خبرگزاری کار ایران

مروری بر ۴دوره‌ مسابقات جهانی کاراته؛

راه 42 ساله کاراته جهان از توکیو تا پاریس

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۴

اگر پیگیری ژاکوب دلکور نبود،مسابقات کاراته قهرمانی جهان به این زودی‌ها وجود خارجی پیدا نمی‌کرد.

شاید اگر پیگیری و تلاش ژاکوب دلکور رئیس فرانسوی متوفی اتحادیه کاراته اروپا نبود، مسابقات کاراته قهرمانی جهان که 5 هفته دیگر شاهد برگزاری بیست و یکمین دوره آن در پاریس فرانسه خواهیم بود، به این زودی‌ها وجود خارجی پیدا نمی‌کرد.

به گزارش ایلنا، در سال 1970 وقتی دلکور به ساساگاوا، رئیس اتحادیه سراسری کاراته ژاپن قول داد پای کاراته‌کاهای کشورهای مختلف جهان را برای حضور در مبارزاتی مهیج به توکیو ژاپن باز کند، آنگاه اولین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان در ماه‌های واپسین سال 1970 با حضور 178 ورزشکار از 33 کشور رسماً گشایش یافت، مسابقاتی که تنها در دو بخش کومیته تیمی و آزاد (یک امتیازی) برگزار شد.

از آن تاریخ تا امروز که قرار است پاریس برای دومین بار میزبان کاراته کاهای جهان باشد، بیش از 4 دهه می‌گذرد. در آستانه بیست و یکمین دوره پیکارهای جهان، خیلی خلاصه مروری خواهیم داشت بر تاریخ 42ساله این رقابت‌ها. در بخش اول 4 دوره نخست این رقابت‌ها را بررسی می‌کنیم که در دهه هفتاد میلادی که در سال‌های 1975،1972،1970و 1977 به ترتیب در توکیو ژاپن، پاریس فرانسه، لانگ بیج آمریکا و توکیو ژاپن برگزار شد.

اولین دوره 1970
میزبان: توکیو- ژاپن
تعداد شرکت کننده: 178 کاراته کا از 33 کشور
در نخستین دوره مسابقات در دو بخش کومیته تیمی و مبارزات آزاد(3 امتیازی) پیگری شد که در هر رده ژاپنی‌ها حرف اول را زدند، وادا اولین قهرمان کاراته جهان بود که موفق شد در فینال کارینو از کانادا را شکست دهد. کاراته‌کاهای آمریکا و فرانسه هم سوم مشترک شدند. در کومیته تیمی هم 3  تیم ژاپنی بر سکوهای قهرمانی ایستادند.

دومین دوره 1972
تعداد شرکت کننده: 220 کاراته کا زا 22 کشور
در مسابقات ایپون وتابه از برزیل با غلبه بر هیگینس از انگلستان فاتح مبارزات شد. شرکت کنندگان یوگسلاو و فرانسه به طور مشترک روی سکوی سوم ایستادند. در کومیته تیمی هم فرانسه اول شد، ایتالیا به مقام دوم دست یافت و انگلستان و سنگاپور مشترکاً عنوان سومی را جشن گرفتند.

سومین دوره 1975
میزبان: لانگ بیج آمریکا
تعداد شرکت کننده: 300 کاراته کا از 30 کشور
پس از تاخیری یکساله، سومین دوره پیکارهای جهانی با فینالیست شدن دو ژاپنی و عنوان سومی یک فرانسوی در بخش ایپون به کار خود پایان داد، ضمن اینکه در کومیته تیمی انگلستان مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد و ژاپن و هلند دوم و سوم شدند.
از ایران هم فرهاد وارسته و  فرخ مشفق حضور داشتند.

چهارمین دوره1977
میزبان: توکیو- ژاپن
تعداد شرکت کننده: 400 کاراته کا از 40 کشور
بعد از 7 سال بار دیگر ژاپن میزبانی را به عهده گرفت. در جام چهارم و در کمال ناباوری ابداع کنندگان کاراته نه در بخش ایپون و نه در کومیته تیمی موفق به کسب مدال نشدند. در پیکارهای انفرادی هلند با روتهوف طلا گرفت. انگلستان به مدال نقره رسید و نمایندگان اسپانیا و چین تایپه در کنار هم روی سکوی سوم ایستادند. در کومیته4 تیمی هلندی‌ها مدال طلا را از آن خود کردند، آلمان نایب قهرمان شد و ایران و فرانسه مشترکاً به مقام سوم رسیدند. تیم ایران برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد و در کومیته تیمی با ترکیب محمود آرین خو، جمشید سلیمی، هوشنگ اتحاد، علیرضا احسانی و محمود شیری به مدال برنز رسید.

تیم ایران ابتدا هند را 4 بر یک شکست داد سپس با حساب 3 بر یک از سد آمریکا گذشت و در دور سوم اسپانیا را مغلوب کرد، در گام چهارم پس از تساوی 2 بر2 در امتیاز شماری تکنیکی با یک وازاری (نیم امتیاز) نتیجه را واگذار کرد. در آخرین مبارزه هم در مصاف با تیم فرانسه نتیجه بازی قبلی تکرار شد(2 بر 2 و شکست در امتیاز شماری تکنیکی) تا تیم ایران پایین تر از هلند و آلمان بر سکوی سوم قرار بگیرد. ایران تنها تیم قاره آسیا بود که جزو رده بندی قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز