خبرگزاری کار ایران

ساعد باقری، دبیر علمی جشنواره شعر نیمایی «ققنوس»:

چتر حمایتی بر سر شاعران نیمایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۹

جشنوارة شعر نیمایی (ققنوس) که امسال انجمن شاعران ایران دومین دورۀ آن را برگزار می‌کند، نه می‌خواهد نگاه تقلیل گرایانه به کار بزرگ نیما را که در آغاز این نوشتار به آن اشاره رفت، دامن بزند، و نه مایل است که پرچمی رویاروی عرصه‌های غزل و شعر سپید برافرازد.

ایلنا: ساعد باقری، دبیر علمی جشنواره شعر نیمایی «ققنوس»، در یادداشتی درباره این جشنواره به نگاه منصفانه جشنواره اشاره كرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یادداشت باقری آمده است:

۱- بی تردید محدود کردن و منحصر دیدن کار بزرگ نیما، به تغییر در صورت شعر فارسی (کوتاه و بلند شدن مصراع‌ها و خارج کردن قافیه از جایگاه‌های قابل پیش بینی) تقلیل کوتاه نظرانۀ اندیشه و کار سترگ اوست که با غفلت کامل از نگرشی توأمان است که نظم تقارن‌های بیرونی را به نفع توازن‌های درونی اثر (هارمونی) بر هم زده است. آنچه نیما در موضوع هماهنگی (و نه هم آهنگی) با استفاده از تشابه‌های تمثیلی در نقاشی و موسیقی (هارمونی – آرمونی) بیان کرد، از اجرای مونوتون ملودی تا آرانژمان و سرانجام پردازش سمفونیک ملودی، هستی‌شناسی و پشتوانۀ فلسفی و اندیشه ورزانۀ او را در نامه‌ها و یادداشت‌ها و از همه مهم‌تر در شعر‌هایش بازتاب می‌دهد.
۲- با یک نگاه اجمالی به مجموعه شعرهای منتشر شده و نیز توجه به حال و هوای جشنواره‌های مستقل و یا رسمی شعر می‌توان دریافت که فضای عمومی شعر امروز ایران عمدتاً در اختیار دو حوزۀ «غزل» و «شعر سپید» قرار دارد، و گویا معروف‌ترین و یا موفق‌ترین چهره‌های این هر دو عرصه امروزه اندیشه و نگاه نیما را در محتوا و نیز ساخت و بافت زبان پذیرفته‌اند، اما پیشنهادهای نیما در وجوه شکلی و دیگرگون کردن دو مؤلفۀ موسیقیایی (وزن و قافیه) چندان مورد اقبالشان نیست.
۳- جشنوارة شعر نیمایی (ققنوس) که امسال انجمن شاعران ایران دومین دورۀ آن را برگزار می‌کند، نه می‌خواهد نگاه تقلیل گرایانه به کار بزرگ نیما را که در آغاز این نوشتار به آن اشاره رفت، دامن بزند، و نه مایل است که پرچمی رویاروی عرصه‌های غزل و شعر سپید برافرازد. این تنها چتر حمایتی است بر سر شاعران نیمایی سرا که به تداوم اندیشه و نگاه نیما در پیوند با پیشنهادهای او برای شکل و صورت نیز می‌اندیشند.
۴- دبیرخانۀ جشنواره اعلام کرده است که شرکت در این جشنواره هیچ محدودیت سنی ندارد و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند شعرهای خود را حداکثر تا ۲۵ مهرماه (قابل تمدید تا ۵ آبان) از طریق پست الکترونیکی به نشانی iranian. poets. society@gmail. com ارسال کنند. امکان ارسال مستقیم آثار به دبیرخانۀ جشنواره ققنوس (به نشانی تهران، خیابان دکتر شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز، نبش کوچه شهید نعمتی، انجمن شاعران ایران – تلفن ۲۲۶۰۵۸۰۹/۲۲۶۰۷۶۵۷) نیز وجود دارد.
۵- در چند ماه اخیر توفیق داشتیم که با دوستان جوان در محل انجمن یک بار دیوان نیما را مرور کنیم. کار بزرگ روانشاد سیروس طاهباز را در گردآوری بس دشوار شعرهای نیما ارج می‌نهیم و به انتشارات نگاه نیز دست مریزاد می‌گوییم که امر مهمی را سامان داده‌اند. اما هنوز تا رسیدن به یک مجموعۀ کاملاً پیراسته و بی‌نقص از شعرهای نیما راه در پیش است.

ساعد باقری- مهر ۹۱

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز