خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ارز ۳ هزار تومانی واقعی است / با خودرو سازان خارجی برای بازگشت مذاکره کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۷۳

وی با بیان اینکه عرضه ارز توسط بانک مرکزی کافی نیست خاطر نشان کرد: هم اکنون بین قیمت ارز مبادله‌ای و قیمت ارز آزاد تفاوت چندانی وجود ندارد، چرا که برای دریافت ارز مبادله‌ای هم هزینه‌ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به متقاضی تحویل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نرخ ارز ۳ هزار تومانی را قیمت واقعی ارز دانست.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نرخ ارز دستوری تعیین نمی‌شود، اظهار داشت: پایین بودن قیمت ارز باعثواردات بی‌رویه کالاهای چینی شد درحال حاضر بهای واقعی ارز ۳ هزار تومان است و نرخ ارز دستوری تعیین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه ارز توسط بانک مرکزی کافی نیست، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بین قیمت ارز مبادله‌ای و قیمت ارز آزاد تفاوت چندانی وجود ندارد چرا که برای دریافت ارز مبادله‌ای هم هزینه‌ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به متقاضی تحویل می‌شود.

نعمت‌زاده گفت: سرمایه‌های مردم به دلیل مشکلات اقتصادی رخ داده به جای بخش صنعت و معدن روانه بازار سکه و ارز شد.

وی با بیان اینکه متوسط هزینه ایجاد هر شغل صنعتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است افزود: این هزینه به جز هزینه ایجاد شغل در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و ذوب آهن است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص محصولاتی که در بورس عرضه می‌شوند، گفت: مواد پتروشیمی که در بورس عرضه می‌شوند چند دست گشته و با قیمت بالا به دست تولیدکننده خرد می‌رسند و تولیدکنندگان مواد پتروشیمی باید بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم و خارج از بورس به صنایع پایین دستی بفروشند.

وی افزود: در چند سال گذشته درآمدهای سرشار ارزی به جای تولید صرف واردات بی‌رویه از چین شد و با واردات بی‌رویه انگیزه تولید در کشور از بین رفت.

نعمت‌زاده گفت: ثبت سفارش اولویت ۱۰ با مکانیزمی آزاد می‌شود که تولیدکنندگان هم از محدودیت و ممنوعیت واردات سوءاستفاده نکنند.

واگذاری شرکت‌ها بابت رد دیون سیاست غلطی است

وی افزود: شرکت دخانیات در برنامه واگذاری است، شرکت دخانیات از ما جدا شده اما هنوز به جایی وصل نشده است. اخیرا جلساتی داشتیم که تکلیف شرکت دخانیات مشخص شود و منتظر نظر وزیر اقتصاد در این زمینه هستیم.

وی گفت: طی هفته‌های آینده ال سی‌های هفت طرح فولادی باز می‌شود اگرچه پولی نداریم ولی تلاش می‌کنیم مشکل حل شود.

ارز مبادله‌ای هم به خودروسازان ندادند

وی گفت: ارز مبادله‌ای هم به خودروسازان ندادند. با شورای رقابت جلسه داشتیم. زد و خوردی با این شورا در یک سال اخیر داشتیم که کار درستی نبود چرا که دلیل افزایش قیمت خودرو، کاهش تولید بوده است.

با خودرو سازان خارجی برای بازگشت مذاکره کردیم

نعمت‌زاده در خصوص جلسه با خودروسازان خاطر نشان کرد: در جلسه با خودروسازان قرار شد تولید به ۹۰۰ هزار دستگاه برسد و این برنامه برای اجرا به آن‌ها ابلاغ شد.
با خودروسازان خارجی هم که از کشور رفته‌اند برای بازگشت به ایران مذاکره کرده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص طرح شبنم افزود: طرح شبنم در مقابل قاچاق ضعیف بوده است و عملا به قاچاق رسمیت داده‌ایم. طرح شبنم عملا در همه کشوهای مغازه‌ها است و ایران کد برای گمرک ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده و باعثایجاد بروکراسی در گمرکات شده است و تصمیم گرفتیم ایران کدها را جمع کنیم.

وی در خاتمه افزود: برنامه ۱۰۰ روزه بخش صنعت معدن و تجارت به رییس جمهوری ارایه شده و بخشهایی از این برنامه نیز تاکنون در قالب مصوبات دولت اجرا شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز