خبرگزاری کار ایران

رئیس دستگاه قضا:

مباحثاخلاقی در حوزه‌های علمیه کمی مغفول مانده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۹۶

تنها با منبر رفتن نمی‌توان دین را تبلیغ کرد / مدیریت صحیح باید در حوزه‌های علمیه حاکم شود / اگر ما خودمان اهل تقوا نباشیم چگونه می‌خواهیم دیگران را به تقوا دعوت کنیم.

ایلنا: رئیس دستگاه قضا گفت: گمان می‌کنم مبحثاخلاق در حوزه‌های علمیه کمی مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله آملی لاریجانی در دومین روز سفر خود به استان آذربایجان غربی در دیدار با علما، روحانیون و ائمه جماعات این استان که در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: پرسش‌ها و نیازهای جامعه نسبت به دین تغییر کرده است بنابراین باید راه‌های نوینی برای تبلیغات دین اتخاذ گردد و تنها با منبر رفتن نمی‌توان دین را تبلیغ کرد.

وی ادامه داد: البته منبرها‌ دارای جایگاهی والا در تبلیغات دین هستند و سالیان سال به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی مورد استفاده بوده‌اند اما با وجود آن‌ها بایستی راه‌های جدیدی برای تبلیغ دین به کار گرفت.

وی توضیح داد: راه‌های جدید تبلیغاتی از جمله رسانه‌های جدید ابزارهای بسیار خوب تبلیغاتی هستند که بایستی آن‌ها را به کار گرفت.

وی با بیان اینکه شناخت نیازهای مخاطبین مهم‌ترین امر در مباحثتبلیغات دین است، گفت: یک الگوی بزرگ شهید مطهری بودند که در مباحثآموزشی شناخت مخاطبین را مدنظر داشتند و زمانی که کسی به مباحثحجاب فکر نمی‌کرد مجله زن روز را که مجله به درد نخوری بود مطالعه می‌کردند تا جواب مخاطبان را بدهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر فرزندان ما بدون هیچ مشکلی جلوی تلویزیون‌ها قرار می‌گیرند و فرهنگ غربی و شرقی آن‌ها را بمباران می‌کند، گفت: مطمئن باشید اگر برای آن چاره‌ای نیاندیشیدم این فرهنگ‌ها آرام آرام به ذهن فرزندانمان رسوخ می‌کند و فرهنگ آن‌ها را جایگزین فرهنگ دینی و اسلامی ما خواهد کرد.

وی بیان داشت: تبلیغ دین در زمان ما مقتضیات خاص خود را دارد و تمام آنچه را برای بهتر شنیدن و فهمیدن مخاطب لازم است باید تصویب کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اهمیت حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: گاهی برخی دشمنان اینگونه القا می‌کنند که حوزه‌های علمیه کارایی خود را از دست داده اند و نه آدم پروند و نه تولید علم می‌کنند. اما این حرف باطل است و حوزه‌های ما از توانایی بسیار بالایی برخوردار است و طلاب ما استعدادهای طلایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اما بایستی توجه داشت که بایستی مدیریت صحیح در حوزه‌ها حاکم شود تا از طریق آن نیازهای نسل فعلی و آینده تأمین شود.

رئیس دستگاه قضا متذکر شد: البته در کنار تمام این موارد کمبودهایی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها عدم مدیریت کارهای پژوهشی در حوزه است. متأسفانه بسیاری از تحقیقات ما شخصی است این درحالی است که اگر می‌خواهیم پاسخگوی دنیا باشیم باید پژوهش‌ها را به سمت نیاز‌ها سوق بدهیم.

وی ادامه داد: مسئله دوم مسئله تربیت طلاب است که بایستی یک تقسیم بندی در بین طلاب انجام شود و بین آنهایی که می‌خواهند مجتهد باشند با آنهایی که می‌خواهند تنها بعنوان مبلغ دین نقش ایفا کنند تفاوت باشد و در این مورد تقسیم بندی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بحثاخلاق بحثدیگری است که باید در حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم که اخلاق در حوزه‌های علمیه کمی مغفول واقع شده است، اگر ما خودمان اهل تقوا نباشیم چگونه می‌خواهیم دیگران را به تقوا دعوت کنیم.

به گفته وی بحثاخلاق حتی در فهم کتابت و کسب معارف دین نیز نقش بسیار مهم و حیاتی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز