خبرگزاری کار ایران

اربابی در نطق میان‌دستور:

اکثر انتصابات در دولت بدون نظر نمایندگان انجام می‌شود

کد خبر : ۱۱۱۸۴۲

روحیه جهانی، انقلابی و کاری در اکثر مسئولان دولت دیده نمی‌شود / اکثر پروژه های عمرانی استان سیستان و بلوچستان تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند / استان سیستان و بلوچستان به دلیل عدم تصمیم گیری سریع دولت برای انتصاب استاندار در وضعیت نگران کننده ای قرار گرفته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: دولت یازدهم باید تمام تلاش خود برای رفع بی‌عدالتی در تمام نقاط کشور انجام دهد.

به گزارش ایلنا، محمدسعید اربابی در نطق میان‌دستور خود از تلاش‌های ارزنده و عملکرد موثر کلیه فرماندهان، مدیران، مسئولان و آحاد کارکنان ناجا به ویژه معاونت حقوقی و امور مجلس و فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان تقدیر و تشکر کرد و گفت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مظهر اقتدار نظام و برقرارکننده امنیت اجتماعی بتواند با مشارکت همه شهروندان استان در بدنه نیروی انسانی خود نقش اساسی را در توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان فراهم نماید.

نماینده مردم سرباز، ایرانشهر، دلیگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سفر اخیر ریاست جمهوری به مقر سازمان ملل متحد و بیان مواضع اقتدارگرایانه، همراه با منطق و اصول انسانی و اسلامی جمهوری اسلامی از زبان وی افزود: سخنان رئیس جمهور تاثیر زیادی در تغییر نگاه‌ها به کشور ایفا کرده، این اقتدار مطمئناً نتیجه لطف خدا، حمایت‌های مقام معظم رهبری، مشارکت مردم در انتخابات و همراهی مجلس با دولت یازدهم در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی که در اکثر موارد در چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده، حاصل گردیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در عملکرد برخی نزدیکان دولت، علاقه به عدم تعامل و در برخی موارد تمایل به تقابل با نمایندگان ملت دیده می‌شود که کاملا با مواضع روزهای اول شروع به کار دولت و جریان رأی اعتماد منافات دارد و مهمتر از آن به دلیل بی‌برنامگی، شکل‌گیری‌های شبکه‌های لابی‌گری حرفه‌ای جهت انتصاب نزدیکان خود در مناصب دولتی با خبرهای غیرقابل بیان، عدم پرداختن به مشکلات اقتصادی، بیانات عجیب و قریب برخی وزرا در عدم اطلاع از وضعیت فعلی وزارتخانه تحویلی، فعال بودن افراد غیرمسئول در راهروهای مجلس به شکل بی‌سابقه برای قانع کردن نمایندگان و ده‌ها مورد دیگر ناامیدی را کم‌کم به درون جامعه کشانده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: روحیه جهانی، انقلابی و کاری در اکثر مسئولان دولت دیده نمی‌شود و مهمتر از آن به دلیل وضعیت نامشخص اکثر مدیران قبلی و به ویژه در استان‌ها، موج تاریکی و سکوت در توسعه کشور را فرا گرفته و وضعیت فعلی غیرقابل تحمل شده است.

اربابی ادعای وزیر کشور و برخی مسئولان وزارت مذکور را مبنی بر تعامل با نمایندگان مجلس جهت انتخاب استانداران که رسانه‌ای شده و شعار آن هم با عمل کاملا منافات دارد را شایسته جایگاه قانونی نمایندگان ملت ندانست و افزود: اکثر انتصابات بدون نظر نمایندگان انجام می‌شود و علی‌رغم این عدم هماهنگی، در آینده مردم عملکرد استانداران را به حساب عملکرد نمایندگان تلقی می‌کند. انتظار می‌رود دولت به صورت شفاف و صادقانه مواضع خود را در این‌خصوص اعلام کند.

نماینده مردم سرباز، ایرانشهر، دلیگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من هیچ اعتقادی به ورود نماینده مجلس جهت انتصاب استاندار در راستای حفظ مسئولیت قانونی نظارت مجلس بر مدیران اجرایی ندارم، اما باز نگران تاثیرگذاری فشارهای غیررسمی و لابی‌های نگران‌کننده پشت صحنه هستم که با شعارهای روحانی در زمان انتخابات و بعد آن هیچ سازگاری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و همچنین اعضای شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبنی بر اینکه بی‌تدبیری وی مردم و نمایندگان آنان را ناامید کرده است، بیان کرد: لابی‌های خطرناک و شبکه‌های رانت اقتصادی مانور بسیار خوبی را برای انتصاب مدیران عامل و اعضای هیات مدیره مناطق آزاد کشور برای رسیدن به اهداف غیرقابل تحملی که سال‌های اخیر آبروی نظام و کشور و مناطق آزاد کشور را بردند برگزار کرده‌اند و متاسفانه در مقابل چشمان نمایندگان دلسوز مردم و با بیان صریح مطلب به اهداف خود می‌رسند.

وی ادامه داد: دور شدن از اهداف مناطق آزاد کشور در راستای رونق اقتصادی، ترانزیت، صادرات مجدد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق تولید با گماردن افراد ناسالم، ناکارآمد، ناتوان، بی‌تجربه و در خیلی مواقع وابسته به جریان‌های فساد و رانت و اصرار بر این انتصابات آنهم توسط یکی از قدیمی‌ترین افراد دولت می‌تواند چه چیزی را تداعی نماید. البته چیزی هم در مناطق آزاد باقی نمانده که خیلی نگرانش باشیم زمینها و اماکن فروخته شده، نیروهای انسانی سرگردان و بعضی مدیران در اختیار نیروهای توانمند انتظامی و برخی ناپیدا و برخی هم که سلامت کاری داشته مات و مبهوت به دریا نگاه می کنند.

اربابی در تذکری جدی به برخی مسئولان تأکید کرد: با روندی که دبیرخانه مناطق آزاد و در رأس آن دبیر شورای هماهنگی آن در پیش گرفته، منجر به از بین رفتن اعتماد ملت، نمایندگان مجلس تقابل جدی مجلس دولت خواهد شد. مطمئنا علیرغم میل باطنی، بحثتحقیق و تفحص و سوال از کلیه وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد در پیش گرفته می شود. بطور مثال سازمان منطقه آزاد چابهار حتی حاضر به پرداخت یک درصد از عوارض ورود و صدور کالاها به نیازمندان بومی طبق قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه نیست.

نماینده مردم در مجلس نهم گفت: قراردادهای عجیب و غریبی در طول فعالیت دولت یازدهم منعقد شده و یا در حال انعقاد است که در پی آن امیدی به اصلاح مناطق آزاد وجود ندارد گویی به صورت رسمی همیشه باید این مناطق بعنوان حیاط خلوت برای رسیدن به اهداف برخی وابستگان به دولت ها باقی بمانند. امیدوارم با پرونده هایی که برای مدیران قبلی منطقه آزاد چابهار در دستگاه قضایی مفتوح است با اصلاح مدیریتی و بکارگماری افراد شایسته و خوشنام، لکه های تاریک قبلی پاک و با ورود افراد مسئولیت پذیر، جوان و با فکر توسعه ای و بدون وابسته به شبکه های رانت، امید به مردم برگردد اما انتصابات دولت یازدهم دقیقا همان ادامه روند قبلی و حتی بدتر از آن هست.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به رئیس جمهور افزود: اکثر پروژه های عمرانی استان سیستان و بلوچستان تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند که نیاز سریع به بررسی و سنجش فعالیت مجریان و ناظران، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تاخیر در اجرای طرح ها، نحوه فعالیت و ضعف توان فنی و مالی پیمانکاران، نارسایی های موجود در نظام نظارتی، ضمن برخورد باخاطیان وجود دارد تا با ارائه راهکاری صحیح و کاربردی شاهد اجرای صحیح و به موقع پروژه ها و رشد و توسعه همه جانبه استان باشیم.

وی خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: علیرغم استقلال مالی و اداری دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، متاسفانه همچنان درگیر و دار بوروکراسی اداری برای تعیین و تکلیف بودجه، چارت سازمانی و وضعیت آموزشی و علمی این دانشگاه تازه تأسیس قرار داریم. علیرغم همه پیگیری ها، برخی سنگ اندازی ها برای فعالیت صحیح این دانشگاه موانع بزرگی برای توسعه آن هستند. با این وضعیت بهداشت و درمان حوزه انتخابیه ام هر روز تهید می شود و مرزی بودن آن بر این مشکلات افزوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان به دلیل عدم تصمیم گیری سریع دولت برای انتصاب استاندار در وضعیت نگران کننده ای قرار گرفته است تصریح کرد: متأسفانه هیچ کس پاسخگوی مشکلات مردم نیست. استاندار فعل مدت مدیدی است در مرکز کشور اتراق کرده، دامادشان هم با وضعیت فعلی به عنوان معاون استاندار و نماینده تام الاختیار بی انگیزه شده است، دولت گرفتار مسائل حاشیه ای شده، افراد غیر مسئول برای انتصاب مهره خود برای استانداری به توافق نرسیده اند، مسئولین تصمیم گیر اهمیت استراتژیک استان را قبول ندارند. با همه این اوصاف نمی شود که اتسان به این مهمی و پهناوری را به حال خود رها کرد.

اربابی در خطاب به وزیر کشور یادآور شد: صادرات سوخت بنام مرزنشینان و به بهانه اشتغال این عزیزان، کاملا عوام فریبانه است و فقط عده ای خاص مشغول افزون کردن سرمایه های خود هستند. باید برای ایجاد امنیت پایدار و اشتغال مرزنشینان کارهای اساسی و با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی مرزی و همچنین احداثکارخانه های تولیدی جهت صادرات تولیدات داخلی برای تامین نیاز کشورهای همسایه تلاش نماییم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در پایان از تمامی عزیزانی که صادقانه برای خدمت به کشور و استان پهناور سیستان و بلوچستان تلاش می کنند تشکر کرده و حساب این عزیزان را از مدیران و ناتوانی که از طریق فشار و رانت بر کرسی خدمت می نشینند جدا دانسته و برای آنان آرزوی موفقیت می کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز