قرائت کرد که در آن به مشکلات فعالان این حوزه از قبیل بیکاری، وضعیت پیشکسوتان، مغفول واقع شدن فعالان موسیقی نواحی، اقتصاد هنر، جذب نسل جوان موسیقی، چرخه معیوب اقتصاد، گرانی سالن‌ها و مکان‌های اجرا و غیره اشاره شد.

همچنین اعضای خانه موسیقی در این بیانیه از وزارت ارشاد، شهرداری تهران، حوزه هنری، صدا و سیما و بخش‌های خصوصی دعوت کردند که هر چه سریع‌تر برای ساختن سالن‌های مناسب جهت اجراهای گروه‌های موسیقی اقدام کنند. همچنین دایر شدن دادسرایی ویژه برای هنرمندان و طرح مبانی کپی رایت از سوی مسئولین قضایی از دیگر خواسته‌های اعضای این صنف به شمار می‌آمد.

در ادامه برگزاری این مراسم از بانوان فعال در حوزه موسیقی تجلیل شد که عبارت بودند از: فخری ملک‌پور، گیتی وزیری‌تبار، ملیحه سعیدی، سوسن اصلانی، آذر هاشمی، مهرک صفاییه، سودابه سالم، بهناز ذاکری و معصومه مهرعلی که با روی صحنه آمدن تندیس و لوح تقدیرشان را از علی مرادخانی، حسین علیزاده و شهرام ناظری دریافت کردند.

سپس دو دختر نوجوان به اجرای قطعاتی توسط تار و کمانچه پرداختند و در ادامه در بخش مراسم تجلیل از اساتید پیشکسوت عرصه شعر و موسیقی وحید معینی کرمانشاهی(شاعر و ترانه‌سرا)، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، نصراله ناصح‌پور، یوسف پوریا و منوچهر ریاحی مورد تقدیر قرار گرفتند. در این بخش حضور چهره‌هایی همچون انوشیروان روحانی، اکبر گلپایگانی و سیمین بهبهانی(که البته پیام مکتوب او خوانده شد) در کلیپ‌های پخش شده در این بخش قابل توجه بود.

در بخش بعدی فریدون شهبازیان به عنوان نماینده هیئت داوران در جایگاه حاضر شد و ضمن اشاره به این مطلب که باید موقعیت موسیقی و موسیقی در موقعیت را از یکدیگر تمییز داد، گفت: پژوهشگران عرصه موسیقی از این نکته غافل مانده‌اند و بیشتر به جنبه‌های تاریخی موسیقی پرداختند.

وی ضمن طرح این سؤال که موسیقی ما در جهت اصالت پیشرفته است یا در جهت سرگرمی مخاطب، اظهار داشت: متأسفانه انواع موسیقی در سطوح مختلف در یکدیگر تداخل پیدا کردند و هیچ نهادی نیست که جلوی این تداخل را به قیمت حفظ موسیقی بگیرد، اگر این وظیفه ادامه پیدا بکند بدون شک ذائقه مخاطبان تنزل پیدا خواهد کرد.

شهبازیان ضمن انتقاد به تهیه‌کنندگان سودجو، در مورد وضعیت آلبوم‌های داوری شده گفت: متأسفانه اکثر آلبوم‌ها دچار ضعف آهنگسازی بودند و از راهیابی به مراحل بالا بازماندند اما جای خوشحالی و امیدواری است که گروه‌نوازی‌ها از سطح قابل قبول برخوردار بود زیرا معمولاً این گروه‌ها متشکل از جوانانی هستند که با نواختن سازهای دشوار در جهت حفظ موسیقی سنتی تلاش می‌کند و با تکنوازی‌ها و جواب‌آوازها که نیاز به خلاقیت و بداهه‌نوازی بوده‌اند ما را امیدوار کردند.

وی در پایان سخنانش خارج شدن از بحران‌های موجود در حوزه موسیقی را منوط به دو راه‌حل دانست که عبارت بودند از حمایت جدی دولت از هنرمندان تا مجبور نباشند برای تأمین معاش خود روز به روز به ارائه آثار بی‌محتواتر ترغیب شوند. دیگر اینکه تأسیس فرهنگستان موسیقی یک ضرورت است زیرا تنها در این صورت است که می‌توان دانش اساتید موسیقی را به نسل‌های بعدی آموزش داد.

در بخش پایانی این مراسم از برگزیدگان بخش ارکسترال و سنتی تقدیر شد. هیات داوران در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک و ارکسترال جایزه اول به طور مشترک به سید مهدی حسینی به خاطر آلبوم «مونودیزم» و سعید شریفیان برای آلبوم «به زمین و آفتاب» اهداء شد.

همچنین در بخش موسیقی سنتی جایزه اثر برگزیده به آلبوم «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی و خوانندگی بامداد فلاحتی اهداء شد. این در حالی بود که از غلامرضا ترابی(مدیر موسسه پیام اسلام) نیز به عنوان ناشر پیشکسوت تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز