خبرگزاری کار ایران

در نخستین جشنواره هفته فیلم و عکس همدان؛

مستند سرباز با موضوع دفاع مقدس به عنوان برتر دست یافت

کد خبر : ۱۱۱۹۸۸

مستند سرباز با موضوع دفاع مقدس در نخستین جشنواره هفته فیلم و عکس همدان در مهر ماه ۹۲ به عنوان فیلم برتر شناخته و تقدیر شد.

ایلنا: مستند سرباز با موضوع دفاع مقدس در نخستین جشنواره هفته فیلم و عکس همدان در مهر ماه ۹۲ به عنوان فیلم بر‌تر شناخته و تقدیر شد.

به گزارش ایلنا، کارگردان مستند سرباز گفت: این مستند به تهیه کنندگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در خصوص جانفشانی‌های امیر ˝محمد جوادی˝ در رابطه با قائله کردستان است که در نخستین جشنواره هفته فیلم و عکس همدان رتبه اول در بخش فیلم مستند را کسب نمود.

«اکبر تراب‌پور» فارغ التحصیل رشته گرافیک فعالیت‌های هنری خود را از سال ۷۹ آغاز کرد و تا کنون نیز برگزیده چندین جشنواره داخلی و خارجی است و تا کنون نیز موفق به دریافت عناوینی همچون؛ بهترین کارگردانی ۲۵ امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، تندیس زرین چهلمین دوره جشنواره بین المللی رشد برای فیلم هوای بسته بندی شده، بهترین کارگردانی برای فیلم آبنبات چوبی از جشنواره تورنتو کانادا و دیگر جشنواره‌های داخلی بوده است.

وی که تا کنون چندین اثر با رنگ و بویی از جنگ یا دفاع مقدس را تولید کرده است، بیان داشت: در دهه ۱۳۶۰ و ۷۰ فیلم‌های خوبی با مضمون دفاع مقدس ساخته شد اما هم اکنون روند ساخت این نوع فیلم‌ها اعم از مستند و داستانی بسیار کاهش یافته و یا فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که لودگی در جنگ را به نمایش می‌گذارند.

کارگردان این مستند در خصوص کارهای به ثمر رسیده خود در خصوص دفاع مقدس، به ساخت فیلم هوای بسته بندی شده در مورد دختر بچه‌ای که پدرش جانباز است و آرزو دارد پدرش که از ناحیه دست قطع عضو می‌باشد دست داشه باشد و بتواند دختر بچه را نوازش کند اشاره کرد.

وی با اعلام این مطلب که خلق حماسه همیشه در دنیا ارزشمند و قابل احترام بوده است، گفت: مستند سرباز در خصوص غائله کردستان در سال ۱۳۵۸ و اقدامات و نقش پر رنگ امیر محمد جوادی در ختم این قائله به همت مدیریت هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شد.

تراب‌پور بیان کرد: نگارش این مستند تا پایان ساخت آن در حدود ۳ ماه به طول انجامید که ۵۰ درصد کار در سنندج و مابقی در همدان فیلم برداری شده است.

در طول تصویر برداری فرماندهان وقت لشکر ۲۸با نیکی از اقدامات و شخصیت ایشان یاد کردند و خاطرات امیر جوادی تداعی گردید، ضمن اینکه ساخت این مستند تجربه جدیدی برای قرار گرفتن در این گونه فضا‌ها بود.

وی اعلام داشت: مستند کهنه سرباز به مدت ۴۰ دقیقه و با فرمت HDتصویر برداری شده است.

تراب‌پور با بیان اینکه فیلمبرداری، کارگردانی و نگارش فیلمنامه توسط اینجانب صورت گرفته است، افزود: این مستند با صدابرداری هومن ذبیحی، صداگذاری علی خطیبی، عکاسی اکبر محمدی، روایت سهراب نیک فرجاد و ویدئو گرافیک نیز توسط مهران دوستی، ناظر کیفی امین لطفی شهپر و به تهیه کنندگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تولید شده است.

کارگردان مستند کهنه سرباز بر لزوم شناسایی و پرداختن به واقعیات و اقدامات افراد حاضر در جنگ تاکید کرد و یادآور شد: ساخت این مستند اقدام بسیار خوبی در راستای بازخوانی و یادآوری بخشی از سرنوشت این آب و خاک و شناساندن رزمندگان و فرماندهان شاخص به جامعه و نسل جوان بوده است.

گفتنی است: این مستند در روز جمعه ۱۳مهرماه ۹۲ نیز از شبکه استانی همدان پخش شد.

شایان ذکر است: جشنواره هفته فیلم و عکس همدان به همت مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد یک همدان و همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، دفتر انجمن سینمای ایران در همدان، امور بانوان استانداری، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مؤسسه هورخش فام سپهر در مهرماه برگزار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز